عصمت مطلق امیرالمومنین علی بن ابی طالب در کتب اهل تسنن با سند صحیح …

5142189-d9c074db21fcdb5189aa2a4dbad4102d-l
عصمت مطلق امیرالمومنین علی بن ابی طالب در کتب اهل تسنن با سند صحیح …

ام سلمه نقل میکند که از رسول خدا شنیدم که فرمود:

عَلِیٌّ مَعَ الْقُرْآنِ , وَالْقُرْآنُ مَعَ عَلِیٍّ => “علی با قرآن است و قرآن با علی است”
————————————————————————————————————
متن عربی روایت

أَبِی ثَابِتٍ مَوْلَى أَبِی ذَرٍّ ، قَالَ : کُنْتُ مَعَ عَلِیٍّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ یَوْمَ الْجَمَلِ ، فَلَمَّا رَأَیْتُ عَائِشَهَ وَاقِفَهً دَخَلَنِی بَعْضُ مَا یَدْخُلُ النَّاسَ ، فَکَشَفَ اللَّهُ عَنِّی ذَلِکَ عِنْدَ صَلاهِ الظُّهْرِ ، فَقَاتَلْتُ مَعَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ، فَلَمَّا فَرَغَ ذَهَبْتُ إِلَى الْمَدِینَهِ ، فَأَتَیْتُ أُمَّ سَلَمَهَ ، فَقُلْتُ : إِنِّی وَاللَّهِ مَا جِئْتُ أَسْأَلُ طَعَامًا وَلا شَرَابًا وَلَکِنِّی مَوْلَى لأَبِی ذَرٍّ ، فَقَالَتْ : مَرْحَبًا فَقَصَصْتُ عَلَیْهَا قِصَّتِی ، فَقَالَتْ : أَیْنَ کُنْتَ حِینَ طَارَتِ الْقُلُوبُ مَطَائِرَهَا ؟ قُلْتُ : إِلَى حَیْثُ کَشَفَ اللَّهُ ذَلِکَ عَنِّی عِنْدَ زَوَالِ الشَّمْسِ ، قَالَ : أَحْسَنْتَ , سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ : ” عَلِیٌّ مَعَ الْقُرْآنِ , وَالْقُرْآنُ مَعَ عَلِیٍّ لَنْ یَتَفَرَّقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ ”
————————————————————————————————————
ترجمه کامل روایت

در روز جمل، وقتى چشمم به «عایشه» افتاد که ایستاده بود، پاره ‏اى از خیالات که در دل دیگران وارد مى‌شود، در دل من پدید آمد، هنگام نماز ظهر، خداوند شک و تردید را از دل من برطرف ساخت و سرانجام به پشتیبانى از حضرت على علیه السّلام با دشمنان او نبرد کردم. پس از پایان جنگ به مدینه بازگشتم. و به خانه «امّ سلمه» رفتم و به او گفتم: به خدا سوگند! به منظور درخواست خوراکى و آشامیدنى به خانه تو نیامده‏ام. من آزاده شده «ابوذر» هستم.

ام سلمه، به من خوش آمد گفت و من حکایت حال خود را در روز جمل بازگو کردم. «ام سلمه» گفت: آنگاه کجا بودى که دلها به سوى منطقه پرواز خود مى‌رفتند؟ در پاسخ گفتم: تا آنجا پرواز کردم که خداوند پرده شک را از چشم دل من‏ برطرف کرد و در هنگام ظهر، دروازه حقیقت به روى من گشوده شد و در راه حقیقت، از جان گذشته و عاشقانه با دشمنان نبرد کردم.

ام سلمه، از شنیدن سخنان من، شادمان گشت و به من آفرین گفت و اظهار داشت: از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شنیدم که فرمود:

“على همراه قرآن است و قرآن نیز همراه با على است. هیچگاه على از قرآن و قرآن از على ، جدا نمى‌شوند تا این که کنار حوض کوثر بر من وارد شوند”
————————————————————————————————————
در آخر روایت حاکم نیشابوری این حدیث را تصحیح کرده است.

هَذَا حَدِیثٌ صَحِیحُ الإِسْنَادِ ، وَأَبُو سَعِیدٍ التَّیْمِیُّ هُوَ عُقَیْصَاءُ ثِقَهٌ مَأْمُونٌ ، وَلَمْ یُخَرِّجَاهُ .

-ترجمه-این روایت سندش صحیح و ابوسعید تیمى همان عقیصاء است که ثقه و مورد اعتماد است؛ ولى بخارى و مسلم این روایت را نقل نکرده‌اند !!!
————————————————————————————————————
آدرس روایت با سند صحیح در سایت اسلام وب(سایت مرکزی وهابیون)

http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=594&pid=312801&hid=4566
————————————————————————————————————
این روایت اثبات میکند …

◄اول:عصمت مطلق علی بن ابی طالب(روحی فداه)

قرآن کریم کلام خداوند است که از طریق جبرئیل امین بر رسول خدا (ص) نازل شده و آن حضرت نیز بدون دخل و تصرف آن را برای امت اسلامی ابلاغ فرموده است.
بنابراین، همانگونه که قرآن کریم کلام الهی و پیراسته از سخنان بشری و اوهام شیطانی است، امیر مؤمنان (ع) که همراه همیشه قرآن است، نیز معصوم از هرگونه خطا و اشتباه در هر زمان است.

◄دوم:برتری حضرت علی(ع) بر صحابه و افراد دیگر

بدون تردید،‌ کسی که طبق نص صریح رسول خدا (ص) همواره با قرآن است و لحظه ای از قرآن جدا نبوده، بر کسانی دیگر که این ویژگی‌ را ندارند و یا احیاناً به مدت دوازده سال روخوانی یک سوره را یاد می‌گیرند و یا معانی کلمات قرآن را نمی‌دانند، برتر است.
البته ویژگیهای برتری آن حضرت تنها در عصمت خلاصه نمی‌شود؛‌ بلکه ویژگیهای علمی،‌ و سایر فضائل منحصر به فرد آن حضرت نیز در اثبات برتری ایشان نقش ویژه دارند که در این مختصر مجال بحث آن نیست.

◄سوم: اولویت علی بن ابی طالب(روحی فداه) برای تصدی مقام خلافت

بعد از اثبات عصمت و برتری آن حضرت، گذشته از نص قرآنی و روایات رسول وحی، از دیدگاه عقل سلیم نیز شخصی برای جانشینی رسول خدا و امامت و هدایت امت اسلامی، سزاوار است که این ویژگیها را داشته باشد.
طبق این روایت معتبر، حضرت علی (ع) این ویژگیها را داشته اند و در نتیجه ایشان برای تصدی مقام خلافت و امامت الهی، لیاقت دارد و سزاوار تر از دیگران است.

پیشنهاد ما به شما

چرا حضرت زهرا ‹علیها‌السلام› پشت در آمد؟!

صوت ســـخنرانے: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green