خطبه امام حسن علیه‌السلام پس از شهادت امیرالمومنین علیه‌السلام.

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلـود‌ویـدئو‌📥

دانلـود‌ pdf 📥

دانلـود‌صـوت📥

┓ 🖌┏؛
┛┗؛  خطبه‌ی امام حسن علیه‌السلام پس از شهادت امیرالمؤمنین علیه‌السلام ↓📋 › ؛

کتاب کافی شریف، مرحوم شیخ کلینی، روایتی هست از ابوحمزه از امام باقر علیه‌السلام، که جلد اول کافی، صفحه‌ی ۴۵۷ حدیث هشتم، در کتاب کشف‌الغمه هم جلد اول صفحه‌ی ۱۷۹، این روایت آورده شده است.
«امام باقر علیه‌السلام فرمودند که:
پس از آنکه امیرالمؤمنین علیه‌السلام از دنیا رفت، حسن‌بن علی علیهم‌السلام در مسجد کوفه برخاست. حمد و ثنای خداوند به جا آورد و بر پیامبر درود فرستاد و فرمود: ای مردم! در این شب کسی از دنیا رفت که پیشینیان از او پیشی نگرفته‎اند».
یعنی قبل ایشان به غیر از نبی اکرم، شخصیت‌هایی مثل انبیای عظام بودند، از حیث کمال و مراتب از ایشان پیشی نگرفتند.
«و آیندگان به او نخواهند رسید. او پرچم‌دار رسول خدا بود در جنگ‌ها، جبرئیل در جانب راست او و میکائیل در جانب چپ او قرار داشتند. او برنمی‌گشت تا خدا پیروزی را نصیب او می‌کرد. به خدا سوگند! هیچ سفیدی و سرخی از خود جا نگذاشت مگر هفتصد درهم که از سهم او زیاد آمد و خواست با آن خدمتکاری برای خانواده‌ی خود بگیرد».
تا این قسمت، امام حسن مجتبی علیه‌السلام در ارتباط با جایگاه امیرالمؤمنین علیه‌السلام، دلاوری و ایثاری که امیرالمؤمنین علیه‌السلام چه در عصر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم، چه بعد از شهادت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم داشتند، تا جایی که در مواردی شخص امیرالمؤمنین علیه‌السلام به تنهایی جان پیامبر را حفظ کرد!
از جمله جنگ احد بود که وقتی ابتدا سپاه اسلام پیروز شد، جمعی به طمع غنائم از مسلمین حرکت کردند و خالدبن ولید را با سپاهیانش، لشکر اسلام را از پشت قلع و قمع کردند و پیامبر را محاصره کردند، و کفار گفتند پیامبر را اگر بکشیم، کار یک‌سره می‌شود!
در این‌جا فقط پیامبر بود و امیرالمؤمنین! لذا از هر طرف که محاصره کرده بودند، به وجود نازنین نبی اکرم حمله‌ور می‌شدند تا آقا را به شهادت برسانند.
این آقا امیرالمؤمنین علیه‌السلام بود که به مانند پروانه‌ای که بر حول شمعی می‌چرخد و پروبال می‌سوزاند، امیرالمؤمنین به حول وجود نبی اکرم می‌چرخید و به گفته‌ی شیعه و سنی، هفتاد تا نود زخم بر پیکر آقا امیرالمؤمنین وارد شد و حفظ جان پیامبر اکرم کرد!
تا جایی که در روایت هست که در آن‌جا جبرئیل بین زمین و آسمان ندا داد که:
«لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار»؛ «جوانمردی به مانند علی و شمشیری به مانند ذوالفقار نیست!»
بعد آقا امام حسن علیه‌السلام فرمودند که:
«از مال دنیا پدر من، هفتصد درهم بیشتر نداشت».
که این پول بسیار کمی هست.
«به خدا سوگند در آن شبی درگذشت که وصی موسی یوشع‌بن نون درگذشت و آن شبی درگذشت که عیسی‌بن مریم عروج کرد و در آن شبی درگذشت که قرآن نازل شد».

-دکتر وحید باقرپور کاشانی.

پیشنهاد ما به شما

خوشبختی، سابجکتیو است یا آبجکتیو؟!

صوت ســـخنرانی: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green