پیامبر (ص) و اهلبیت (ع) مشکل گشا نیست اما صحیح بخاری مشکل گشاست !!!
ابن حجر در مقدمه فتح البارى سه جهت برترى براى بخارى بیان مى کند که عبارتند از:
۱٫ خواندن صحیح بخارى در مشکلات موجب گره گشایى است؛
۲٫ اگر صحیح بخارى در یک کشتى باشد، آن کشتى غرق نمىشود؛
۳٫ بخارى مستجاب الدعوه بود و براى خواننده صحیح بخارى دعا کرده
_____________________
وقتى که این مطالب مشخص شد، در مقابل فضائل صحیح مسلم، جهت دیگرى براى تفضیل صحیح بخارى وجود دارد، که جداى از جهت صحت است؛ و این جهت همان است که امام پیشوا ابو محمد بن ابى جمره در مختصر بخارى نقل کرده است که گفت:یکى از عارفین از کسانى که او را دیدم، به من خبر داد از یکى از بزرگانى که اهل فضل است، که صحیح بخارى در هیچ سختى خوانده نشد مگر آنکه برطرف شد و در هیچ کشتى قرار نگرفت که آن کشتى غرق شود. و گفت که بخارى مستجاب الدعوه بوده است و براى خواننده این کتاب دعا کرده است.
وإذا تقرر ذلک فلیقابل هذا التفضیل بحهه أخرى من وجوه التفضیل غیر ما یرجع إلى نفس الصحیح؛ وهی ما ذکره الإمام القدوه أبو محمد بن أبی جمره فی اختصاره للبخاری قال قال لی من لقیته من العارفین عمن لقی من الساده المقر لهم بالفضل أن صحیح البخاری ما قرئ فی شده الا فرجت ولا رکب به فی مرکب فغرق.
هدی الساری مقدمه فتح الباری شرح صحیح البخاری – ج ۱ – ص ۲۱ – چاپ دارالطیبه