دوازده مهدی بعد از امام زمان علیه‌السلام، حجت الهی نبوده و از شیعیانند.

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلـود‌ویـدئو‌📥

دانلـود‌ pdf 📥

دانلـود‌صـوت📥

┓ 🖌┏؛
┛┗؛  دوازده مهدی بعد از امام زمان علیه‌السلام، حجت الهی نبوده و از شیعیانند ↓📋 › ؛

ممکن است که در بحث‌ها یک نفر بگوید ما فقط این روایت را نداریم، دوازده مهدی متوقف به یک روایت نیست. ما یک روایت دیگر هم داریم! بله یک روایت دیگری هم داریم در کمال‌الدین و تمام‌النعمه مرحوم شیخ صدوق صفحه‌ ۳۵۸ حدیث ۵۶ هست که ابوبصیر می‌گوید به امام صادق علیه‌السلام عرض کردم:
«یَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ إِنِّی سَمِعْتُ مِنْ أَبِیکَ عَلَیْهِ‌اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ یَکُونُ بَعْدَ اَلْقَائِمِ اِثْنَا عَشَرَ مَهْدِیّاً».
می‌گوید ای پسر رسول خدا، من از پدرت شنیدم که فرمود بعد از قائم، دوازده مهدی می‌آید.
«وَ لَمْ یَقُلْ اِثْنَا عَشَرَ إِمَاماً وَ لَکِنَّهُمْ قَوْمٌ مِنْ شِیعَتِنَا یَدْعُونَ اَلنَّاسَ إِلَى مُوَالاَتِنَا وَ مَعْرِفَهِ حَقِّنَا»
حضرت فرمودند پدرم تنها فرمودند دوازده مهدی، نفرمودند دوازده امام! و آن‌ها (یعنی دوازده تا مهدی) «مِنْ شِیعَتِنَا» از شیعیان ما هستند که مردم را به موالات ما و شناخت حق ما دعوت می‌کنند.
یک افراد مصلح، یک‌ افراد عالم، یک افراد دلسوز بعد از امام زمان علیه‌السلام می‌آیند. حالا ممکن هست که اینها را برگرداند مثلاً فرض کنید که امامی که در زمان غیبت هست تا وقتی تشریف می‌آورند، دوازده تا مصلح، دوازده تا عالم، دوازده تا شیعه‌ مخلص که مردم را دعوت می‌کنند «إِلَى مُوَالاَتِنَا»،
و به شناخت حق دعوت می‌کنند. ممکن است اینها باشند، اما دلیل بر حجت‌ الهی نمی‌شود!
دلیل بر اینکه اینها فرزندان امام زمان علیه‌السلام باشند نمی‌شود! و دلیل اینکه خود جناب احمد یکی از آنها باشد هم نمی‌شود!
عرض کردم این روایت باز هم اینجا در مقابل آن همه روایات جواب نمی‌دهد! بر فرض هم باشد، می‌گوییم آقا دوازده تا مهدی، دوازده تا آدم خوب! آدم عالم! آدمی که افراد را به سمت حق، به سمت ولایت اهل ‎بیت علیهم‌السلام می‌کشند!
این هم یک توضیح که اگر برخی گفتند که تنها یک روایت فقط نیست یک روایت دیگر هم هست که دوازده تا مهدی هست، می‌گوییم نگفته اینها حجتند! نگفته اینها امامند! نگفته اینها خلیفه هستند!
بلکه هرجا صحبت از امام شده، هرجا صحبت از وصی شده، هرجا صحبت از خلیفه شده، فقط دوازده امام هست!
در کمال‌الدین و تمام‌النعمه شیخ صدوق صفحه‌ ۲۸۵ و ۲۸۹ حدیث سوم، جابربن‌ عبدالله‌ انصاری می‌گوید از رسول خدا پرسیدم: امامان از فرزندان علی‌بن‌ ابی‌طالب چه کسانی‌اند؟ و ایشان پاسخ دادند: حسن و حسین، دو آقای جوانان اهل بهشت. سپس سرور عابدان در زمان خود، علی‌بن‌ حسین؛ سپس باقر، محمدبن‌ علی، و تو به زودی او را درک می‌کنی. ای جابر! پس زمانی که او را درک کردی از جانب من به او سلام برسان. سپس صادق، جعفربن‌ محمد؛ سپس کاظم، ‌‎موسی‌‌بن‌ جعفر؛ سپس رضا، علی‌بن‌ موسی‌؛ سپس تقی، محمد‌‌بن‌ علی؛ سپس نقی، علی‌بن‌ محمد؛ سپس زکی، حسن‌بن‌ علی؛ سپس فرزند او قیام‌کننده به حق، مهدی امت من است که زمین را از عدل و قسط پر می‌کند، چنانچه از ظلم و جور پر شده باشد.
