(۱) اهمیت علم عقاید_باقرپور کاشانی

فهم محتوای این کلیپ بر هر انسانی واجب ولازم است

 

دانلود ویدئو

پیشنهاد ما به شما

نبوت و شریعت زرتشت در بیان بزرگان زرتشتی.

صوت ســـخنرانی: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

۴ دیدگاه

  1. بحث علم عقاید است. عقیده به معنای لغوی بستن و الحاق بوده و میتواند مادی باشد مثل الحاق شاخه به درخت و میتواند معنوی باشد مثل عقد ازدواج. از منظر بحث های انسانی عقیده به معنی باورهای شخص بکار میرود زیرا باورها جزو افکار شخص بوده و جهت دهی انسان را مشخص میکند. (نظر: ممکن است تحت تاثیر هجمه های احساسی و موقعیتی دقیقا بر حسب اعتقاداتمان عمل نکنیم که بنظرم به معنی اعتقاد ضعیف است یعنی باور ناقص نه به معنی عدم تمکین از باور !). همه انسانها دارای عقیده اند زیرا نظر میدهند! مثلا باور داریم که وزن داریم یا نه. باور داریم که وزن ما در روی زمین با مقدار آن در داخل آسانسور برابر نیست یا هست؟ حتی از منظر درون دینی همین عدم ایمان هم یک عقیده است. چوت به رفتار فرد جهت میدهد. تمام تاریخ با فراز و نشیبهای دردناک ، هولناک و شاید ناعادلانه اش را اعتقادات افراد رقم زده اند.
    در اسلام اصول اعتقادی مقدم بر اصول عملی است چون هدف صریح خلقت در قرآن عبادت خدا ذکر شده که خود مستلزم اعتقاد است. اعتقاد به خداوند و سپس عبادت او نیازمند شناخت اوست. پس همانطور که در قران اشاره شده که خداوند را شایسته ی خداییش عبادت کنید لازم است شایسته ی خداییش شناخت داشته باشیم تا عبادت عالمانه بدون پندارهای نادرست و مادی به جا بیاوریم.

  2. بسم الله الرحمن الرحیم

    چکیده ای از این سخنرانی:

    علم به معنای دانستن ، کمال هر حرکتی را به خود اختصاص میدهد و شامل دو دسته هست ۱٫ مادی ۲٫ معنوی
    پیشرفت بشر بخاطر تکامل علم مادی بوده است
    ترقی انسان در مسئال معنوی در پرتو پیشرفت در علم مادی است
    علم معنوی : شناخت خدا ، هدف از آفرینش ، جهان پس از مرگ ، علم در ارتباط تزکیه نفس ، در جهت مسائل فقهی ، باید ها و نباید ها ، مسلئل مربوط به معاملات و …
    مسائل مادی و معنوی رابطه نزدیک دارند و باهم تعارض ندارند و این دو علم با هم در یک جهت اند
    علم معنوی = فرهنگ استفاده از علم مادی
    علم مادی مثل چاقو هست ! هم استفاده خوب و هم استفاده بد دارد
    استفاده بد مثل بمب هایی که ساخته میشود و … و استفاده خوب مثل مسائل مربوط به پزشکی و…
    علم مادی کمک به پذیرش علم معنوی میکند
    علم عقاید شامل ۳ بخش هست ۱٫ علم اصول عقائد ۲٫ علم اخلاق ۳٫ علم فقه و احکام ( مثل باید ها و نباید ها )
    عقد در عربی دو معنی میدهد ۱٫مادی و معنوی در مادی مثل پیوند کلیه یا پیوند شاخه یا … و در معنوی مثل پیوند ازدواج
    اهمیت اصول اعتقادات از آنجاست که باعث جهت گیری انسان میشود و برای اعتقادات مثال ترک حرام ها و انجام واجبات ،
    برای مثال در زیارت امام رضا که فرد برای مدتی سرپا می ایستد و زیارت میخواند اولا اعتقاد به امام دارد و در ثانی میداند که امام اشراف کامل بر مسائل دارد
    و وهابیت که این کار را برابر با شرک میدانند ، خود مکتبی خرافی، انحرافی و ایده آلیستی هستند .
    عقیده دو دسته است ۱٫ مادی ۲٫ معنوی
    برای مثال گالیه که از نوشتن کتابش توبه کرد، به زبان توبه کرد ولی در عقیده اش هنوز به چرخش زمین به دور خورشید ایمان داشت
    عقیده مثل این است که سیم فاز و نول باشه و ما میدانیم که کشنده است ولی اگر فردی با زور سلاح سرد یا گرم یا با گرفتن دستمان مارا مجبور به دست زدن کند ما مجبور به انجام هستیم ولی در عقیده باور داریم که برق کشنده است
    درون دین هم جایگاه ها با هم فرق دارند
    جایگاه مومن : عقیده به واحد بودن خداوند دارد ، معاد ، پیامبر و … را قبول دارد
    جایگاه غیر مومن : کافر ، مشرک ، قائل به مثنویت
    در مسائل درون دینی میبینم که کافر در ردیف نجاسات مثل بول و منی و خون و مسکرات قرار گرفته
    مگر کافر و مشرک و مومن فرقشون چیه ؟
    برای مثال امام صادق ( علیه السلام ) میفرماید : هر کس به مومن توهین کند خدا را به مبارزه فرا خوانده
    و همین طور از امام صادق (علیه اسلام) روایت هست که فرمودند آبروی مومن از کعبه بالاتر است
    خداوند در آیه وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ می فرماید : جن و انسان را نیافریدم مگر برای عبادت
    نه به این معنی که خداوند نیاز مند این هست که ما او را عبادت کنیم ! بلکه بخاطر کمال و پیشرفت تن به بندگی خدا دهیم
    مقدمه عبادت : علم ، پرستش
    فهمیدن و شناخت خدا ، فهمیدن وظیفه ما نسبت به خداوند
    رسول خدا صلی اللّه علیه وآله وسلم:

    «یا عَلِی لَو اَنَّ عَبداً عَبَدَ اللّهَ اَلفَ عامٍ و عَبَدَ اللّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مِثلَ ما قامَ نُوحٌ فی قَومِه و کانَ بِه مِثلُ اُحُدٍ ذَهَباً فَاَنفَقَهُ فی سَبیلِ اللّهِ وَ مُدَّ فی عُمرِه حَتّی حَجّ اَلفَ عامٍ عَلی قَدَمَیهِ ثُمّ قُتِلَ بَینَ الصَّفا وَ المَروَهِ قُتِلَ مَظلُوماً ثُمَّ لَم یوالِک یا عَلِی لَم یشُمَّ رائِحَهَ الجَنَّهِ وَ لَم یدخُلها». (مناقب خوارزمی، ص ۶۷)

    ای علی، اگر کسی خدا را به مدّت عمر حضرت نوح بندگی کند و مثل کوه احد طلا داشته باشد و در راه خدا انفاق کند، و به قدری عمر کند تا بتواند هزار بار با پای خود حج به جا آورد و بعد بین صفا و مروه به ناحق کشته شود امّا ولایت تو را نداشته باشد بوی بهشت به مشام او نمی رسد و داخل بهشت نمی شود.
    _
    سه فرد به جهنم نمیروند ۱٫ بچه ی مسیحی ۲٫ دیوانه ها ۳٫ مستضعفین هر امت

