دعا، ترجمان اعتقادات اسلامی_آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

adas

 

سلسله مباحث آداب و فضیلت دعا/شماره یک/فضیلت دعا

 

سخن گفتن از فضیلت دعا با تصریحات مؤکد قرآن مجید و احادیث شریفه بر فضیلت آن، توضیحِ واضحات است. بخش مهمّی از برنامههای دینی اسلامی که متضمن بخشهای مهم دیگر مثل تعلیم، تربیت، تزکیه و تکامل در عقل، عقیده، ایمان و اخلاق است، دعا میباشد.
در هنگام دعا، اتصال و ارتباط بنده با خدا محکم میشود و عالم غیب و وجود صاحب این جهان را که همه به او محتاج و نیازمندند و خواه و ناخواه به حکم:
«وَللّه یسْجُدُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَالاَرضِ طَوْعاً وَکَرْهاً وَظِلالُهُم بِالغُدُوِّ وَالاصال»
«هرکه در آسمانها و زمین است با همه آثار وجودیش به رغبت و اشتیاق و به جبر و الزام، شب و روز به طاعت خدا مشغولست».
خاضع حکم و فرمان او هستند، احساس و ادراک مینمایند و شعور، باور و ایمان او به علم و قدرت و سایر صفات کمال او، بیشتر میشود.
بشر به فطرت خود، نیاز به دعا و میل به نیایش، تضرّع و ابتهال در برابر قدرت مافوقِ همه نیروهای عالمِ مادی و کل جهان خلقت را درک مینماید. و بدون دعا و توجه به حقیقتی که مافوق تمام حقایق و قاهر، غالب و حاکم بر همه است، روحش آرام نمیشود.
او کسی را میخواهد که در هر حال صدای او را بشنود و دَرِ خانهاش همیشه به روی او باز باشد و از حاجات او آگاه باشد و در هنگام بلا و سختی به او پناه ببرد و به او امیدوار باشد و از همه حالات و از راز دلش مطلع باشد و چیزی بر او مکتوم و مخفی نباشد و از عجز وناتوانی منزّه و مبرّا باشد. چنانکه قرآن مجید میفرماید:
«یَعْلَمُ ما یَلِجُ فِی الاَْرْضِ وَما یَخرُجُ مِنها وما یَنزِلُ مِنَ السَّماءِ وَما یَعرُجُ فیها وَهُوَ مَعَکُمْ اَیْنَ ماکُنتُمْ والله بما تَعْمَلونَ بصیرٌ».
«خدا میداند آنچه به درون زمین میرود و آنچه از آن خارج میشود و آنچه از آسمان نازل میگردد و آنچه در آسمان عروج میکند. و او با شماست هرجا که باشید و او به آنچه میکنید بینا و آگاه است».
دعا، وجدانهای تاریک را روشن و اشخاص خسته را از خستگی بیرون میآورد و نشاط آنها را تازه میکند و از تسلط یأس و افکار تشویش آمیز و خطرناک بر انسان جلوگیری مینماید. و در هنگام مصائب، تسلّی بخش او میشود. و در مواقف عظیم و هراسانگیز که شخص به ایستادگی، مقاومت، تحمل، بردباری و استواری نیاز دارد، دعا همه اینها را به او میدهد. هیچ ماده و سرمایهای نمیتواند به قدر دعا به انسان کمک و یاری کند.
امام سجاد ـعلیهالسلامـ در یکی از حالات بسیار شورانگیز دعائیاش ـ که شرحش در کتابهای سیره اهلبیت ـعلیهمالسلامـ مذکور است ـ به درگاه خدا عرض میکند:
یا مَنْ قصده الضالون فاصابوه مرشداً وامه الخائفون فوجده معقلا متی راحه مننصب لغیرک بدنه ومتی فرح من قصد سواک بنیته؟
ای کسی که گمراهان او را قصد کردند و او را راهنما و مرشد خود دیدند. و ترسناکان به سوی او رفتند و او را پناهگاه خود یافتند. کجا و چه زمانی راحت است برای آنکه بدنش را برای غیر تو بپا دارد و در برابر غیر تو بایستد و خضوع و بندگی کند. و چه زمان فرح و نشاط است برای کسی که غیر تو را نیّت نماید؟
