صوت ســـخنرانی:
سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی
𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:
┓ 🖌┏؛
┛┗؛ فترت در نگاه شیخ صدوق، شیخ طوسی و علامه طباطبائی ↓📋 › ؛
مرحوم شیخ صدوق در کتاب «کمالالدین و تمامالنعمه» جلد دوم صفحهٔ ۶۶۶، ایشان استناد میکند به روایاتی که از زمان حضرت عیسی علیهالسلام تا حضرت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم به تعبیری حجتی که میخواهد مبلغ باشد نبوده است. ایشان میگوید ما روایاتی داریم که میگوید اتفاقاً قبل از اینکه پیامبر به دنیا بیاید، اوصیایی بودند، حجتهای الهی بودند؛ مثل جناب عبدالمطلب علیهالسلام، مثل جناب حضرت ابوطالب علیهالسلام، و همینطور در هر دوره حجج الهی بودند. اما اینگونه که بخواهند دین را علنی تبلیغ کنند، به این صورت نبوده است.
پس ایشان میگوید بله روایاتی هست که میگوید اوصیایی بودند، بنابراین اصل حجت بوده است.
«فترت به معنای پنهان بودن و آشکار نمودن دعوت هست، نه اینکه حجت نباشد».
شیخ صدوق نگاهش این است. میگوید با توجه به روایات، اینکه بگوییم فترت و حجت نبوده اشتباه هست!
شیخ طوسی در کتاب «التبیان»، جلد دوم صفحهٔ ۱۹۴، ایشان میگوید:
«با استناد به روایاتی که خالی نبودن زمین از حجت را مطرح میکند، به دلیل اندکبودن پیروان…»،
یک دلیلش را این میداند، یعنی «قابل»؛ این درست است!
«به دلیل ترس و تقیه، ظاهر نبودند». ببینید یکی از دلایلی که در مورد غیبت حضرت مهدی علیهالسلام مطرح شده، میگویند جانشان در خطر بوده است. گاهیاوقات ممکن بوده قابلی باشد، اما آن جامعه تحت تسلط ظالمی باشد که اگر حجت الهی بیاید، آن حجت را میکشند! به حجت یا حجتها امان نمیدهند، این را میکشند! ممکن است قابلی باشد، اما اجازه نمیدهند که آن قابلها از آن حجت استفاده کنند، آن ظالم این را میکشد!
لذا چون میدانسته که جان این حجتها در خطر هست، از باب تقیه گفته که این را نگویید. البته میشده هم که بهصورت مخفیانه به خصیصین از اصحابشان مسائل حق را منتقل بکنند، اما میگفتند به صورت علنی جار نزنید مثلاً، که جان خودتان در خطر باشد. پس این هم میشود مطرح کرد.
تفسیر «المیزان» علامه طباطبائی هم در جلد شانزدهم صفحهٔ ۲۴۴، ایشان هم میگوید:
«دورهٔ فترت را به نبود انبیاء صاحب شریعت تفسیر میکند نه مطلق انبیاء».
میگوید فترت یعنی چی؟ یعنی صاحب شریعت نیامده.
پیامبرانی بودند، پیامبرانی بودند که تبلیغ انبیاء قبل را میکردند. بهعنوان یک عالمی یک مبلغی از انبیاء قبل، چنین چیزی را مطرح میکردند.
-دکتر وحید باقرپور کاشانی.