اشکال احمدالحسن بر عدم تحقق معجزه به درخواست حجت الهی.

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلـود‌ویـدئو‌📥

دانلـود‌ pdf 📥

دانلـود‌صـوت📥

┓ 🖌┏؛
┛┗؛  اشکال احمدالحسن بر عدم تحقق معجزه به درخواست حجت الهی ↓📋 › ؛

احمد‌الحسن مدعی یمانی می‌گوید:
«همان‌طور که روشن شد معجزه به درخواست فرستاده نیست».
چرا به درخواست فرستاده نباشد؟! ایشان استناد می‌کند به این آیه: ﴿إِنَّمَا الْآیَاتُ عِندَ اللَّهِ﴾، به‌خاطر اینکه آیات نزد خداست.
ما هم در جواب می‌گوییم بله آیات نزد خداست! این نبی هم که معجزه انجام می‌دهد، اگر آیه‌ای بخواهد ازش تحقق پیدا کند، باز هم به اذن الله هست. اما این به این معنا نیست که نبی اگر اراده کند، خداوند متعال نمی‌دهد! این آیه این را نمی‌رساند! ﴿إِنَّمَا الْآیَاتُ عِندَ اللَّهِ﴾ یعنی نبی فی حد نفسه بدون امکاناتی که خدا به او داده معجزه ازش صادر نمی‌شود، بله! اما به اذن الله چی؟ به اذن‌الله می‌شود! چرا نشود! و موارد بسیاری هست از ائمهٔ معصومین علیهم‌السلام، از جمله نگاه کنید پنج جلد کتاب مدینه‌المعاجز سید‌ هاشم بحرانی، این همه معجزات آمده که پیش حضرت می‌آمدند، حضرت اشاره می‌کردند عنایت می‌کردند لطف می‌کردند شفا می‌دادند! خداوند متعال هم در راستای ارادهٔ معصوم که ارادهٔ معصوم ارادهٔ خداست! رضایت معصوم رضایت خداست! غضب معصوم غضب‌الله هست! اینکه می‌گوید «إنَّ اللّه تبارک و تعالی یَغضَبُ لِغَضَبِ فاطِمَهَ و یَرضى لِرِضاها»، در مورد حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها می‌گوید که خداوند تبارک و تعالی غضبناک می‌شود به غضب فاطمه، یعنی چه؟! اول غضب کرده فاطمه که غضب‌الله را دارد! «و یَرضى لِرِضاها»، اول رضایت‌مندی در ارتباط با حضرت زهراست که این رضایت و غضب حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها کاشف از رضایت و غضب‌الله به دنبال دارد! یعنی همین که حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها اشاره می‌کند معجزه بشود کرامت بشود، شخص امیرالمومنین تا خاتم‌الأوصیاء، این ناشی از این است که این ارادهٔ ایشان ارادهٔ خداوند در طولش هست.
پس من این‌جا خیلی محترمانه به جناب احمدالحسن می‌گویم ایشان در این خصوص معرفتش نسبت به کسانی که محرم درگاه خدا و حجج الهی هستند پایین است! به چه دلیل؟! به‌خاطر اینکه ایشان حرف عجیبی را می‌زند! می‌گوید معجزه به درخواست فرستاده تحقق پیدا نمی‌کند! چرا اتفاقاً تحقق پیدا می‌کند! آن فرستاده آن‌قدر محرم الهی‌ست که اراده بکند قطعاً تحقق پیدا می‌کند! هر آنچه که او اراده بکند تحقق پیدا می‌کند! وقتی غضب او می‌شود غضب‌الله!
وقتی رضایت او می‌شود رضایت خدا! وقتی اراده بکند که چیزی تحقق پیدا بکند معجزه‌ای صادر بشود، معجزه قطعاً صادر می‌شود!
اندیشه‌جو:
معصوم اراده می‌کند خدا اراده می‌کند، یا چون خدا اراده کرده معصوم اراده می‌کند؟
دکتر باقرپور کاشانی:
ببینید آن‌که جبر هست! خداوند متعال امکاناتی را به حجت می‌دهد، حجت مختار هست، حجت عالم هست، حجت به این معنا که معصوم هست، حالا حجت وقتی با اختیار خودش کاری را انجام می‌دهد لحاظ می‌کند. حجت متصل به لوح محفوظ هست! حجت در هر فعلی رضایت خدا را توجه می‌کند!
