خیراتیّه در ابطال طریقه صوفیّه./تألیف: محمد‌علی کرمانشاهی.

˘☘⤸.
〖‌ ᤩ Ⓟⓓⓕ

╯╭دانلود pdf:
╮╰خیراتیّه در ابطال طریقه صوفیّه.
╯╭تألیف: محمد‌علی کرمانشاهی.
╮╰زبان: فارسی.
╯╭☜جلد‌اول:دانلـــ📥ـــــود
╮╰☜جلد‌دوم:دانلـــ📥ـــــود

⬅️انگیزه مولف از تألیف کتاب خیراتیه، مقابله با فعالیت گسترده سران صوفیه از جمله معصومعلیشاه در ایران، حفظ دین و پاسخ به شبهات صوفیه بوده است. وی در مقدمه، صوفیه را از جمله گمراهان و بدعت‌گذاران معرفی می‌کند و تقابل علمی و عملی با آنان را بر خود و علمای اسلام لازم می‌داند.

⬅️این کتاب که در دو جلد منتشر شده، حاوی شواهد فراوانی‌ از انحرافات و بدعت‌های صوفیه است. بهبهانی در ابتدای جلد اول این کتاب، صوفیه را جماعتی بی‌اعتنا به احکام شریعت و اباحه‌گرا معرفی می‌کند و سپس در بخش‌های مختلف کتاب به نقد آراء برخی از بزرگان صوفیه از جمله ابن عربی و مولوی می‌پردازد.

⬅️آقا محمدعلی بهبهانی در بخشی از این کتاب، صوفیه را از نگاه اهل سنت بررسی کرده و با استناد و استنباط از روایات اهل بیت 🌼 و آثار برخی بزرگان همچون مقدس اردبیلی، گمراه بودن صوفیان را اثبات می کند.

⬅️نویسنده با اشاره به تاریخ زندگی و جامعه عصر بنیان‌گذار صوفیه، خاستگاه تاریخی این مشرب را عهد امویان می‌داند. سپس با اشاره به برخی از مبانی صوفیه ریشهٔ آن را به نصارا – مسیحیان – و انحراف قوم بنی اسرائیل به دست سامری منتسب می‌نماید.

⬅️مؤلف خیراتیه با اشاره به فهرستی از بدعت‌های صوفیه، آنان را مصداق بدعت‌گذاران دانسته است. او در فصلی دیگر به بررسی مشایخ صوفیه می‌پردازد و روش آنان را خلاف دین و مذهب معرفی می‌نماید. حکایت زنان عارف و نقد بر داستان‌های آنان بخش دیگری از این کتاب است. در ادامه ضمن بیان کرامت‌های ادعایی صوفیه، ظهور این دست کرامت‌ها را دلیل بر حقانیت نمی‌داند و استناد آنان را به کرامات از جملهٔ خدعه‌های آنان معرفی می‌کند.

⬅️نویسنده در آغاز جلد دوم این اثر بحثی با عنوان «سقوط تکالیف شرعی از نگاه صوفیان» مطرح می‌نماید و با استناد به سخن برخی از متصوفه، نظیر مولوی، عطار، روزبهان و شبستری، این مدعا را اثبات می‌کند که در تعالیم تصوف، سالک در مرحله‌ای از مراحل سلوک و با رسیدن به مرحله یقین، جمیع تکالیف شرعی از دوش او ساقط‌ شده و محرمات الهی بر او حلال می‌شود.

⬅️آقا محمدعلی بهبهانی در جلد دوم این کتاب همچنین به نقل و نقد اشعار مولوی می‌پردازد. و در ادامه با همسان دانستن نظر صوفیه و فلاسفه در مسأله جبر و اختیار به تبیین نظر امامیه در این زمینه می‌پردازد.

⬅️وی در فصل دیگر به نظرات شیخ عبدالرزاق لاهیجی و بایزید بسطامی و شیخ اشراق اشاره کرده و ضمن بیان تضادهای آن با مبانی تشیع مدعیات آنان را مورد انتقاد قرار می‌دهد. وی در فصلی دیگر، به آثار و منابعی می‌پردازد که صوفیه را نقد کرده‌اند.

⬅️نویسنده در ادامه به بررسی آراء فلاسفه پرداخته و روش آنان را مطابق با حکمت مطرح شده در قرآن و روایات نمی‌داند.

· · ── · 𖥸 · ── · ·
𝐈𝐃:@𝑠𝑒𝑟𝑎𝑡𝑒ℎ𝑎𝑔ℎ𝟣

پیشنهاد ما به شما

اهمیت تعظیم شعائر./ آیت‌الله سید جعفر سیدان

صوت ســـخنرانی: سخنران: آیت‌الله سید جعفر سیدان 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green