عذاب در عرفان ابن عربی./ آیت‌الله‌ سید‌ جعفر‌ سیدان

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلود‌ویدئو‌ســـخنرانی

دانلود pdf 📥

دانلود‌صوت‌ســـخنرانی

┓ 🖌┏؛
┛┗؛  عذاب در عرفان ابن عربی ↓📋 › ؛

آخوند ملاصدرا می‌گوید که ابن‌عربی گفته است که عذاب به دو دلیل عذب می‌شود؛
یک اینکه قرآن فرموده ﴿أَصْحَابُ النَّار﴾ هستند؛ همیشه اصحاب کسی با او خوش هست. وقتی می‌گوییم فلانی‌ها اصحاب فلانی‌ هستند، یعنی با هم رفاقت دارند؛ این‌ها هم قرآن گفته جهنمی‌‌ها ﴿أَصْحَابُ النَّار﴾ هستند، چون این‌ها ﴿أَصْحَابُ النَّار﴾ هستند پس در آتش خوش هستند. این یک دلیل.
دیگر اینکه یک حدیث نقل می‌کند؛ ایشان می‌گوید این استدلال ابن‌عربی ضعیف است چون اصحاب همه‌جور اطلاق می‌شود. آن دلیل درستش پیش من هست، آن وقت دلیل درست را ملاصدرا برای این مسئله می‌آورد؛
«و مما استدل به صاحب الفتوحات المکیه على انقطاع العذاب للمخلدین فی النار»،
عذاب منقطع می‌شود و عذب می‌شود؛
«قوله تعالى‌ أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِیها خالِدُونَ». و همچنین حدیثی هم نقل می‌کند. بعد می‌گوید: «أقول هذا استدلال ضعیف مبنى على لفظ الأهل والأصحاب ویجوز استعمالهما فی معنى آخر».
لذا این استدلال، استدلال خوبی نیست. اولیٰ این استدلالی است که من می‌گویم، بگویید:
«والأولى فی الاستدلال على هذا المطلب ان یستدل بقوله تعالى و لقد ذرأنا لجهنم کثیرا من الجن والإنس».
می‌گوید صاف و صریح خود قرآن گفته که ما اصلاً خلق کردیم عده‌ای را برای آتش!
﴿لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ﴾.
که این آیه می‌دانید معنایش این می‌شود
«لام»، لام عاقبت هست؛ مثل مواردی از این قبیل که در قرآن کریم هست که حضرت موسی علیه‌السلام را فرعون و همسر فرعون گرفتند، ﴿لِیَکُونَ لَهُمْ عَدُوّاً وَ حَزَناً﴾.
آن‌ها نگرفتند حضرت موسی علیه‌السلام را که ﴿لِیَکُونَ لَهُمْ عَدُوّاً وَ حَزَناً﴾؛ بلکه قره‌العین می‌خواستند باشند، ولی عاقبت این شد! که حدوداً هفت هشت مورد در قرآن کریم هست که لام، لام عاقبت هست.
یکی‌ هم این‌جاست، ﴿لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ﴾ ما خلق‌شان کردیم برای عبادت؛ ﴿وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاّ لِیَعْبُدُونِ﴾، ولی جمعی به اختیار خودشان بد عمل کردند، عاقبت‌شان این شد که دوزخی شدند.
این لام عاقبت که هست، عوضش کردند گفتند نه همان لام، لام غایت هست! که در پاورقی هم سبزواری صاحب منظومه در پاورقی اسفار که دارد می‌گوید اگر بگویید که لام، لام عاقبت هست می‌گوییم نه! لام ظاهرش همان لام غایت هست نه لام عاقبت! لام، لام غایت هست در نتیجه خدا خلق کرده برای جهنم. چون خلق کرده برای جهنم، حرکت‌شان به‌سوی چیزی هست که برای همان خلق شدند! وقتی چیزی برای چیزی که خلق شده به سوی آن حرکت کند، او خوش است وقتی به آن برسد.
دقت کنید در این فاصله‌ای که تا جهنم برسد ناراحت هست! به جهنم که برسد اول خوشی‌اش هست اصلاً! حتی تا این‌جا!
این مسائل، مسائلی است که فوق‌العاده قابل توجه است! این‌جور نباشد کسی که در ارتباط با بهشت و دوزخ و مسائل قیامت، این حرف‌ها گفته می‌شود، این‌ها ترویجی ازش بشود، ترویجی از افکارش بشود، تعظیم و تکریمی نسبت به این‌ها بشود! چون مخالف با ضروریاتی است که از وحی استفاده می‌شود!

– آیت‌الله‌ سید‌ جعفر‌ سیدان

پیشنهاد ما به شما

گفتگویی‌باجمعی‌ازدانش‌آموزان‌ودانشجویان./استادپاسخگو:دکترباقر‌پورکاشانی.

⌜◍⃟﷽˼  • :صوت گفتگو دانلـــ📥ـــــود 🖇#گفتگو ❋گفتگویی‌باجمعی‌از: ❋دانش‌آموزان‌ودانشجویان. ❋استادپاسخگو:دکترباقر‌پورکاشانی. ❋تاریخ:هفدهم‌اسفندماه‌۱۴۰۲. ❋جلسه‌‌چهل‌و‌نهم. ❋اهمّ عناوین گفتگو:⇩⇩ ❋امکان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green