کاتالوگ خلقت.

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلـود‌ویـدئو‌📥

دانلـود‌ pdf 📥

دانلـود‌صـوت📥

┓ 🖌┏؛
┛┗؛  کاتالوگ خلقت ↓📋 › ؛

این سؤال که چرا این‌جاییم؟ ما آمدیم که خدا از باب رحمت که ما را خلق کرده که در جلسات قبل اشاره کردیم ﴿وَ لِذالِک خَلَقَهُمْ﴾، «و برای آن شما را خلق کرده»، از باب رحمت که خلق کرده، می‌دانیم که تداوم رحمت به ارادهٔ موجود مختار برمی‌گردد!
یعنی ما اگر بخواهیم که آن رحمت تا تمام مراتب و مراحل زندگی شامل ما بشود، اصل وجودمان و خلق‌مان رحمت هست، اگر بخواهیم در تمام مراحل، رحمت خداوند که رشد و کمال در آن رحمت هست شامل ما بشود، باید چی‌کار بکنیم؟ باید در تمام این مراتب که هستیم کاری بکنیم که آن رحمت شامل حال ما بشود. یعنی چه؟ در مسیر او حرکت بکنیم! مسیر او چیست؟ یعنی اطاعت از فرمایشات او بکنیم! به تعبیری عبد او بشویم! عبد یعنی مطیع او بشویم! عبد مقدمه‌اش معرفت هم هست! اول بدانیم که او چه می‌خواهد بعد تابع فرامین او بشویم، می‌شویم عبد او!
عبد به این معنی نیست که ﴿وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ﴾، نیاز دارد که ما عبادتش را بکنیم! نه! این برنامه‌ای که برای ما نوشته شده، این باعث می‌شود در تمام مراتب زندگی، مراحل زندگی، رشد باشد، کمال باشد، خیر و بهره‌ای به ما برسد!
حالا مثلاً فرض کنید یک بیماری هست که چشمش درد می‌کند، سرش درد می‌کند، دلش درد می‌کند، بیمار بدحال هست! یک نفر نگاه می‌کند می‌گوید آقا یک کاری کنید سرش خوب شود! یکی می‌گوید کاری کنید قلبش خوب شود! گاهی‌وقت‌ها این داروها با همدیگر نمی‌‎سازد. جمعی از کسانی که در اورژانس یک نفر را می‌آورند این یک مشکلی دارد، می‌خواهند دارو تجویز کنند می‌بینند با توجه به داروهایی که قبلاً این استفاده می‌کرد با داروی جدید، اختلال دارویی نداشته باشد. این تخصصش در ارتباط با دارو هست؛ فارماکولوژی خوانده. می‌داند که این دارو با این دارو ناسازگار هست. این دارو سر جای خودش محفوظ، این هم محفوظ، اما این با این نمی‌سازد! معمولاً نقطه‌ای نظر می‌دهند! می‌گویند الان به خاطر اینکه برطرف بشود این را باید بخوری!
اما خدا که انسان را خلق کرده به تمام ابعاد درونی اعم از جسمانی، روحانی، سابجکتیو و آبجکتیو آگاه هست، آن نسخه‌ای که می‌دهد به حکم عقل با توجه به این هستی‌شناسی بهترین نسخه‌ هست! و عمل به آن نسخه بیشترین آرامش را برای فرد دارد! بیشترین کمال را برای فرد دارد! بیشترین رشد را برای فرد دارد! و بهترین نحو می‌تواند مراتب و مراحل زندگی خودش را طی کند!
این‌جا خدا آمده چه کار کرده؟ یک کاتالوگ قرار داده. کاتالوگ بعد از اینکه اثبات شد واقعاً این کاتالوگ را سازندهٔ این قرار داده. مثلاً فرض کنید اثبات شود این قرآن، این کتاب از ناحیهٔ اوست، این کاتالوگ انسان هست. این کتاب در سطح انسان هست. چون گاهی‌اوقات می‌گویند این کتاب ﴿وَلَا رَطْبٍ وَلَا یَابِسٍ إِلَّا فِی کِتَابٍ مُبِینٍ﴾ چرا نسبت به موجودات فضایی ریزه‌کاری‌هایش را نگفته؟
کتاب آسمانی انسان هست، کتاب آسمانی موجودات فضایی نیست! موجودات فضایی شاید کتاب دیگری به آن‌ها داده باشد به تناسب خودشان! این قرآن مربوط به انسان هست!پس توقع داریم آن چیزی که در مورد انسان هست، در این کاتالوگ باشد!

