صوت ســـخنرانی:
سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی
𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:
دانلـودویـدئو📥
┓ 🖌┏؛
┛┗؛ حدوث نور پیامبر و ائمه علیهمالسلام قبل از خلقت دنیا ↓📋 › ؛
مرحوم علامه بزرگوار محمدباقر مجلسی در جلد سوم، فصل دوم کتاب حیاتالقلوب یک بحثی دارند با این عنوان:
«در بیان ابتدای حدوث نور شریف آن حضرت»
یعنی چگونه نور شریف آن حضرت ایجاد شد؟ روایتهای حدوث نور ائمه علیهمالسلام را ایشان آورده. چون خیلی از روایتها که از حضرات معصومین علیهمالسلام هست، صحبت از ایجاد نور پیامبر شده، صحبت از ایجاد نور امامان و فرزندان رسولالله هم شده.
در صفحه نوزدهم، حدیثی به سند معتبر منقول هست که از حضرت صادق علیهالسلام پرسیدند:
«در کجا بودید شما پیش از آنکه خداوند، آسمان و زمین و روشنی و تاریکی را بیافرید؟!
فرمودند: ما شبهی چند بودیم از نور در دور عرش الهی. تنزیه حقتعالی مینمودیم پیش از آنکه خدا آسمان و زمین و روشنی و آدم را خلق نماید به ۲۵ هزار سال.
پس چون حقتعالی آدم را خلق کرد، ما را در صلب او قرار داد و پیوسته ما از پشت طاهری به رحم پاکیزهای منتقل مینمود تا حقتعالی محمد صلاللهعلیهوآلهوسلم را مبعوث گردانید».
این روایت را مرحوم علامه مجلسی میآورند، در الخصال مرحوم شیخ صدوق صفحه ۴۸۱ هم هست.
روایت دیگر در همین صفحه ۱۹ جلد سوم حیاتالقلوب که از عللالشرایع مرحوم شیخ صدوق این حدیث را میآورند صفحه ۲۰۸:
«به سندهای معتبر از معاذبن جبل منقول است که حضرت رسول صلاللهعلیهوآلهوسلم فرمود:
به درستی که حقتعالی خلق کرد من و علی و فاطمه و حسن و حسین را پیش از آنکه دنیا را خلق نماید به هفت هزار سال.
معاذ عرض کرد: پس در کجا بودید شما یا رسولالله؟!
فرمود: در پیش عرش بودیم. تسبیح و تحمید و تقدیس و تمجید خدا میکردیم».
عرش یک خلق مکانی هست، منتها در اوج رقت و لطافت و وسعت هست.
«گفت: به چه مثال و مانندی شما بودید؟!
حضرت فرمود: در عرش بودیم. چه شکلی بودید؟ فرمود: شبهی چند بودیم از نور. پس چون حقتعالی خواست صورت ما را خلق نماید، ما را عمودی از نور گرداند و در صلب آدم جا داد سپس بیرون آورد ما را بهسوی صلبهای پدران و رحمهای مادران، و به ما نرسید نجاست شرک و نه زناها که در زمان کفر بود.
پس گروهی چند در هر زمانی به سبب ایمان آوردن به ما سعادتمند میشوند و گروهی چند به ایمان نیاوردند به ما شقی میشدند. پس ما را به صلب عبدالمطلب درآورد. آن نور را به دو نصف کرد. پس نصف را در صلب عبدالله جا داد و نصف دیگر را در صلب ابوطالب.
آن نصف که از من بود به سوی رحم آمنه منتقل شد و نصف دیگر به رحم فاطمه بنتاسد منتقل شد. پس من از آمنه به هم رسیدم و علی از فاطمه به هم رسید.
پس تمام عمود نور به من برگشت و فاطمه از من به هم رسید. پس باز تمام عمود نور به علی برگشت و حسن و حسین از هر دو نصف نور به هم رسیدند. پس نور من در امامان از فرزندان حسین میگردد تا روز قیامت».
-دکتر وحید باقرپور کاشانی.