وقتی حجت اراده می‌کند، قطعاً قبلش می‌دانسته که خدا رضایت دارد و تحقق پیدا می‌کند! وقتی حجت اراده می‌کند، قطعاً می‌داند که خداوند در پرتوی آن معجزه‌ای را صادر می‌کند، خداوند راضی هست به صدور چنین معجزه‌ای هست که آن حجت چنین اراده‌ای را می‌کند! نکته سر این است! این لِول بالای یک خلیفهالله هست!
ببینید این مسأله‌ای که جناب احمد‌الحسن گفته خیلی مشکل‌زاست! ایشان حجت را یک فرد معمولی تصور کرده! این حجت آمده چه‌کار کند؟ معجزه می‌خواهد ارائه کند تا اراده می‌کند نمی‌شود! خدایا معجزه بفرست! حالا خدا بخواهد می‌فرستد بخواهد نمی‌فرستد!این آدم معمولی هست! نیاز به خلیفه‌الله نیست! یک آدم خوب و بزرگواری باشد همین‌ها که اهل معنا هستند به تعبیری دعا بکند! دعا می‌کند، یا می‌شود یا نمی‌شود! اما در مورد معصومین علیهم‌السلام وقتی تعبیر می‌کنیم این‌ها باب‌الحوائج الی‌الله هستند! باب‌الحوائج، یعنی هر حاجتی که بخواهد این اراده بکند، خداوند متعال دست رد به حجهالله نمی‌زند! این را قبول می‌کند! مگر ما نمی‌گوییم حجت‌الهی، مستجاب‌الدعوه هستند؟! مستجاب‌الدعوه یعنی چه؟ یعنی هر دعایی که معصوم بکند استجابت پیدا می‌کند. حالا یک نفر کور به دنیا آمده، دعا می‌کند حجهالله این بینا بشود، این اگر بنا باشد بینا نشود، این مستجاب‌الدعوه نیست! مثل ما دعا می‌کند! مگر ما دعا نمی‌کنیم؟! یا کور، بینا می‌شود یا نمی‌شود! ما مستجاب‌الدعوه نیستیم! چون بعضی وقت‌ها بینا می‌شود بعضی وقت‌ها بینا نمی‌شود. اما حجه‌الله یا دعا نمی‌کند اگر دعا بکند صد در صد دعایش استجابت می‌انجامد! این‌ها حجهالله هستند!
این‌ها باب‌الحوائج الی‌الله‌ هستند! این‌ها ببینید لِول‌های بالایی هست که در فرمایشات معصومین علیهم‌السلام هست. اساساً خداوند، حاجت خلق را در مجرا و مجلای ارادهٔ حجه‌الله به تحقق می‌انجامد! این خیلی نکتهٔ بالایی هست!
وقتی می‌گوید که حجهالله مجرا و مجلا و رابطهٔ هر فیضی هست که به مخلوقی می‌رسد، نه مثل یک لوله‌ای که شیر آب را باز می‌کنی حجت‌ را به‌عنوان یک لوله در نظر بگیری که هیچ اراده‌ای نداشته باشد! اما به رضایت حجهالله هست که هر رزق و فیض و روزی می‌رسد!
این عبارت‌هایی که جناب احمدالحسن می‌گوید، اگر یک بار زیارت جامعه کبیره را بخواند، متوجه می‌شود ائمه علیهم‌السلام در این سطح هستند!
یعنی چه؟! یعنی به اوست! بِکُمْ فَتَحَ الله! به او آغاز می‌کند! به او خلق می‌کند! به او ختم می‌کند! به او رزق می‌دهد! به او شب قدر، تقدیر هر موجودی که در ملک و ملکوت و غیب و شهود هست، به رضایت و امضا و ارادهٔ او تثبیت می‌شود! بعد این چه حرفی هست که ایشان می گوید: «همان‌طور که روشن شد معجزه به درخواست فرستاده به وقوع نمی‌پیوندد». عجب!

-دکتر وحید باقرپور کاشانی.

پیشنهاد ما به شما

گفتگویی‌باجمعی‌ازدانش‌آموزان‌ودانشجویان./استادپاسخگو:دکترباقر‌پورکاشانی.

⌜◍⃟﷽˼  • :صوت گفتگو دانلـــ📥ـــــود 🖇#گفتگو ❋گفتگویی‌باجمعی‌از: ❋دانش‌آموزان‌ودانشجویان. ❋استادپاسخگو:دکترباقر‌پورکاشانی. ❋تاریخ:هفدهم‌اسفندماه‌۱۴۰۲. ❋جلسه‌‌چهل‌و‌نهم. ❋اهمّ عناوین گفتگو:⇩⇩ ❋امکان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green