شیخ محمود شبستری از بزرگان صوفیه و عرفان در بخش ۵۹ ام کتاب گلشن راز که تحت تاثیر عقیده وحدت وجود( عقیده تصوف و عرفان) است اشیاء را جلوه ای از ذات خدا می داند و بت پرستی را همان خدا پرستی می داند. تا جایی که می گوید:
مسلمان گر بدانستی که بت چیست؟
بدانستی که دین در بت پرستی است
در جایی دیگر از این مثنوی می گوید:
وگر مشکر ز بت آگاه گشتی
کجا در دین خود گمراه گشتی؟
یا اینکه:
چو کفر و دین بود قائم به هستی
شود توحید عین بت پرستی!!!!
*********************************************
از دیدگاه مکتب وحى(اسلام حقیقی) موجودیّت حقیقى دو مصداق دارد یکى “خالق” و دیگرى “مخلوق”، لذا باید الوهیت و معبودیت و ازلیت را از یکى نفى کرده و براى دیگرى اثبات کرد، امّا درعبارات فوق هیچ موجودیتى براى غیر خدا قبول نداشته، پرستش هر چیزى را پرستش خدا میدانند و هر گونه بت پرستى را حقیقت توحید و خداپرستى میشمارند