    در مسئله مربوط به ولایت امیرالمومنین امام علی (علیه اسلام) اگر کسی بفهمد که مولا علی حق است و ولایتش را نپذیرد در جهنم برای همیشه خواهد ماند. ولو خدمات وکارهای نیکش ، اجرش در این دنیا پس داده خواهد شد و در هنگام قبض روحش یا … کمک خواهد شد
    مشکلات اساسی بر اسلام ریشه عقیدتی دارد مثل خوارج ! جنگ جمل و کربلا وعاشورا که اعظام مصائب در این دنیا واقعه عاشورا هست
    برای مثال معاویه که به عنوان استاندار شام شد، عمروعاص به معاویه گفت : بیا نردم شام را شستوی مغزی کن ، به این روش که به سپاهیانت بین مردم و بچه ها بره پخش کنند و بعداز مدتی سپاهیانت لباس سپاه علی را بپوشند و بروند بره ها را از مردم و بچه ها بگیرند و بگویند علی گفته که این بره هارا پس بدید.
    واین گونه بغض و کینه علی رو در دل مردم شام انداختن ، همین بچه ها توی کربلا مقابل امام حسین (علیه السلام) دست به شمشیر شدند
    و مسئله عقیدتی که شریح قاضی فتوای قتل امام حسین (علیه اسلام) را صادر کرد
    آن هم به این علت که یزید لعنه الله علیه امام زمان هست و شوریدن در مقابل او ارتداد آورست پس العیاذ بالله امام حسین (علیه السلام) مرتد و مهدور الدم هست
    مردم برای کشتن امام حسین (علیه اسلام) نذر کرده بودند که اگر امام حسین (علیه السلام) را بکشند ، مسجد بسازند و ساختد و خیلی از مساجد ساخته شده بعد از عاشورا به این علت بوده
    در موقع حمله به امام حسین (علیه السلام) و ضرباتی که میزدند تکبیر میگفتند.
    البته امام حسین در عاشورا حجت را بر همگان اتمام کردند
    در کشمیر و هند وهابیان زیادی هست. معابد بودایی ، بودیسم ، مسجد و کلیسا هم هست
    اگر ما مشرک هستیم ، بودائیان اشرک هستند ولی مارا که مسلمان هستیم اعتقاد به خدا و پیامبر و قرآن داریم میکشند ولی با بودائیان و مسیحیان هیچ کاری ندارد (البته منظورم ما این نیست که وهابیان ، بودائیان را بکشند)
    هدف اصلی جماعت وهابی این است که میخواهند به وسیله عقاید سیاست های خود را پیاده کنند
    و بنا به فرموده معصوم این عنایت اهل بیت هست که که ما در اثر غیبت سالم هستیم و نسل ما شیعیان باقی مانده
    إِنَّمَا یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ غَفُورٌ
    از بندگان خدا تنها عالمان از او مى‏ترسند. آرى، خداوند شکست ناپذیر آمرزنده است.
    در بین روایات هایی که گشتم و دیدم هیچ ثوابی را بالاتر از ثواب فراگیری علم ندیدم . از حج بالاترست ، از شهادت بالاتر است
    پیامبر اکرم (ص): مداد عالم ، از خون شهید بالاتر است

    در معراج السعاده :بحث در شرافت علم و علماء ، پیامبر اکرم (ص) به اباذر میفرماید : ای اباذر ساعتی نشستن درمجلسی که در آن گفتگوی علمی باشد بهتر است نزد خدا و محبوب‌تر است از بیداری هزار شب که در هر شبی هزار رکعت نماز خوانده شود و محبوب‌تر است از هزار جهاد در راه خدا و از دوازده هزارمرتبه ختم قرآن و عبادت یکسال که روزهای آن را روزه بگیرند و شب‌های آن را احیا بدارند. و هر کس از خانه خود بیرون رود به قصد اخذ مسئله‌یی از مسائل علمیه به هر قدمی که برمی‌دارد خداوند عالَم می‌نویسد برای او ثواب پیغمبری از پیغمیران و ثواب هزار شهید از شهدای جنگ بدر و به هر حرفی که از عالِم بشنود و یا بنویسد شهری در بهشت به او عطا می‌فرماید و طالب علم را خدا دوست می‌دارد و ملایکه، و پیغمبران نیز او را دوست دارند و دوست ندارد علم را مگر اهل سعادت.

