نقدی بر احمدالحسن مبتنی بر جاهلانه دانستن اعتقاد بر اعجاز رد پای معصوم بر سنگ

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلـود‌ویـدئو‌📥

دانلود pdf 📥

دانلـود‌صـوت📥

┓ 🖌┏؛
┛┗؛  نقدی بر احمدالحسن مبتنی بر جاهلانه دانستن اعتقاد بر اعجاز رد پای معصوم بر سنگ ↓📋 › ؛

من یک مورد را خدمت بزرگواران عرض می‌کنم. ببینید همین ترجمهٔ انصار، صفحهٔ ۱۳۰، عبارت جناب احمد‌الحسن (مدعی یمانی) چیست؟
می‌فرمایند:
«و عقائد جاهلانه مشابه اینکه بگویند هنگامی که بر روی سنگی راه می‌رود، بر روی آن تأثیر بگذارد و جای پایش باقی بماند».
من خدمت جناب احمدالحسن عرض بکنم که هیچ‌کسی، هیچ قائلی ما در اسلام نداریم که معصوم پایش را روی هر سنگی گذاشته ردّ پایش افتاده! یعنی گود شده! ما کجا داریم؟!
یعنی مثلاً فرض کنید که نبی مکرم اسلام و ائمهٔ معصومین علیهم‌السلام روی زمین که راه می‌روند، این زمین هی گود می‌شود! ما کجا همچین چیزی داریم؟! چه کسی این حرف را زده که شما می‌فرمائید عقائد جاهلانه مشابه اینکه بگویند هنگامی که بر روی سنگ راه می‌روند، بر روی آن تأثیر می‌گذارد و ردّ پایشان باقی می‌ماند! نه! چنین چیزی نداریم!
اما این هم نمی‌توانیم انکار کنیم که از باب اعجاز، موارد بسیاری داریم که اثرهٔ پای حجج الهی بر سنگ باقی مانده و این به‌عنوان یک نوع معجزه قرار گرفته است!
حتی شما بگویید این حدیث‌هایی که شما می‌گویی، این حدیث‌ها را ما اصلاً هیچ‌کدام قبول نداریم!  آقا شما قرآن را که قبول دارید؟! مقام ابراهیم را که قبول دارید؟!
این بحث را یادم است در تدریس کتاب بیان‌الفرقان جلسهٔ پنجاه و دوم عرض کردم که ما در ارتباط با مقام حضرت ابراهیم علیه‌السلام را که نگاه بکنید، فاصله‌‌اش به کعبه حدود دوازده سیزده متر هست؛ این معتبر است تا جایی که آیهٔ قرآن ما داریم! در سورهٔ مبارکهٔ بقره آیهٔ ۱۲۵:
﴿وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابَهً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِیمَ مُصَلًّى ۖ وَعَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِیمَ وَ إِسْمَاعِیلَ أَنْ طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ﴾
تعبیر این است که:
«هنگامی که خانهٔ کعبه را محل بازگشت و مرکز امن و امان برای مردم قرار دادیم، از مقام ابراهیم، عبادت‌گاهی برای خود انتخاب کنید و ما به ابراهیم و اسماعیل امر کردیم که خانهٔ مرا برای طواف‌کنندگان، مجاوران و رکوع‌کنندگان و سجده‌کنندگان، پاک و پاکیزه کنید».
مقام ابراهیم آمده! این را کسانی که خانهٔ خدا را زیارت کردند دیدند. من خودم به عینه دیدم، یک مقامی هست فاصله‌ای در ارتباط با کعبه دارد و دو اثرهٔ پا آن‌جاست!
در این خصوص روایات معتبر هم داریم. روایاتی داریم که مرحوم شیخ صدوق در علل‌الشرایع آورده. روایت هم این‌گونه هست که وقتی خداوند متعال امر می‌کند به حضرت ابراهیم علیه‌السلام که مردم را به حج بخواند، وقتی که برای این دعوت پایش را روی این سنگ می‌گذارد و مردم را به امر الهی دعوت می‌کند، به امر الهی ردّ پای حضرت ابراهیم علیه‌السلام بر روی این سنگ باقی می‌ماند و همان سنگ الان موجود هست.
یا بعضی مورخین مثلاً عرض کردند وقتی که حضرت ابراهیم علیه‌السلام می‌خواست خانهٔ کعبه را با حضرت اسماعیل علیه‌السلام بازسازی کند، به معجزهٔ الهی وقتی بالای کعبه را می‌خواستند بسازند، پای حضرت ابراهیم روی این بود، فرو رفت این سنگ حرکت می‌کرد به معجزهٔ الهی، این را می‌ساختند؛ این نقل هم هست.
در هر حال این سنگ الان موجود هست! بعد شما می‌فرمائید که عقائد جاهلانه؟! عجب! پس این‌ها چیست؟ این ردّ پا چیست؟
و موارد دیگری داریم از جمله قدم‌گاهی که در نزدیک نیشابور هست که حضرت رضا علیه‌السلام در سفری که به سمت خراسان حرکت می‌کنند و آن‌جا اطراق می‌کنند، ردّ پایشان روی سنگ هست و این موجود هست و از قدیم هم گفتند.
لذا نفرمائید عقائد جاهلانه! اگر مرادتان از این عقائد جاهلانه یعنی همه می‌گویند که امام هرجا پایش را می‌‌گذارد مثل خمیربازی هست رو سنگ هم می‌‌گذارد! کجا همچین قائلی دارد؟! شما یک نفر را برای من پیدا کن که همچین حرفی زده! یک نفر! که بگوید امام وقتی که روی سنگ‌ها راه می‌رفت، این سنگ‌ها برایش مثل خمیر بود! به تعبیری درست هم نمی‌توانست معصوم راه برود! اما کجا همچین حرفی زدند؟!
اما این معجزه در مواردی هم اتفاق افتاده! پس کسی که این را قبول داشته باشد، نمی‌تواند بگوید که این عقائد جاهلانه هست! آیا عقیدهٔ جاهلانه هست سورهٔ مبارکهٔ بقره آیهٔ ۱۲۵ مقام ابراهیم، این مقامی که الان قابل مشاهده هست و ردّ پای حضرت ابراهیم علی‌نبیناوآله‌وعلیه‌السلام در ارتباط با آن هست؟!

-دکتر وحید باقرپور کاشانی.

پیشنهاد ما به شما

خوشبختی، سابجکتیو است یا آبجکتیو؟!

صوت ســـخنرانی: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green