افرادی که به دعا راه نیافتهاند از بهترین لذایذ معنوی، محروم و در زندگی، بیپناهگاه هستند و در برابر هر حادثه و جریانی روحشان شکستپذیر است و ناچار به هر دری روی میآورد و به هر چیزی متشبث و به هر کس چاپلوسی و تملق میگویند. آنها مخاطب این شعر شاعرند که میگوید:
حاجت زخلق میطلبی این چه گمرهی است *** خاکت بسر مگر به خدا آشنا نه ای
البته احساس نیاز به دعا و احتیاج به آن در هنگام شداید، بیشتر میشود و بسیاری حتی ناخودآگاه به خدا متوجه میشوند و اگر به زبان هم نگویند به دل «یا ارحم الراحمین» و «یا من یجیب دعوه المضطرین» و… میگویند. فطرت آنها که بر توحید است در این مواقع بیدار میشود. چنانکه در قرآن مجید میفرماید:
قُلْ اَرَأیتَکُم اِنْ اَتاکُمْ عَذابُ اللهِ اَوْ اَتَتکُمُ السّاعَهُ اَغَیْرَ اللهِ تَدْعُونَ اِنْ کُنْتُم صادِقینَ بَل اِیّاهُ تَدْعُونَ
بگو آیا میبینید شما اگر آمد شما را عذاب خدا، یا ساعت (که مراد از آن یا هنگام مرگ یا روز قیامت است) آیا غیر خدا را (برای رفع اهوال و سختیهای آن) میخوانید اگر راست میگویید، بلکه او را میخوانید.
در دعا موضوعی که مهم است توجه بنده به فقر و نیاز خود به خدای بینیاز و غنی است. و به عبارت دیگر: خودشناسی و خداشناسی است؛ خودشناسی به اینکه چیزی محسوب نیست و مالک چیزی نیست:
«لا اَملِکُ لِنَفسی نفعاً وَلا ضرّاً».
و خداشناسی به این است که انسان بفهمد که: مالک همه خیرات و ولی همه نعمتها و برآورنده همه حاجتها و آفریننده و روزی دهنده همه چیز، خداوند متعال است. هرچه این احساس فقر بیشتر باشد و معرفت به غنا و بینیازی خدا کاملتر گردد، درجه دعا و ربط بنده با خدا بالاتر و قویتر میگردد و بیشتر میفهمد که خودش و همه بر او محتاجند. و همه باید به او عرض حاجت کنند. او قاضیالحاجات و کافیالمهمات است. همه باید دست حاجت به سوی او دراز کنند که بیشتر حاجات آنها را بدون سؤال و درخواست آنها و بیآنکه آنها ملتفت به آن شده باشند برآورده نموده و برآورده میسازد که:
«هو الذی یعطی مَنْ یَسئله ومن لایسئله وما سئل وما لم یسئل وهو المبتدیء بالنعم قبل استحقاقها».
دست حاجت چوبری پیش خداوندی بر *** که کریم است و رحیم است و غفور است و ودود
نعمش نامتناهی کرمش بیپایان *** هیچ خواهنده از این در نرود بی مقصود
توجه به غیر او و توسل به غیر وسایلی که او قرار داده و برگزیده است، مثل توجه و توسل فقیر به فقیر و حاجت خواستن گدا از گداست. همانگونه که در این اشعار لطیف است که میگوید:
گدائی را گدائی میهمان شد *** گدا بهر گدا جویای نان شد
زمسکینان کویک نان طلب کرد *** کفی نان از پی مهمان طلب کرد
نشد کارش از آن بیمایگان راست *** که نتوان حاجت الا ازغنیخواست
گدایان گر کم و گر بیش باشند *** همه بیمایه و درویش باشند
چه در وحدت چه اندر لاتناهی *** دهد امکان به نفی خود گواهی
زهی در وحدت وجود و غنایش *** جهان از تو غنی و بی تو درویش
قال الله تعالی: «یا اَیُّها النّاسُ اَنْتُمُ الفُقَراءُ اِلَی اللهِ وَاللهُ هُوَ الغَنِی الحَمِیدْ».
«ای مردم! شما همه فقیر و نیازمند به خدا هستید و اوست که تنها بینیاز و حمید است (حمید، هم محتمل است به معنی محمود و حمد شده مراد باشد و هم به معنی حامد و سپاس گزارنده)».
در فضیلت دعا، اخبار و احادیث ـ چنانکه اشاره شد ـ بسیار است از جمله این حدیث ـ با توجه به فضیلت و ثواب بسیاری که قرائت قرآن کریم دارد ـ حائز اهمیت است:
