شرح عیون اخبار الرضا علیهالسلام
علامه سید جعفر سیدان
صـــوت+متــــن
•┈┈••❉ٜٜٜٜٜٜٖٖٖٖٜ❉◈💠◈❉ٜٜٜٜٜٜٖٖٖٖٜ❉••┈┈•
صوت جلسهی اول:
⬩عناوین جلسهی اول:⇩▬⇩
⬩مقدمه: میزان شناخت، حجیت عقل و وحی، حکم تعارض عقل و وحی، اهمیت تعلم و مراجعه به وحی.
⬩شرح حدیث: نفی تشبیه، اولین مرحله در شناخت خداوند. (در مقابل عقیده صوفیه به وحدت وجود و عقیده فلاسفه به سنخیت.)
╮─────────╭
Ξ دانلودصوت Ξ
╯─────────╰
╮─────────╭
Ξ دانلودمتن Ξ
╯─────────╰
•┈┈••❉ٜٜٜٜٜٜٖٖٖٖٜ❉◈💠◈❉ٜٜٜٜٜٜٖٖٖٖٜ❉••┈┈•
صوت جلسهی دوم:
⬩عناوین جلسهی دوم:⇩▬⇩
⬩روایاتی در نفی تشبیه و اثبات بینونت و نفی سنخیت، اشتراک اسم، دلیل بر تشبیه نیست، نفی تشبیه مختص به رد مجسمه نیست. مراد از سنخیت، ارتباط نیست بلکه مشارکت در حقیقت است.
⬩دلیل عقلی اول بر بطلان سنخیت: اجتماع نقیضین در وجوب وجود و عدم وجوب وجوب یا انکار ممکن الوجود.
╮─────────╭
Ξ دانلودصوت Ξ
╯─────────╰
╮─────────╭
Ξ دانلودمتن Ξ
╯─────────╰
•┈┈••❉ٜٜٜٜٜٜٖٖٖٖٜ❉◈💠◈❉ٜٜٜٜٜٜٖٖٖٖٜ❉••┈┈•
صوت جلسهی سوم:
⬩عناوین جلسهی سوم:⇩▬⇩
⬩بطلان سنخیت
⬩پاسخ به شبهات.
⬩مراد از آیهی نحن اقرب الیه من حبل الورید، وابستگی مخلوق به خالق و قیومیت و احاطه علمی خالق است.
⬩مراد از آیهی نفخت فیه من روحی، اضافهی تشریفی است.
⬩خدا روح و جزء ندارد.
⬩مراد از آیهی یحول بین المرء و قلبه، قیومیت و احاطهی خداوند است.
⬩آیهی بکل شی محیط، به معنای قیومیت است.
⬩آیهی هو الاول و الآخر، به معنای ازلی و ابدی است و ارتباطی به عینیت و سنخیت ندارد.
⬩آیا تمسک به روایات عدم سنخیت در عقائد صحیح است؟
⬩مراد از سنخیت: معنای ارتباط صحیح و به معنای اشتراک در اصل و حقیقت باطل است.
⬩برخی از عباراتی که فلاسفه تصریح به وجود سنخیت کرده اند.
╮─────────╭
Ξ دانلودصوت Ξ
╯─────────╰
╮─────────╭
Ξ دانلودمتن Ξ
╯─────────╰
•┈┈••❉ٜٜٜٜٜٜٖٖٖٖٜ❉◈💠◈❉ٜٜٜٜٜٜٖٖٖٖٜ❉••┈┈•
صوت جلسهی چهارم:
⬩عناوین جلسهی چهارم:⇩▬⇩
⬩رد سنخیت.
⬩دلیل عقلی بر بطلان سنخیت.
⬩تعبد در غیر اثبات خدا جایز است و دور نیست.
⬩اشتراک در اسم، به معنای اشتراک در حقیقت ‹سنخیت› نیست.
⬩بطون قرآن، با نص قرآن تضاد ندارند.
⬩عبارت نهایه الحکمه در سنخیت وجودی بین علت و معلول.
⬩قاعده الواحد و سنخیت.
╮─────────╭
Ξ دانلودصوت Ξ
╯─────────╰
╮─────────╭
Ξ دانلودمتن Ξ
╯─────────╰
•┈┈••❉ٜٜٜٜٜٜٖٖٖٖٜ❉◈💠◈❉ٜٜٜٜٜٜٖٖٖٖٜ❉••┈┈•
صوت جلسهی پنجم:
⬩عناوین جلسهی پنجم:⇩▬⇩
⬩عبارت دیگری از نهایه الحکمه در وجود سنخیت بین خالق و مخلوق به معنای اشتراک در حقیقت، خاطره ای از آیت الله خوئی در نامعقول بودن معنای وحدت در کثرت، تصریح به سنخیت در بیان قاعدهی الواحد.
⬩عبارت شیخ محمدتقی آملی در اینکه عالم ترشح وجود خداست.
╮─────────╭
Ξ دانلودصوت Ξ
╯─────────╰
╮─────────╭
Ξ دانلودمتن Ξ
╯─────────╰
•┈┈••❉ٜٜٜٜٜٜٖٖٖٖٜ❉◈💠◈❉ٜٜٜٜٜٜٖٖٖٖٜ❉••┈┈•
صوت جلسهی ششم:
⬩عناوین جلسهی ششم:⇩▬⇩
⬩دلیل اول بر لزوم سنخیت: و الا لصدر کل شی من کل شی، جواب: اختصاص این مطلب به علت مادی و عدم شمول فاعل بالاراده.
