صوت ســـخنرانی:
سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی
𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:
┓ 🖌┏؛
┛┗؛ نگاهی به حکم بردهداری در اسلام ↓📋 › ؛
آیا آن حکمی که ۱۴۰۰ سال پیش بوده، الان کارایی دارد یا نه؟ یکییکی باید بررسی شود.
احکام بردگی، الان هم زمینهاش هست! یعنی حکم هست، الان این کار را انجام نمیدهند بحث دیگری هست! ولی میتوانند انجام بدهند!
بحث بردگی، الان جاری و ساری هست. یعنی وقتی یک کشور غیر مسلمان در ارتباط با مسلمان قرار بگیرد، زن و مرد در جنگ باشند، اینها بهعنوان اسیر باشند، اینها در حکم بردگیاند!
یا تبادل اسرا میکنند، ده نفر را گرفتی ده نفر میدهی. این کار هم بوده. در آن زمان پیامبر صلیاللهعلیهوآله هم بوده، در زمان ائمه علیهمالسلام هم بوده.
بردگی هم معنای خاص خودش را دارد. بردگی به چه معنا؟!
یعنی ما به او ظلم کنیم؟ به او ستم کنیم؟ یک نفری که کمربسته به کشتن شما، ولش کنیم؟ باید چه کارش کنیم؟!
ما نمیتوانیم زن و بچهاش را بگیریم! بردگی، فقط کسانی هستند که در جنگ بر علیه مسلمین، در خود سپاه دشمن بودند، نه در کشور دیگری باشند!
زنها بودند در لشکر دشمن بودند! نه اینکه ما حمله کنیم به یک شهر دیگری و زنهایشان را جمع کنیم بهعنوان کنیز! کجا همچین حرفی زده در اسلام؟! اصلاً همچین چیزی نداریم!
حداقل میخواهم بگویم این جهاد ابتدایی یا فتوحاتی که ما گاهیاوقات میگوییم که خلیفه دوم اهل تسنن را منکوب میکنیم بهخاطر مسأله فتوحاتش! و چهبسا مثلاً زنهایی که در این فتوحات بهعنوان کنیز گرفته شدند یا مردها را بهعنوان غلام گرفتند، این را ما رد داریم. اما اگر چنانچه در سپاه دشمن باشند، همچین حکمی هست.
و بهعلاوه به این معنی نیست که به این فرد بخواهیم ظلم کنیم! اینها اتفاقاً اگر ولش بکنید، دوباره مسلح میشود حمله میکند!
این را باید چه کار کنیم؟
حتی افرادی بودند دستشان آغشته شده به خون مسلمین! اینها حربی هستند! کسی که به جنگ میآید، این حربی هست، این را باید چه کارش کنیم؟
باید یک مدتی بین مسلمین باشد، شستوشوی مغزی داده بشود. یعنی مغزش در جهت مسائل باطل از آن دور شود.
بردگی، خودش ورود در خانواده مسلمین، آشناشدن با مشی اسلام هست و باعث میشود این فرد یک تلنگری بخورد. حداقلش اگر مسلمان نشود، تعدیل بشود، کافر حربی دیگر نباشد!
و خود اسلام هم تشویق کرده به آزاد کردن اینها. شما ببینید چقدر در احکام فقهی هست، مثلاً یک روز، روزهات را از عمد بخور، کفارهاش چیست؟ سه تا را مشخص کرده، یکیاش این است که یک برده را آزاد کن.
ائمه معصومین علیهمالسلام چقدر تأکید داشتند به بردهها ظلم نکنید!
ببینید در رساله حقوق حضرت سجاد علیهالسلام که چهل تا حق را مطرح میکنند، یکی از آنها، بحث تو در قبال بردگانت هست!
خود حضرت مینشستند سفره پهن میکردند، بردهها هم اطراف حضرت بودند!
یعنی میخواهم بگویم اکرام و احترام بوده، بهعنوان یک عضو خانواده اینها بودند. به هر حال بخواهند آنطوری که ما فرض کنیم بهعنوان یک نفری که شلاقش بزنند که تو برای ما کار کن و ظلم و زور نبوده!
شاید در کشورهای دیگر چنین بردگی مرسوم بوده و حتی در شبهجزیره عربستان. اما آن بردگی سر جای خودش، پیامبر اجازه ظلمها را ندادند به صحابه خودشان گفتند این محترم هست، نباید تو به او ظلم کنی، نباید تحقیرش کنی که جنایتی نسبت به این فرد انجام بگیرد.
-دکتر وحید باقرپور کاشانی.