اثبات ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام از قرآن و مفسرین اهل سنت در کتاب غایَهُ‌الْمَرام سید هاشم بحرانی.

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلـود‌ویـدئو‌📥

دانلـود‌ pdf 📥

دانلـود‌صـوت📥

┓ 🖌┏؛
┛┗؛  اثبات ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام از قرآن و مفسرین اهل سنت در کتاب غایَهُ‌الْمَرام سید هاشم بحرانی ↓📋 › ؛

ماجرای غدیر خم، با نزول آیاتی مطرح هست؛ از جمله در سورهٔ مبارکهٔ مائده، آیهٔ شصت و هفتم:
﴿یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ﴾
ترجمه‌اش این‌گونه هست که:
﴿یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ﴾ ای پیامبر!
﴿بَلِّغْ﴾ ابلاغ کن،
﴿مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ﴾ آنچه را به سوی تو از جانب پروردگارت نازل گردانیدیم،
﴿وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ﴾ و اگر این را انجام ندهی،
پس رسالتی که از طرف خداوند به آن مأمور شده‌ای انجام ندادی و خداوند تو را از مردم حفظ می‌کند.
این نشان می‌دهد این‌قدر این مسأله مهم هست، ﴿وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ﴾ که یعنی آن وظیفهٔ رسالتت را انجام ندادی! یعنی درست است تا قبل از آن وظیفهٔ رسالتت را انجام می‌دادی، اما اگر این یکی را انجام ندهی، کأنه هیچ کاری نکردی! کأن لم یکن انگار هیچ ابلاغی نداشتی! تو هیچ وظیفه‌ای در خصوص رسالت انجام ندادی! این‌ها متوقف به این هست!
کتاب شریف «غایَهُ‌الْمَرام» از سید هاشم بحرانی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه، این عالم بزرگواری هست که در زمینهٔ حدیث، چه شیعه و سنی، خیلی حق به گردن تشیع دارد. ایشان هشتاد و نه حدیث از دانشمندان اهل تسنن در ارتباط با حدیث شریف غدیر خم نام می‌‎برد. مثلاً از بزرگان که گفتند این آیه در شأن آقا امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در غدیر خم هست:
از جمله در کتاب «الدرالمنثور» جلال‌الدین سیوطی، جلد دوم صفحهٔ ۲۹۸؛ از جمله در کتاب‌ جناب شیخ سلیمان بلخی حنفی «ینابیع‌الموده» باب ۳۹؛ از جمله در «تفسیر کبیر» فخر رازی، جلد سوم صفحهٔ ۶۳۶؛ از جمله در کتاب سید شهاب‌الدین آلوسی بغدادی در «روح‌المعانی» جلد دوم صفحهٔ ۳۴۸؛ و نیز در تفسیر «کشف‌البیان» احمد ثعلبی و خیلی از بزرگان دیگر که ایشان آورده، تحقیقش را کامل در کتاب شریف «غایَهُ‌الْمَرام» مطرح کرده که آن چیزی که ﴿وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ﴾ اگر آن را نگویی، در چه خصوص بوده؟ در خصوص آقا امیرالمومنین بوده!
حالا چه چیزی بوده که پیامبر در خصوص امیرالمؤمنین باید انجام می‌دادند؟
ببینید اولاً با توجه به این آیه استفاده می‌شود این مسأله‌ای که پیامبر مأمور به ابلاغ آن بودند، بسیار مسالهٔ مهمی بوده! عرض کردم که گفته اگر این را ابلاغ نکنی، گویا هرگز رسالت خودت را ابلاغ نکردی! پس اهمیتش درجهٔ اول را دارد؛ از این آیه به وضوح استفاده می‌شود. این یک.
دوم: از آیه استفاده می‌شود آن چیزی که می‌خواستند بیان بکنند، بسیار بر حضرت ثقیل و سنگین بوده! یعنی پیامبر چه بسا احساس خطر می‌کردند که این را بگویند!
چرا؟ به خاطر اینکه خدا می‌گوید:
﴿وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ﴾ خدا حفظ خواهد کرد تو را در ارتباط با مردم!
یعنی یک ترسی داشتند، یک ناراحتی داشتند در ارتباط با این‌ مسأله‌ای که می‌خواستند بگویند، این گفتار، این اکشنی که پیامبر دارند، چه ری‌اکشنی، چه برخوردی مردم خواهند داشت!
این آیه را که نگاه می‌کنیم، در سورهٔ مبارکهٔ مائده هست. سورهٔ مائده مشخص است که آخرین سوره‌ای بوده که بر نبی مکرم اسلام نازل شده؛ بنابراین پیامبر این‌جا بیمی از مشرکین نداشتند!
وقتی گفته ﴿وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ﴾؛ این ﴿مِنَ النَّاسِ﴾، مشرکین و کفار و بت‌پرستان نبودند، به‌خاطر اینکه در اوج قدرت حکومت اسلامی نبی مکرم اسلام بوده. لذا این‌ها خود مسلمین بودند! چنین چیزی از این آیه استفاده می‌شود.
و باز مشخص است آن چیزی که می‌خواستند ابلاغ بکنند، مثلاً احکام فرعیه‌ای مثل صلاه و صوم و حج و امربه معروف و… نبوده، چون این‌ها قبلاً همه گفته شده، بیان کردند و اتفاقاً وقتی این‌ها را گفتند، مردم موضع نگرفتند! وقتی پیامبر گفتند نماز اقامه کنید، حج به جا بیارید، روزه بگیرید، خمس بدید، زکات،‌ و…،  هیچ کدام از مردم موضع نگرفتند! این چیزی نبوده که فرض کنید یک احکامی باشد که خدا بگوید ﴿وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ﴾. چرا باید پیامبر ترس داشته باشد که خدا بگوید ﴿یَعْصِمُکَ﴾ تو را حفظت می‌کنم!
از این احادیث که هم عامه آوردند هم خاصه، استفاده می‌شود که جمعی در ارتباط با تصریح پیامبر به ولایت مولا امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام مخالف بودند! نه تنها در غدیر خم، قبلش هم همین‌گونه بوده! حسادت می‌ورزیدند، مخالفت داشتند، چنین مسأله‌ای بوده. بنابراین شیعه و سنی، این بزرگان از عامه گفتند که شأن نزول آیه در مورد غدیر خم و در مورد حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بوده است.

-دکتر وحید باقرپور کاشانی.

پیشنهاد ما به شما

علم حجت الهی به زبان‌ جانداران.

صوت ســـخنرانی: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green