⬩دلیل دوم: معطی شی فاقد شی نیست. جواب: معطی باید قادر بر اعطا باشد.
⬩دلیل سوم: اشتراک مفاهیم بین خالق و مخلوق حاکی از اشتراک در حقیقت است مانند موجود. جواب: امکان انتزاع مفهوم مشترک از متباینات مانند ماهیت و اعراض و مفهوم بودن و… تفاوت معقول اولى و ثانوی.
⬩معنای موجود طرد العدم است و از معقولات ثانیه است.
╮─────────╭
Ξ دانلودصوت Ξ
╯─────────╰
╮─────────╭
Ξ دانلودمتن Ξ
╯─────────╰
•┈┈••❉ٜٜٜٜٜٜٖٖٖٖٜ❉◈💠◈❉ٜٜٜٜٜٜٖٖٖٖٜ❉••┈┈•
صوت جلسهی هفتم:
⬩عناوین جلسهی هفتم:⇩▬⇩
⬩نقد ادلهی سنخیت.
⬩دلیل چهارم: لزوم سنخیت آیه با ذوالآیه
جواب: آیه مثبت وجود علت است و بیانگر حقیقت او نیست.
⬩کلام علامه طباطبایی در المیزان، ج ۱۳، ص ۲۰۸،بطلان سنخیت بین خالق و مخلوق.-امتیازات مثبت تفسیر المیزان-: سنخیت فعل با فاعل، به معنای دلالت فعل بر وجود فاعل است نه اینکه فعل مماثل فاعل باشد.-گرچه این کلام با مبانی فلسفی ایشان مخالف است-.
⬩دلیل پنجم: استدلال به آیهی شریفهی قل کل یعمل علی شاکلته.
⬩پاسخ به یک شبهه در عدم صحت قیاس خالق و مخلوق به درجات مختلف نور، زیرا درجات مختلف نور ممکن الوجود است و اشتراک همهی مراتب آن در یک حقیقت تالی فاسدی ندارد.
╮─────────╭
Ξ دانلودصوت Ξ
╯─────────╰
╮─────────╭
Ξ دانلودمتن Ξ
╯─────────╰
•┈┈••❉ٜٜٜٜٜٜٖٖٖٖٜ❉◈💠◈❉ٜٜٜٜٜٜٖٖٖٖٜ❉••┈┈•
صوت جلسهی هشتم:
⬩عناوین جلسهی هشتم:⇩▬⇩
⬩بررسی ادلهی نقلی سنخیت.
⬩نفخت فیه من روحی. جواب: مراد اضافه تشریفیه است.
⬩روایت: یفصل نورنا من نور ربنا. جواب: مخلوق بودن ائمه، به معنای عدم سنخیت است، و خلق لا من شی است، و با این قرینه و قرینه اختصاص به معصومین علیهم السلام معلوم میشود که در مقام بیان شدت تقرب آنها به خداوند است.
⬩حدیث: المؤمن… لا مفصول منه. جواب: سنخیت منحصر به مؤمن ندارد و مراد شدت تقرب است.
⬩توضیح عبارت المیزان در رد سنخیت.
╮─────────╭
Ξ دانلودصوت Ξ
╯─────────╰
╮─────────╭
Ξ دانلودمتن Ξ
╯─────────╰
•┈┈••❉ٜٜٜٜٜٜٖٖٖٖٜ❉◈💠◈❉ٜٜٜٜٜٜٖٖٖٖٜ❉••┈┈•
صوت جلسهی نهم:
⬩عناوین جلسهی نهم:⇩▬⇩
⬩اعتقاد صوفیه و عرفا به عینیت: سه عبارت از کتاب فصوص و شرح آن -ممد الهمم- در اثبات اعتقاد به عینیت.
╮─────────╭
Ξ دانلودصوت Ξ
╯─────────╰
╮─────────╭
Ξ دانلودمتن Ξ
╯─────────╰
•┈┈••❉ٜٜٜٜٜٜٖٖٖٖٜ❉◈💠◈❉ٜٜٜٜٜٜٖٖٖٖٜ❉••┈┈•
صوت جلسهی دهم:
⬩عناوین جلسهی دهم:⇩▬⇩
⬩رد عینیت.
⬩عبارت مشاعر در تغییر عقیدهی ملاصدرا از علیت به وحدت وجود.
⬩عبارت ممد الهمم: موجودات چیزی جز واجب نیستند!
⬩تصریح شهید مطهری در عقیدهی عرفا به عینیت.
⬩عباراتی از علامه جعفری در تبیین وحدت وجود.
⬩بررسی استدلالهای وحدت وجود: لزوم محدودیت خداوند، جواب: نامحدود یعنی غیر مقداری و خدا و خلق که مقداری است، همسنخ نیستند تا وجود خلق موجب محدودیت خالق باشد.
⬩دو مورد از مواردی که افراد ادعا میکردند همه چیز خداست.
╮─────────╭
Ξ دانلودصوت Ξ
╯─────────╰
╮─────────╭
Ξ دانلودمتن Ξ
╯─────────╰