اعتقاد ابن تیمیه بر جسمانی دانستن خداوند.

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلود‌ویدئو‌ســـخنرانی

دانلود pdf 📥

دانلود‌صوت‌ســـخنرانی

┓ 🖌┏؛
┛┗؛  اعتقاد ابن‌تیمیه بر جسمانی‌دانستن خداوند ↓📋 › ؛

از مسلمات عقل، قرآن و نصوص دینی، این است که ذات مقدس پروردگار، منزه است از اینکه جسم و جسمانی باشد؛ منزه هست از اینکه دارای مکان باشد؛ دارای جهت باشد. منزه هست از اینکه با چشم سر رؤیت شود، چه در این دنیا چه در جهان پس از مرگ!
صراحتاً آیه‌ی قرآن مطرح شده، روایات شخص نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم مطرح شده که حالا این‌ها را من یک به یک می‌خوانم.
اما در مقابل وقتی نگاه می‌کنیم، خداشناسی‌ که ابن‌تیمیه و محمدبن عبدالوهاب و طرفداران این فرقه‌ی باطل مطرح می‌کنند، خدایی هست که دارای تجسد و تجسم است!
خدایی که دارای مکان هست! محدودیت‌هایی مطرح شده!
نواقصی را برای خداوند نسبت دادند! که حالا از جمله بخواهیم شروع بکنیم که چه گفتند، از ابن‌تیمیه اول مطلبی را عرض بکنم، متن عبارت کتاب این فرد را آوردم:
در کتاب «التأسیس فی ردّ أساس التقدیس» جلد اول، صفحه‌ی ۱۰۱، از جناب ابن‌تیمیه، عبارت این است:
«ولیس فی کتاب الله ولا سنه رسوله ولا قول أحد من سلف الامه وأئمتها أنه لیس بجسم وأن صفاته لیست أجساما وأعراضا فنفی المعانی الثابته بالشرع والعقل بنفی الفاظ لم ینف معناها شرع ولا عقل، جهل و ضلال».
ترجمه‌ی عبارت که ایشان می‌نویسد این است:
«در جایی از کتاب خدا، سنت رسول و سخنان امت سلف (یعنی صحابه و تابعین) و پیشوایان دینی نیامده که خداوند جسم نبوده و از جسمانیت و عرَض بودن منزه است. از این رو انکار معنایی که شرع و عقل آن را نفی نکرده، نوعی نادانی و گمراهی است».
می‌گوید نه عقل حکم می‌کند که خداوند جسم نیست، دارای مکان نیست و عرَض در ارتباط با اون معنا ندارد، و نه نصوص دینی، آیات قرآن، روایات معصومین چنین چیزی را نفی می‌کند!
حالا اگر یک نفر برگردد بگوید خدا جسم نیست، این از روی نادانی اش هست! این از روی گمراهی‌اش هست! این از رو جهالتش هست که چنین حرفی را زده!
ببینید ابن‌تیمیه صراحتاً چنین چیزی را مطرح می‌کند!
این در حالی هست که ما می‌بینیم آیات و روایات، فراوان این مسأله را نفی کردند؛ استدلالات عقلی، جسمانیت، تجسد و تجسم نسبت به خداوند متعال را نفی کردند که حتی خداوند قابل رؤیت نیست!
و اینکه قابل رؤیت نیست، به‌خاطر اینکه خداوند جسم نیست!
مثلا در سوره‌ی مبارکه‌ی انعام آیه‌ی ۱۰۳:
﴿أَعُوذُ بِاللّهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجِیمِ، لَا تُدْرِکُهُ الْأَبْصَارُ وَهُوَ یُدْرِکُ الْأَبْصَارَ ۖ وَ هُوَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ﴾
«چشم‌ها او را در نمی‌یابد ولی او چشم‌ها را در می‌یابد و او لطیف آگاه است».
یعنی خداوند متعال قابل رؤیت نیست!

-دکتر وحید باقرپور کاشانی.

پیشنهاد ما به شما

گفتگویی‌باجمعی‌ازدانش‌آموزان‌ودانشجویان./استادپاسخگو:دکترباقر‌پورکاشانی.

⌜◍⃟﷽˼  • :صوت گفتگو دانلـــ📥ـــــود 🖇#گفتگو ❋گفتگویی‌باجمعی‌از: ❋دانش‌آموزان‌ودانشجویان. ❋استادپاسخگو:دکترباقر‌پورکاشانی. ❋تاریخ:هفدهم‌اسفندماه‌۱۴۰۲. ❋جلسه‌‌چهل‌و‌نهم. ❋اهمّ عناوین گفتگو:⇩⇩ ❋امکان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green