آیت الله شبیری زنجانی در پاسخ به سوالی درباره حجیت معرفتی فلسفه صدرایی و عرفان ابن عربی:
تنها راه مطمئن تزکیه و کمال، التزام به سنن و روایات معتبر پیامبر و معصومین است
دفتر آیت الله شبیری زنجانی در پاسخ به سوالی درباره التزام فکری به عرفان صاحب فصوصی و فلسفه صدرایی نوشت: التزام به روش فقهای عظام امامیّه که عمل به آداب و سنن مأثوره و روایات معتبره مرویّه از پیامبر و ائمه معصومین«سلام الله علیهم اجمعین» است، تنها راه مطمئن تزکیه و سعادت و کمال است.
به گزارش پایگاه الحیات متن این پرسش و پاسخ به این شرح است:
با سلام با توجه به بروز برخی اختلافات در میان طلاب پیرامون برخی مسائل علمی بر خود لازم دیدیم تا از محضر مرجع عالیقدر استفتا نماییم تا در این موارد اختلافی تکلیف چیست:
اولا پیرامون روش علمی و سلوکی جناب محی الدین ابن عربی و به تعبیر واضح تر معتقد شدن به عرفان صاحب فصوصی ؟
ثانیا: پیرامون مسائل فلسفی و به طور کلی روش فلاسفه در بررسی مسائل خصوصا مباحث جناب ملاصدرا در اسفار پیرامون مسئله وحدت وجود و معاد؟
با تشکر
سلام علیکم
التزام به روش فقهای عظام امامیّه که عمل به آداب و سنن مأثوره و روایات معتبره مرویّه از پیامبر و ائمه معصومین«سلام الله علیهم اجمعین» است، تنها راه مطمئن تزکیه و سعادت و کمال است.
قابل ذکر است آیت الله شبیری زنجانی چندی پیش در اعلام موضعی درباره آیت الله سید موسی زرآبادی قزوینی از موسسین مکتب تفکیک و با اشاره به ویژگی های این عالم بزرگ خاطرنشان کردند: اگر در میان علمای شیعه دو نفر به طور قطع صاحب کرامت باشد یکی از آنها سید موسی زرآبادی است.
این در حالی است که تا کنون بسیاری از فقهای طراز اول شیعه در دوران معاصر بر تکیه بر مبانی وحی و معصومین در سلوک نظری و عملی و نقد روش فلسفه صدرایی و عرفان مخی الدینی تاکید نموده اند که نمونه هایی از آن را می توان در اظهار نظر آیت الله سیستانی در باب “انتقاد از رویکرد فلسفی در تحول علوم انسانی” و موضع گیری آیت الله وحید خراسانی و آیت الله صافی گلپایگانی درباره روش فلسفی سراغ گرفت.