صوت ســـخنرانی:
سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی
𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:
┓ 🖌┏؛
┛┗؛ رابطه روحالقدس با عصمت حجتهای الهی ↓📋 › ؛
جابر از حضرت باقر علیهالسلام، این روایت را نقل میکنند. در بصائرالدرجات هست این حدیث، باب چهاردهم صفحه ۴۴۷، حدیث چهارم:
«حضرت باقر علیهالسلام فرمودند:
همانا در انبیاء و جانشینان انبیاء، پنج روح است: روحالقدس، روحالایمان، روحالحیاه، روحالقوه، روحالشهوه.
آنگاه فرمودند:
به روحالقدس میشناسیم زیر عرش را تا زیر سرا. سپس فرمودند: جز روحالقدس، بقیه روحها پذیرای حوادث روزگار میباشند…»
یعنی اینها بالاخره احتمال خطا و اشتباه و معصیتهای در روحهای دیگر هست، اما روحالقدس هم بهشان داده است.
«ولی روحالقدس، لهو و لعب، در نتیجه به تعبیری گناه و معصیت برای آن نیست».
یعنی بهواسطه این روحالقدسی که در وجود اینها قرار داده، این مقام نورانی و روح معنوی و روحانی که به تمام انبیاء و تمام اوصیاء داده شده، خلاف و نادرستی داخل آنها راه ندارد.
دانشجو:
یعنی طبق این تعریف، فیالواقع آن عصمت پیامبران، نتیجه یک عامل بیرونی هست نه صرفاً درونی؟
دکتر باقرپور کاشانی:
یک حالتی هست که خدا در درونشان قرار داده. یک نوری هست در درونشان قرار داده. آن چهار روح را به تعبیری به انبیاء و اوصیاء دادند.
حالا اینکه چرا داد، توضیحش را قبلاً دادم که خداوند بنا به علم بلا معلومش میدانسته که در شرایط یکسان، کدام بهتر عمل میکنند، از همان ابتدا این مقام را به اینها داده. هرچند که آنها را امتحان هم کرده، جبر هم نیست. مقدماتی که قبلاً توضیح دادیم.
-دکتر وحید باقرپور کاشانی.