پوشش در مقابل محارم

11664077-b

 

[۴۹] م. پوشیدن لباس آستین کوتاه یا آستین حلقه ای و مانند آن در برابر پدر ، برادر و دیگر محارم، در صورتی که باعث مفسده نبوده و مهیج شهوت نباشد، اشکالی ندارد.

بیاموزیم

هرچند بر اساس متون اسلامی, مقدار پوشش محارم – مانند برادر و خواهر – در منزل کم تر از مواقعی است که در مقابل نامحرم هستند، ولی این بدان معنا نیست که محارم با نگاه به هم به گناه نمی افتند (میل جنسی به یکدیگر پیدا نمی کنند) و می توانند به هر صورتی در برابر هم ظاهر شوند.

امام علی علیه السلام فرمودند:

مردی از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم پرسید: ای رسول خدا! خواهرم موهای خود را در مقابل من باز می گذارد. حضرت فرمودند: نه (نباید این کار را انجام دهد)؛ زیرا می ترسم وقتی چیزی از زیبایی ها و موها یا ساعد خود را برای تو نمایان کند, به گناه بیفتی۱٫

پوشش در برابر زن

[۵۰] م. اگر خانمی بداند که خانم دیگری به قصد لذّت به بدن یا دست و صورت او نگاه می کند، واجب است بدن و دست و صورت را از او بپوشاند.

رعایت عفت نزد فرزندان

[۵۱] م. رعایت مسائل عفّت و حیا در حضور فرزندان، از سوی پدر و مادر واجب است.

پوشش در برابر عقب ماندۀ ذهنی

[۵۲] م. در صورتی که فردی از نظر ذهنی ضعیف یا دیوانه¬ای باشد که درک و شعوری نسبت به شهوت نداشته باشد، پوشش در برابر او واجب نیست.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱٫ بحارالأنوار, ج ۱۰۱, ص ۳۸؛ مستدرک الوسائل, ج۱۴, ص ۳۰۳٫

مسئله ۴۹، ۵۰، ۵۱ و ۵۲

پیشنهاد ما به شما

تفسیر سوره‌ مبارکه‌ی فلق و توحید./علامه سید جعفر سیدان

تفسیر سوره‌ مبارکه‌ی فلق و توحید. علامه سید جعفر سیدان •┈┈••۰❀🌿❀۰••┈┈• صوت جلسه‌ی اول: دانلــــود📥 …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green