بخاری در صحیحش می نویسد : +
۱۵۶۳ – حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ، حَدَّثَنَا غُنْدَرٌ، حَدَّثَنَا شُعْبَهُ، عَنِ الحَکَمِ، عَنْ عَلِیِّ بْنِ حُسَیْنٍ، عَنْ مَرْوَانَ بْنِ الحَکَمِ، قَالَ: شَهِدْتُ عُثْمَانَ، وَعَلِیًّا رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا وَعُثْمَانُ «یَنْهَى عَنِ المُتْعَهِ، وَأَنْ یُجْمَعَ بَیْنَهُمَا»، فَلَمَّا «رَأَى عَلِیٌّ أَهَلَّ بِهِمَا، لَبَّیْکَ بِعُمْرَهٍ وَحَجَّهٍ»، قَالَ: «مَا کُنْتُ لِأَدَعَ سُنَّهَ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ لِقَوْلِ أَحَدٍ»
مروان بن حکم می گوید : علی و عثمان را دیدم در حالی که عثمان از متعه حج نهی می کرد و از جمع کردن بین عمره و تمتع نهی می کرد ، علی با مشاهده این صحنه به عنوان مخالفت با کار عثمان برای هر دو حج تلبیه گفت و فرمود لبیک بعمره و حجه و در ادامه فرمود : من سنت پیامبر را بخاطر حرف هیچ کس کنار نمی گذارم .
صحیح البخاری ، ج ۲ ، ص ۱۴۲ ، ح ۱۵۶۳ کتاب الحج ، باب التمتع والاقران والافراد
المحقق: محمد زهیر بن ناصر الناصر، الناشر: دار طوق النجاه (محمد فؤاد عبد الباقی)
=====================================
در روایتی دیگر آمده است :
۱۵۶۹ – حَدَّثَنَا قُتَیْبَهُ بْنُ سَعِیدٍ، حَدَّثَنَا حَجَّاجُ بْنُ مُحَمَّدٍ الأَعْوَرُ، عَنْ شُعْبَهَ، عَنْ عَمْرِو بْنِ مُرَّهَ، عَنْ سَعِیدِ بْنِ المُسَیِّبِ، قَالَ: اخْتَلَفَ عَلِیٌّ، وَعُثْمَانُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا وَهُمَا بِعُسْفَانَ، فِی المُتْعَهِ، فَقَالَ عَلِیٌّ: «مَا تُرِیدُ إِلَّا أَنْ تَنْهَى عَنْ أَمْرٍ فَعَلَهُ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ»، فَلَمَّا رَأَى ذَلِکَ عَلِیٌّ أَهَلَّ بِهِمَا جَمِیعًا .
سعید بن مسیب می گوید : بین علی و عثمان در منطقه عسفان بر سر متعه حج اختلاف پیش آمد ، پس علی(ع) به عثمان فرمود :
به چه مجوزی از کاری که پیامبر امر فرموده اند نهی می کنی؟ و زمانی که علی مخالفت عثمان را با سنت نبوی دید برای هر دو حج ( عمره و تمتع ) لبیک گفت . صحیح
البخاری ، ج ۲ ، ص ۱۴۳ ، ح ۱۵۶۹ کتاب الحج ، باب التمتع والاقران والافراد
المحقق: محمد زهیر بن ناصر الناصر، الناشر: دار طوق النجاه (محمد فؤاد عبد الباقی)