    پس فرمودند: خوشا به حال طالبان علم و نظر کردن به روی علم بهتر است از آزاد کردن هزار بنده. و هرکه علم را دوست دارد بهشت برای او واجب است و داخل صبح و شام می‌شود با خشنودی خدا و از دنیا نمی‌رود مگر اینکه از شراب کوثر بنوشد و از میوه بهشت بخورد و در قبر کرم بدن او را نمی خورد و در بهشت رفیق حضرت خضر خواهد بود.

    و از حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام روایت شده که فرمودند: اگر مومنی بمیرد و ورقی از او بماند که در آن مسئله‌‌یی علمیه نوشته شده باشد وآن ورق حجابی خواهد شد میان او و آتش، و به هر حرفی که درآن ورق نوشته باشد خداوند عالم شهری به او عطا خواهد کرد که هفت برابر تمام دنیا باشد.

    و حضرت سیدالساجدین فرمودند: اگر مردم بدانند آنچه را که در طلب علم هست هر آینه به طلب علم خواهند رفت اگرچه باید خون‌های ایشان ریخته شود و به دریاها فرو روند.

    و از اما محمد باقر روایت شده که می‌فرمایند: عالمی که به علم خود عمل کند، بهتر است از هفتاد هزار عابد.

    و از امام جعفر صادق روایت شده که فرمودند: اگر مردم فضیلت شناخت خدا را بدانند چشم نخواهند انداخت به متاع دنیا و نعمت های آن و دنیا در نظر ایشان کمتر خواهد بود از آنچه بر آن راه می‌روند که خاک می باشد و متنعم و متلذذ خواهند شد به معرفت خدا مانند تلذذ کسی که همیشه در روضه‌های بهشت با اولیای خدا بوده باشد. معرفت خدا انیسی‌ ست از هر وحشتی و رفیق است در هر تنهایی و نورهر ظلمتی‌ست و قوّت هر ضعیفی‌ ست و شفای هر دردیست

    و از امیرالمومنین علی (علیه السلام) روایت شده که فرمودند: اگر مومنی بمیرد و ورقی از او بماند که در آن مسئله‌‌یی علمیه نوشته شده باشد وآن ورق حجابی خواهد شد میان او و آتش، و به هر حرفی که درآن ورق نوشته باشد خداوند عالم شهری به او عطا خواهد کرد که هفت برابر تمام دنیا باشد.

    و احادیثی از پیامبر اکرم (ص) از جمله : اطلب العلم الی مهد الی الحد ، یا علم بیاموز حتی اگر در چین باشد