محمدبن الحسن باسناده عن الحسین بن سعید، عن حمّادبن عیسی، عن معاویه بن عمّار قال: قلت لابی عبدالله ـعلیهالسلامـ : رجلین افتتحا الصّلاه فی ساعه واحده فتلا هذا القرآن فکانت تلاوته اکثر من دعائه ودعا هذا اکثر فکان دعاؤه اکثر من تلاوته ثمّ انصرفا فی ساعه واحده، ایّهما افضل؟ قال: کلّ فیه فضل کلّ حسن، فقلت: انّی قد علمت انّ کلاّ حسن و أن کلاّ فیه فضل فقال: الدعاء افضل، اما سمعت قول الله عزّوجل: «وقال رَبُّکُم اَدْعُونی اَسْتَجِبْ لَکُمْ اِنَّ الَّذینَ یَسْتَکبِرُونَ عَنْ عِبادَتی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ» هی والله العباده، هی والله افضل، هی والله افضل الیست هی العباده، هی والله العباده، هی والله العباده، الیست هی اشدهنّ؟ هی والله اشدهنَّ هی والله اشدهنّ هی والله اشدهنّ
«معاویه بن عمار گفت به امام جعفر صادق ـعلیهالسلامـ گفتم که: دو نفر با هم همزمان شروع به نماز کردند و همزمان با هم نماز را به پایان رساندند، یکی از آنها تلاوت قرآن را در نماز بیشتر از دیگری داشت و دیگری دعا بیشتر خواند کدامیک افضل است؟ در جواب فرمود: هردو دارای فضیلتند و هر دو نیک هستند. پرسش کننده گفت: میدانم که هر دو فضیلت دارند و هر دو خوب هستند. فرمود: دعا فاضلتر است مگر نشنیدهای فرموده خدا را که میفرماید: پروردگارتان این دعوت را کرد که مرا بخوانید تا استجابت کنم بدرستی کسانی که از عبادت من استکبار میورزند بزودی با کمال ذلت، داخل جهنم خواهند شد. آن نماز (که دعایش بیشتر است) والله عبادت است، آن نماز به خدا سوگند افضل است، آن به خدا سوگند افضل است آیا آن عبادت نیست؟ آن به خدا سوگند عبادت است، آن به خدا قسم عبادت است…».
و این حدیث را نیز از امیرالمؤمنین ـعلیهالسلامـ بخوانید که میفرماید:
مَنْ اُعطِی اَربَعاً لم یُحْرَم اَربَعاً: مَنْ اُعطِی الدُّعاء لَمْ یُحرَمِ الاِْجابَهَ، وَمَن اُعطِی التَّوبَهَ لَمْ یُحْرَمِ الْقَبُولَ، وَمَنْ اُعطِی الاِستِغفارَ لَمْ یُحْرَمِ المَغفِرَهَ، وَمَنْ اُعطِی الشُّکْرَ لَمْ یُحرَمِ الزِیادَه
به هرکس چهار چیز عطا شود، از چهار چیز محروم نمیشود: کسی که دعا به او عطا شود (موفق به دعا گردد) از اجابت محروم نمیشود. و کسی که توبه به او عطا شود (موفق به توبه شود) از قبول توبه محروم نمیشود. و کسی که استغفار به او عطا شود (موفق به طلب مغفرت و آمرزش گناه از خدا شود) از مغفرت و آمرزش محروم نمیشود. و کسی که شکر به او عطا شود، (وموفق به شکر نعمتهای خدا شود) از زیاد شدن نعمت محروم نمیشود.
سپس امام ـعلیهالسلامـ میفرماید: و تصدیق این (گفتار،) کتاب خداست که:
در مورد اجابت دعا میفرماید:
اُدْعُونِی، اَسْتَجِبْ لَکُمْ
و در مورد استغفار میفرماید:
وَمَنْ یَعْمَلْ سوءً اَو یَظلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یَسْتَغفِرِالله یَجِدِالله غَفُوراً رَحیماً
و در مورد سپاسگزاری میفرماید:
لَئِن شَکَرْتُم لَأزیدَنَّکُم
و در مورد قبول شدن توبه میفرماید:
اِنَّمَا التَّوبَهُ عَلَی الله لِلَّذینَ یَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجِهالَه ثُمَّ یَتُوبُونَ مِنْ قَریب فَاُولئکَ یَتُوبُ الله عَلَیْهِم وَکانَ الله عَلیماً حَکیماً

منبع: نیایش در عرفات، تألیف حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی

پیشنهاد ما به شما

چیستی مرگ و علت تقدم مرگ از حیات در قرآن.

صوت ســـخنرانی: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green