بعد فرمودند:
«هَؤُلاَءِ یَا جَابِرُ خُلَفَائِی وَ أَوْصِیَائِی وَ أَوْلاَدِی وَ عِتْرَتِی».
«اینها ای جابر، جانشینان من، اوصیای من، فرزندان من و عترت من هستند».
شما بروید بیاورید که نسبت به دوازده تا مهدی، بیایند بگویند اینها خلفای من هستند!
اینها اوصیای من هستند! اینها اولاد من هستند، اینها عترت من هستند!
بلکه حدیث می‌گوید:
«مِنْ شِیعَتِنَا» آنها شیعیان من هستند!
از فرقه احمدالحسن می‌پرسیم احمدالحسن را خلیفه می‌دانی؟ می‌گوید خلیفه می‌دانم! ایشان را حجت خدا می‌دانی؟ حجت خدا می‌دانیم! ایشان را وصی می‌دانی؟ وصی می‌دانیم!
اما اینها همه همان تعبیراتی هست که نسبت به دوازده امام آمده! پس چرا می‌گویید دوازده امام؟ بگویید بیست و چهار امام!ممکن است بگویید نه آها فضیلت‌شان بیشتر هست! اما مگر دوازده تا امام همه فضیلت‌شان یکسان هست؟ علی‌بن‌ ابی‌طالب علیه‌السلام از تمام امامان دیگر فضیلتش بالاتر هست! اینکه دلیل نمی‌شود! در این نگاه شما یعنی بیست و چهار تا حجت!
و آن همه روایاتی که خدمت بزرگواران عرض کردم که روایات فوق تواتر هست که خلیفه، امام، حجت‌الله، اینها را منحصر به دوازده تا دانسته، آنها را شما فرقه احمدالحسن نفی می‌کنید!
دوتا خبر واحد هم بر فرض معتبر باشد، توان این را ندارد که بخواهد آن همه اخبار فوق تواتر را بزند!
در همین کمال‌الدین و تمام‌النعمه صفحه‌ ۲۷۷ حدیث ۲۸، همین تعبیرهایی که نسبت به آقا امیرالمؤمنین علیه‌السلام استفاده می‌کند، پیامبر فرمودند:
«عَلی أَخِی وَ وَزِیرِی وَ وَارِثِی وَ وَصِیِّی وَ خَلِیفَتی فِی أُمَّتی وَ وَلِیَّ کُلِّ مُؤْمِنٍ بَعْدِی ثُمَّ اِبْنی اَلْحَسَنُ ثُمَّ اِبْنی اَلْحُسَیْنُ ثُمَّ تِسْعَهٌ مِنْ وُلْدِاَلْحُسَیْنِ وَاحِدٌ بَعْدَ وَاحِدٍ اَلْقُرْآن مَعَهُمْ وَهُم مَعَ اَلْقُرْآنُ لا یُفَارِقُونَهُ وَ لا یُفَارِقُهُمْ حَتَّی یَرِدُوا عَلَیَّ حَوْضِی».
فرمودند:
«علی برادر من، وزیر من، وارث من، وصی من، جانشین من در میان امت من و صاحب اختیار هر مؤمنی پس از من است. سپس فرزندش حسن، فرزندم حسین، ۹ نفر از فرزندان حسین، یکی پس از دیگری می‌آیند. قرآن با آنهاست، آنها هم با قرآن هستند، از قرآن جدا نمی‌شوند و قرآن هم نیز از آنها جدا نمی‌شود تا اینکه بر من در کنار حوض وارد شوند».
بنابراین تا قیامت این دوازده تا مهدی که دوازده تا حجت هست، اینها کجا بود در این حدیث؟ آنها را برای ما بیاورید! ندارید!
عرض من این است که تمام این روایت‌ها، روایت‌های یک‌دست هست و چنین مسأله‌ای را بیان کردند. پس این هم یک نکته‌ای که از باب تذکر خواستم خدمت بزرگواران بگویم.
علی‌ای‌حال، ما بحث مهدیین را حساب کنیم، یک افرادی هستند شیعه هستند و اینها ممکن است که دوازده تا عالم ربانی و مجاهد‌ فی‌ سبیل‌‎الله در عصر غیبت کبری باشند، ممکن است امام زمان سلام‌الله‌علیه تشریف بیاورند این دوازده تا باشند، ممکن است امام زمان علیه‌السلام از دنیا بروند این دوازده تا باشند،
اما بحث سر این است که اینها امام نیستند!
اینها خلیفه نیستند! اینها وصی نیستند! اینها حجت نیستند!