    متاسفانه ما در زمینه علمی ( اثبات حق بودن مذهب تشیع) کم کار شدیم و دشمنان ما پر کار شدند. این مولوی ها که در مرز هستند که کم کم جمعیتش به شیعه میرسه. میگویند لازم نیست برید علوم را یاد بگیرید ، اول ان چه که ما میگوییم یاد بگیر. ۱۰ نفر ۱۵ نفر میرن پیش یک نفر اون بهشون آموزش میده مبانی وهابیت رو کامل یاد میگیره.
    جوان ما دکتر ،مهندس ما ضعیفه نسبت به این مسائل
    چند سال پیش در نیشابور ۳۰۰ نفر مسیحی شدند ، یا عده ای از طلاب وهابی به یکی از روستای مشهد رفتند و افراد یک روستا را وهابی کردند.
    چرا زرتشتیان اینقدر پیشرفت کردند؟ علت آن کم کاری ماست. وگرنه همه چیز در قرآن و اهل بیت هست و کم کاری ماست که غافل ماندیم این ضعف ماست.
    برای محبوب شدن پیش حضرت ولی عصر (عج) بهترین کار پیروی از قرآن و اهل بیت هست و کار کردن در این زمینه
    یکی از اصحاب امام صادق جوانی بود به نام هشام به حکم که این جوان هنوز ریش صورتش به صورت کامل رویش نکرده بود. امام صادق که در منا چادر زده بود ، وارد چادر حضرت شد . وقتی وارد شد جمع پیرمردان و ریش سفیدان و بزرگان اطراف امام صادق بودند. امام صادق به محض دیدن هشام تمام قد ایستادند و هشام را کنار خود نشاندند. اصحاب برایشان سنگین بود.
    امام فرمود : این هشام که این جاست از هر جهت در حال خدمت به ماست این هشام شخصیتی بود که در مباحث توحیدی با هر فردی که مناظره میکرد پیروز میشد. کسی نتوانسته بود هشام را در مباحث توحیدی زمین بزند
    در مباحث امامت به قدری قدرتمند بود که با هرکس بحث میکرد فرد اگر روحیه حقیقت پذیری داشت شیعه میشد
    با این که جوان بود ولی به قدری که محبوب بود که از ریش سفیدان و بزرگان محبوبیت بیشتری داشت چون زحمت بیشتری کشیده بود و مدافع مکتب اهل البیت بود برای همین امام صادق ( علیه السلام) بیشتر از بقیه هشام را دوست داشتند واحترام بیشتری برایش قائل بودند. الآن هم همین هست . هرکس عالم تر باشه و عامل تر باشه نسبت به معصومین به آنها نزدیک تر است و توجه ولی عصر شک نکنید که به اون فرد هست عنایات ولی عصر به او بیشتر است
    یک هیئتی ذوق در عشق به ابی عبدالله دارد واین خیلی عالی است ولی میشود این رو با علامه امینی مقایسه کرد؟ الغدیر ۱۱ جلد برای اثبات ولایت امیر المومنین علی (ع) از کتب اهل سنت
    قرار نبود خواب تعریف کنیم ولی نقل است بعد از فوت علامه امینی ، میفرمایند که بعد از این که از دنیا رفتم. دیدم امیرالمومنین (ع) هر فرد رو یه جامی از آب کوثر میدهد و میگوید وارد بهشت شو. وقتی به علامه رسید امام دست رو در زیر آب فرو بردند و پاشیدند به بدن علامه ! ای علامه ، روی علی را سفید کردی.
    دلیل نمیشه چون کار انجام میدهیم . سراغ این جور مسائل نریم . حقیقتا آقایون اگر وقت اضافی شان را گذاشتند بعد از ۵ الی ۱۰ سال افراد قدرتمند در این زمینه بودند
    لازم نیست که به یادگیری فقه و اصول در زمان ۱۰ سال یا بیشتر نیست. تقلید میکنید از مرجع اعلم تان بکنید ، ولی در مسائل اعتقادی تبلیغ جائز نیست و خود انسان باید به سراغش برود. وقتی قدرتمند شدید دست یکی رو بگیرید. لازم نیست شیعه اش کنید. همین که یک فکر نادرست را از مخالف عوض کنید کافی است . یک شیعه ای که شهبه ای به او وارد شده در دانشگاه ، سایت های اینترنتی یا شبکه های ماهواره ای بتوانید این رو قوی وفکرش را عوض کنید . عنایت خداوند در این کارهاست

    خدایا عنایت به عمل به علم عطا کن ! صلوات

  3. با تشکر از
    scientist
    و امیر
    به خاطر دقت نظر بالا وزحمتی که از پیاده نمودن محتوای ویدیو نمودند.
    ان شا الله که این گامی که در جهت معرفت برداشتند مورد قبول حق تعالی واقع گردد.

    • خواهش میکنم استاد
      من از شما ممونم که به من اهمیت علم عقاید رو آموختید 🙂 @};-
      همیشه پیروز و شادکام باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green