معنای خلود و عذاب در حکمت متعالیه

IMAGE635073156710937500

 

 

یکی از موارد در مسئله معاد این است که مرحوم آخوند ملاصدرا در اسفار  اصرار دارد بر اینکه عذاب برای خالدین در جهنم عذب و گوارا میگردد!!!؟ و برای عقیده خود مبنائی اخذ کرده و بر اثر شبهاتی به این مطلب انس گرفته است با اینکه مسئله عذاب و رنج و گرفتاری شدید و شکنجه های گوناگون برای خالدین در نار (معاندین با حضرت حق)از قطعیات قرآن و حدیث می باشد.

با این حال ایشان گفته اند که خالدین در جهنم از آتش و دیگر وسیله های گرفتاری در دوزخ نه تنها رنج نمی برند بلکه بسیار خوش و خشنودند و در لذت کامل بسر می برند همچنانکه بهشتیان در بهشت متنعمند؛ تاآنجاکه وی در ادله خود به عنوان تایید مطلب از ابن عربی نیز  عبارتی چنین نقل می کند:

(فهم یتلذذون بما هم فیه من نار و زمهریر و ما فیها من لدغ الحیات و العقارب کما یتلذ اهل الجنه بالظلال و النور و لثم الحسان من الحور)؛؛؛[سبحان الله آیا این نمونه بارز تحریف در کلام وحی نیست ؟]

 

معاد جسمانی

ما اگر بخواهیم بحث معاد را از نظر شریعت بررسی کنیم باید با دید یک انسان متعقل و دقیق، ولی خالی الذهن از قواعد و مختارات فلسفی خاص،به مدارک شرعی نظر بیندازیم و ببینیم آیا از قرآن و حدیث مسلک نوع محدثین و فقهاء استفاده می شود یا مسلک صدر المتالهین !؟.

آدرس:مناظره آیت الله سیدان و علامه جوادی آملی پیرامون معاد جسمانی/۶۶ و ۶۷

 

 

پیشنهاد ما به شما

استحسانی بودن تقسیم‌بندی موجودات (نور و ظلمت) از منظر شیخ اشراق.

صوت ســـخنرانی: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green