آن کسانی که بعد از امام زمان علیه‌السلام می‌آیند، رجعت معصومین علیهم‌السلام مطرح شده خود شخص امام حسین علیه‌السلام هست، که بر اساس روایات فراوانی که ما داریم، امامی که از دنیا می‌رود، امامی آن را غسل می‌دهد، کفن می‌کند، نماز می‌خواند، دفن می‌کند که جانشین او باشد!
در تمام سیره حضرات معصومین علیهم‌السلام اینگونه هست! و روایات صریح هست که در ارتباط با وجود مقدس حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام، ایشان فرمودند که وجود نازنین امام زمان علیه‌السلام را ایشان تمام این شئونات را نسبت به امام زمان علیه‌السلام انجام می‌دهند و روایاتش را من خدمت بزرگواران همان جلسه دوم بود از بحث حدیث وصیت، خواندم که این اصل هست که در بحارالأنوار هم آورده:
«فَإِنَّ الْإِمَامَ لَا یَغْسِلُهُ إِلَّا الْإِمَامُ»
بحارالأنوار جلد ۲۷ صفحه‌ ۲۰۷: امام را غسل نمی‌دهد الّا امام!حالا نگاه کنید در اصول کافی، در کافی شریف جلد هشتم، صفحه‌ ۲۰۶ آوردند:
«غسل، کفن، دفن امام زمان علیه‌السلام به دست مبارک امام حسین علیه‌السلام انجام می‌گیرد».
پس دیگر برای مهدیین جایی نمی‌ماند! ممکن است مهدیین آدم‌های مصلح باشند، اما اینها حجت‌الله نیستند! اینها خلیفه نیستند!
دوازده تا عالم ربانی دلسوز برای مردم که آنها را به سمت حق دعوت می‌کنند!
لذا این‌گونه هست و آن همه روایاتی که بیان کردند مثلاً در بحارالأنوار جلد ۵۳ صفحه‌ ۳۹ که امام صادق علیه‌السلام فرمودند:
«أوَّلُ مَن تَنشَقُّ الأرضُ عَنهُ و یَرجِعُ إلى الدنیا الحسینُ بنُ علیٍّ علیه‌السلام».
اولین کسی که از زمین از او شکافته می‌شود و به دنیا می‌آید از زمین خارج می‌شود به تعبیری رجعت می‌کند، این فرمودند که شخص مقدس امام حسین علیه‌السلام هست. یا در روایت دیگری باز در همین جلد ۵۳ بحارالأنوار صفحه‌ ۱۰۳:
«عَنْ أبی عَبدالله علیه‌السلام، سُئِلَ عَنِ اَلرَّجْعَهِ أَحَقٌّ هِیَ»
آیا این را حق می‌دانید شما؟
«قالَ نَعَمْ فَقِیلَ مَنْ أَوَّلُ مَنْ یَخْرُجُ»
اولین کسی که خروج می‌کند در رجعت کیست؟
«قالَ اَلْحُسَیْنُ عَلَیْهِ‌اَلسَّلاَمُ یَخْرُجُ عَلَی أَثَرِالْقَائِمِ»
فرمودند که این حسین هست که به دنبال قائم خارج می‌شود و ایشان مسئولیت تمام این مسائل در ارتباط با این شخصیت بزرگوار هست.
پس اینکه ما این را بخواهیم دوازده تا حجت و دوازه تا خلیفه و دوازده تا امام و اسمش را بگذاریم مهدیین بخواهیم بسازیم، اینها می‌خواهم بگویم هیچ‌گونه صراحتی در تشیع ندارد!
اینها مطالب ذوقی و معمولاً استفاده نسبت به منافع جمعی هست که این برداشت‌های نادرست را می‌کنند و چنین اتهاماتی را نسبت به دین مطرح می‌کنند!
جمعی هم که سواد ندارند و اطلاع ندارند نسبت به این مسائل و اشراف نسبت به مجموعه احادیث ندارند، یکی دوتا ظاهر حدیث را نگاه می‌کنند فکر می‌کنند که واقعاً همین مسأله درست است!

-دکتر وحید باقرپور کاشانی.

پیشنهاد ما به شما

ماریانا که سابقاً یکی از مبلغان فعال مسیحی بوده، در مورد چگونگی مسلمان شدن خود می‌گوید!  

❲﷽❳ ◈ ━━ 𝐕𝐈𝐃𝐄𝐎 𝐏𝐎𝐒𝐓 ━━ ◈ ≻ ماریانا که سابقاً یکی از مبلغان فعال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green