کثرت موجودات عالم، نشانه ای از وجود خداوند و هدفمند بودن جهان است./فریمن دایسون؛ نظریه پرداز برجستهٔ فیزیک.

﷽❳

◈ ━━ 𝐕𝐈𝐃𝐄𝐎 𝐏𝐎𝐒𝐓 ━━ ◈

≻ کثرت موجودات عالم، نشانه ای از وجود خداوند و هدفمند بودن جهان است.
≻ فریمن دایسون؛ نظریه پرداز برجستهٔ فیزیک.

ꨄ︎ .. …دانلودویدئو… .. ꨄ︎

ꨄ︎ .. …دانلود‌پی‌دی‌اف… .. ꨄ︎

– مجری:
چه چیز در مورد علم و الهیات باعث بروز احساسات تند و شدید می‌شود؟
– فریمن دایسون، نظریه‌پرداز برجسته فیزیک:
به گمان من عامل بروز احساسات تند، صرفاً به این دلیل است که هردو طرف مغرورند. هردو طرف نظرات تندی دارند. هر دو طرف به نظر من اشتباه می‌کنند و باعث آسیب می‌شوند و این باعث تأسف است.
دلیل آن این است که در حقیقت، آنان تنها اقلیتی از هر دو طرف هستند. اکثریت قریب به اتفاق معتقدان مذهبی مخالف تکامل نیستند و اکثریت دانشمندان، منکر خداوند نیستند. وقتی شما به جهان واقعی نگاه می‌کنید، مملو از رمز و راز است آنچه که آن را هیجان‌انگیز می‌کند این است که هر نوع راز و معمایی را که در هر زمانی در علم حل کنید به اسرار و معماهای بیشتری می‌رسید که باید حل شوند. بنابراین علم به پایان نمی‌‎رسد. شما حقیقت را استخراج نمی‌کنید و به باور من همین موضوع در مذهب نیز درست است. هر بار که شما با هر شخص مذهبی اصیلی گفت‌وگو می‌کنید درمی‌یابید که این موضوع در مورد اسرار است و نه دربارهٔ حقایق مسلم.
– مجری: در علم روشن است که در چه چیزی پیشرفت حاصل شده است. اما در الهیات به نظر شما امروز چه فهمیده‌ایم؟
– فریمن دایسون نظریه‌پرداز برجسته فیزیک:
الهیات در اصل دربارهٔ تصاویری از واقعیت است. آن تصویری هنری است که عمدتاً به ادبیات متصل است. بزرگ‌ترین حکمای الهی کسانی بودند که می‌توانستند به خوبی بنویسند. بنابراین به نظر من آن شبیه ادبیات است. منظور این است که ادبیات همواره بینش جدیدی به ما می‌دهد پیشرفتی در آن نیست، به این معنا که شما یاد می‌گیرید این درست و دیگری اشتباه است، اما شما دیدگاه‌های جدیدی دارید که پیوسته ظاهر می‌شوند. به شرطی که آن‌ها درست‌تر از نوشته‌های قبلی باشند. سؤال شما که ما از الهیات چه فهمیده‌ایم یک پرسش بی‌معنی است. خداشناسی واقعاً درباره حقیقت به معنای آری یا نه نیست. خداشناسی من به نوعی بر اساس کثرت بیشینه است، نوعی ارزش است که آن را در جهان می‌بینیم. اگر به چیزها توجه کنید، بیشترین دقت را دارند. مثلا حیات و آگاهی انسان و چیزهایی از این نوع که به‌طور وسیعی کثیرند، حیات یک مرتبهٔ جدیدی از کثرت وارد جهان کرد. اما جهان حتی بدون حیات در طول زمان، به سمت جلو و کثرت بیشتر رشد می‌‍‌کند. آن به صورت ابری از گاز شروع شد با تراکمی که پیدا کرد به کهکشان‌ها، ستاره‌ها، سیاره‌ها، ابرهای غبار و سایر چیزها چگالیده شد. در هر مرحله پیشرفت شما تغییراتی در ساختار چیزها دارید. چیزها بیشتر و بیشتر متمایز شدند. به گمان من آنچه که خداوند در ذهن داشته است، آزاد کرده است. اگر او هدفی دارد، آن خلق کثرت است همان‌طور که داروین گفته است خدای متعال باید علاقهٔ مفرطی به خلق سوسک داشته باشد که این‌قدر انواع مختلف سوسک آفریده است.

پیشنهاد ما به شما

چرا حضرت معصومه علیها‌السلام ازدواج نکردند؟!

صوت ســـخنرانی: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green