مثل این می‌ماند که مثلاً فرض کنید وقتی شما یک BMW می‌گیرید، کاتالوگ BMW دارد. کاتالوگ تمام ماشین‌ها به چه درد ما می‌خورد؟! این BMW می‌خواهد استفاده کند از این کاتالوگ استفاده می‌کند. لذا این قرآن هم در مورد انسان هست! حالا برای این انسان این کاتالوگ را قرار داده. این نسخه که در ارتباط با کتاب آسمانی قرآن هست، نسبت به کل انسان مطرح شده! نسبت به همه جواب می‌دهد!

سپس شارحینی هم قرار داده برای اینکه جزئیات را بگویند یا تذکر بدهند به صورت عملی این دستورات را پیاده کنند که تأثیرگذار باشد؛ آمده شخص نبی اکرم و اهل بیت ایشان را به عنوان مفسرین و به تعبیری کاتالوگ مجسم و مجسد این قرآن قرار داده، یعنی در حقیقت این‌ها پیاده شده‌اش هستند!

مثلاً فرض کنید که شما یک ماشینی می‌خری و حالا یک دکمه‌های مختلفی دارد، دیجیتالی هست. حالا مایی که مثلاً نمی‌دانیم چطور کار می‌کند، این ماشین یک کاتالوگی دارد، یک نفر هم این‌ها را توضیح می‌دهد این چگونه کار می‌کند و ما یاد می‌گیریم.

پس آمده قرآن را قرار داده، بعد گفته پیامبر ما این قرآن را بر تو نازل کردیم ﴿لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ﴾.این را تبیین کن! تشریح کن! تفسیر کن! تأویلش هم بکن که این تأویل را خدا می‌داند و راسخون فی علم: ﴿الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ﴾! که شما هستی و اهل بیت ایشان.

پیامبر این‌ها را تشریح می‌کند، و اینکه پیامبر هم بر اساس آن عمل می‌کند! پیامبر یک الگوی عملی انسان هست! ﴿قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ﴾، مثل شما یک انسان هست! مَلک نیامده! بعد ما بگوییم مَلک نمی‌تواند مثل ما باشد! اصلاً مَلک ما را نمی‌فهمد! مَلک چه درکی نسبت به ما دارد؟! گاهی‌اوقات نگاه می‌کنی جنسیت متفاوت باعث می‌شود همدیگر را نفهمند! یک زن مرد را نمی‌فهمد، یک مرد هم زن را نمی‌فهمد! می‌گوید اصلاً من را نمی‌فهمی، من را درک نمی‌کنی! او می‌گوید تو هم من را درک نمی‌کنی! اصلاً جنسیت باعث شده که علائق متفاوت شده، بروز این‌ها ظهور این‌ها متفاوت شده! حالا یک انسانی را قرار داده که درّاک به تمام معنا! چه زنش را می‌فهمد چه مردش را می‌فهمد! و گفته این را که من برای شما فرستادم این کاتالوگ را که در اختیار این‌ها قرار می‌دهی، این نسخهٔ عملی که در ارتباط با سازندهٔ او هست این هم تشریح بکن! و تو معصومی! در تشریح آن هم به اشتباه تشریح نمی‌کنی! دقیق تشریح می‌کنی! دقیق تبیین می‌کنی! و باز همان مقداری که تشریح کرده، تبیین کرده، برای حفظ آن تشریح‌ها و تبیین‌ها، باز جانشینانی قرار داده و آن مواردی که حالا آن‌طوری که باید شاید ضرورت نداشته در عصر نبی اکرم یا فرصت نشده ۲۳ سال تشریح شود، باز ائمهٔ بعد او می‌آیند تشریح می‌کنند، تبیین می‌کنند! و به همین صورت کار را پیش می‌برند.

پس معنای زندگی، مراتب زندگی، چرا این‌جاییم، این سؤالاتی که مطرح کردید، برای یک دین‌دار این است که مراحل زندگی جوری باشد که رضایت خداوند در عمل و اعتقاد داشتن به آن کاتالوگ و تبیینی که مفسرین آن کاتالوگ دارند که آن را خدا فرستاده و آن‌ها نقص در کارشان نیست! معصوم هستند و آن‌ها به بهترین نحو هم آن را عمل می‌کنند.

مراحل زندگی، مراتب زندگی، مشی در زندگی از ابتدا تا مرگ باید برای یک دیندار، یک نفری که به خدا برسد یک نفری که به دین برسد، بعد از کارهای استدلالی و برهانی که انجام می‌دهد این هست:

اطاعت باید داشته باشد! لذا این‌گونه هست که یک نفر به رشد می‌رسد.

-دکتر وحید باقرپور کاشانی.

پیشنهاد ما به شما

پاسخ به شبهات آتئیست‌ها درباره‌ برخی از آیات نجوم در قرآن./جلسه پنجم.

· · · ⌞📝🎤⌝ · · · «پاسخ به شبهات آتئیست‌ها درباره‌ برخی از آیات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green