عدم توجه به منطق جدید در ایران / اهتمام غرب به منطق سنتی ما

1391082420264523521244

 

دکتر ضیاء موحد با بیان اینکه رشته منطق جدید در ایران مورد توجه جدی قرار نگرفته است  اظهار داشت: در غرب اهتمام ویژه‌ای به مباحث سنتی منطق ما وجود دارد.

 

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی حکمت و فلسفه، دکتر ضیاء موحد عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به بررسی وضعیت آموزش و پژوهش منطق در ایران پرداخت و گفت: منطق دانان جدید نشان دادند که در برخی حوزه ها منطق قدیم جوابگو و کارساز نیست.

وی افزود: ابن سینا مدعی تمامیت منطق ارسطویی بود، جالب است که کانت هم همین دیدگاه را دارد، اما علمی که به پایان خود رسیده باشد، علم نیست.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که علم یک جریان پویا و آینده نگر و با کلی مسائل حل نشده است. علم یک جریان مداوم است. در خصوص اهمیت منطق باید گفت که در حال حاضر تخصص در یک حوزه منطق تمام عمر یک پژوهشگر را به خود اختصاص می دهد.

این استاد منطق تصریح کرد: در حال حاضر تأثیر فلسفه تحلیلی از منطق کم نیست. غرب به گذشته خود بازگشت و به منطق ارسطویی نیز توجه کرد. در این چندین ساله چندین و چند بار آثاری که از دوره اسلامی با ترجمه به دست آنها رسیده بود مورد بازبینی قرار گرفت و حتی ترجمه های دقیقتری از متون یونانی نیز انجام گرفت. یعنی آنها به ترجمه‌هایی که از جهان اسلام به آنها رسیده بود بسنده نکردند.

وی در ادامه یادآور شد: در سالهای اخیر منطق دانان جدید غرب علاقمند به آثار منطقی ما شدند و این کار را شروع کردند. در ایران در سال ۱۳۳۴ مرحوم غلامحسین مصاحب کتاب منطق را نوشت که در زمان خود در ایران و حتی در خاورمیانه بی‌نظیر بود.

وی تصریح کرد: بعد از انقلاب جریان منطق در ایران تغییر کرد و دورهای منطق در مراکز مختلف دانشگاهی دایر و برقرار شد که به منطق جدید پرداختند.

رئیس انجمن منطق ایران افزود: ولی برای نمونه در دانشگاه تهران شاهد هستیم که برای رشته فلسفه، ۱۰ واحد منطق قدیم گذاشته اند و ۲ واحد منطق جدید. این موضوع تبعات مثبت و منفی داشته است. البته یکی از دلایل این موضوع نبود معلم کافی در منطق جدید است. البته توجه به منطق قدیم این نکته مثبت را هم داشته که افرادی با ابزار جدید به مطالعه دقیق منطق قدیم پرداختند.

وی یادآور شد: جای سؤال دارد که رشته ای که مسائل جالب و جذاب دارد در ایران مورد توجه نیست.

پیشنهاد ما به شما

حکمت ابو علی سینا(جلد یک تا پنج)

عنوان: حکمت ابو علی سینا(جلد یک تا پنج) تألیف: محمد صالح حائری مازندرانی دانلود پی‌دی‌اف‌ها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green