صوت ســـخنرانی:
سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی
𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:
┓ 🖌┏؛
┛┗؛ آیا هر حقیقت ازلی، ابدی است؟! ↓📋 › ؛
در مورد دو صفت ازلیت و ابدیت باید گفت اگر ما خدا را ازلی ندانیم، پدیده میدانیم و این نیازمند به پدیدآورنده دارد، باز نیاز به یک فاعلی دارد، نیاز به یک علتی دارد، پس میشود مخلوق! میشود مصنوع! آن حقیقت هم دوباره سؤال میکنیم میگوییم پدید آمده یا پدید نیامده؟ ازلی هست یا ازلی نیست؟
میگوید ازلی نیست. باز نیازمند هست! یتسلسل! تسلسل پیش میآید و محال است! پس باید به یک حقیقت قائم بالذاتی که پدیده نباشد برسد و لذا از این جهت میگوییم ازلی هست.
وقتی میگوییم ابدی هست، حالا ممکن است یک حقیقتی ازلی باشد، ابدی باشد، خودکشی کند مثلاً! ما میگوییم وقتی وجود عین ذاتش هست، موجودیت عین ذاتش هست؛ یعنی ببینید ما چطور میگوییم خدا ازلی هست؟ میگوییم یعنی موجودیتش را از غیر نگرفته، وقتی موجودیتش را از غیر بگیرد، میشود پدیده! میشود مخلوق! میشود مصنوع! موجودیت عین ذاتش هست؛ چون موجودیت عین ذاتش هست از غیر نگرفته، ازلی هست!
حالا ابدی هست، چطور میگوییم ابدی؟ چون موجودیت عین ذاتش هست، موجودیت از آن حقیقت قابل انفکاک نیست! لذا اگر اثبات ازلیت شد قطعاً ابدیت هم اثبات میشود؛ اما اگر اثبات ابدیت شد، نه لازمهاش این نیست که ازلیت اثبات بشود! چون در مورد انسانها مثلاً فرض کنید که میگویند ابدی هست ولی ازلی نیستند؛ پدیدهاند، مصنوعند؛ خدا انسانها را ساخته؛ درواقع روح از نگاه ادیان ابراهیمی، اینکه اینها پدید آمدند؛ ازلی نیستند، حادث هستند، منتها ابدی هستند. یعنی در مسألهٔ برزخ و در مسألهٔ قیامت؛ منتها به اذنالله ابدی هستند، به اذنالله خداوند اینها را نگه میدارد.
-دکتر وحید باقرپور کاشانی.