معیار انتخاب انبیاء و اوصیاء نزد خداوند.

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلود‌ویدئو‌ســـخنرانی

دانلود pdf 📥

دانلود‌صوت‌ســـخنرانی

┓ 🖌┏؛
┛┗؛  معیار انتخاب انبیاء و اوصیاء نزد خداوند
↓📋 › ؛

شما هر چقدر هم تزکیه و تصفیه کنید، بدون حجت الهی تا یک اندازه‌ای می‌توانید رشد کنید! مثلاً فرض کنید به حکم عقل عمل می‎کنید در حکم حسن و قبح عقلی و ذاتی.
عقل هر عاقلی می‌فهمد که عدل خوب است انجام می‌دهد؛ خیانت و ظلم بد است ترک می‌کند؛ اما همه چیز که دیگر نمی‌تواند بفهمد!
مثلاً خداوند متعال گفته به این نوع خاص مرا عبادت کنید، نماز یک مدل خاصی هست. حالا فرض کنید انبیاء نمی‌‌آمدند، آیا شما می‌توانستید به این صورت نماز بخوانید؟ نمی‌توانستید نماز بخوانید! حتی خیلی از این بحث‌ها بله انسان با همین امکانات می‌تواند به آن‌ها برسد، اما بعید است که برسد!
شما می‌بینید که مثلاً ارسطو با اینکه یک شخصیتی بوده که منطق صوری را که در مقابله با سوفسطائیان مطرح کرده، منطقی هست که الآن هم در حوزه استفاده می‌شود هم در دانشگاه؛ حالا چقدرش درست است و چقدر نادرست است و به کار می‌آید یا به کار نمی‌آید، این یک بحث دیگری هست، ولی بعد از هزاران سال این منطق مانده! همین ارسطو در آثار خودش قائل به تعدد و تکثر محرک لایتحرک هست! یعنی اله؛ اله‌های مختلف!
که این حرکت‌ها همه از ناحیه‌ی‌ اوست اما خودش حرکت ندارد!
ببینید ارسطو با این همه فیلسوف بودنش نتوانسته به یکتایی خدا برسد! اگر عقل باشد که باید همه برسند!
برهان داریم اما باید آن نبی و حجت الهی بیاید به ما تعلیم بدهد و ما بتوانیم برسیم؛ از باب تَعَلُّم مِن ذِی عِلم، بتوانیم به آن‌ها برسیم.
«اما اینکه با پروردگارش مرتبط شود و اراده‌ی او را بفهمد، از این طریق که خداوند او را بر غیب مطلع کند».
نه! این اشتباه هست! این کلیت ندارد!
اولاً آیا انبیاء در پرتوی خالص کردن و تزکیه به این‌جا رسیدند؟ نه! آیا حضرت عیسی علیٰ‌نبینا‌وآله‌وعلیه‌السلام، وقتی به دنیا می‌آید، حضرت مریم سلام‌الله‌علیها ایشان را بین قومش می‌آورد و او می‌گوید که من پیامبر هستم، خداوند به من کتاب داده، آیا آن بچه فرصت تزکیه داشته؟! اصلاً تزکیه نداشته! از اول خدا این ویژگی را قرار داده!
خداوند می‌دانسته که در شرایط یکسان کدام‌یک بهتر عمل می‌‎کنند، از اول این ویژگی‌ها را در ارتباط با آن‌ها قرار داده است.
پس این کلیت ندارد که این با غیب مطلع شود. بله! با توجه به اخلاص و تبعیت از حجج الهی می‌تواند به غیب مطلع شود، یا می‌تواند اراده‌ی او را بفهمد!
یعنی یا خودش خلیفه‌ی خدا در زمین شود نه در پرتوی خالص شدن که ایشان می‌فرماید؛ به‌خاطر اینکه ائمه‌ی معصومین علیهم‌السلام، این‌ها که امتحان نشدند! «أوَّلُ ما خَلقَ الله نُوری» نور بودند، قبلش چیزی نبوده که بخواهند امتحان شوند!
از اول اشرف مخلوقات بودند، از اول کمالات اعطاء شده در عوالم ذر، ارواح، این کمالات داده شده، این‌جا هم این کمالات داده شده!
در این‌جا کجا توانستند خودشان را خالص کنند؟ بله امتحان شدند، ولی اینکه این‌ها مثلاً حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله را که به‌عنوان خاتم انبیاء بوده چون چهل سال اهل ریاضت بوده از حضرت ابراهیم علیه‌السلام فرض کنید بیشتر ریاضت کشیده، گفتند حضرت محمد دیگر شد خاتم انبیاء و شرافتش نسبت به حضرت ابراهیم بیشتر هست! اینگونه است؟! نه!
بله قطعاً عملکرد بهتری دارد حرفی نیست، اما به این معنا نیست که در پرتوی خلوص باشد! نه! از اول به جبر این امتیازات داده شده!
اما بله یک فردی که غیر معصوم باشد، در پرتوی خلوص و در پرتوی تبعیت از حجج الهی می‌تواند به اراده‌ی او یا به امور غیب دست پیدا بکند.
غیب یعنی چه؟ عوالم قبل این عالم! غیب یعنی چه؟ عوالم بعد از این عالم!
در برزخ چه خبر است؟ می‌خواهند با ما چه کار بکنند؟ سؤال قبر! فشار قبر! احتضار! برزخ! قیامت! نفخ اول! نفخ دوم! صور اول! صوری که در ارتباط با او هست! این‌ها یعنی چه؟
حشر و نشر! صراط! مرصاد! میزان! تطایرالکتب! حسابرسی! این‌ها یعنی چه؟ این‌ها چی هست؟ این‌ها غیب هست!
چگونه می‌تواند بفهمد؟ در پرتوی اخلاص می‌تواند به این چیزها برسد؟! نه! این‌ها امور غیبی هست! این‌ها را باید انبیاء بیایند آموزش بدهند، و خداوند این علوم را به انبیاء اعطاء کرده یا نشان‌ داده، آن‌ها هم می‌آیند به غیر معصوم چنین چیزهایی را می‌گویند.

-دکتر وحید باقرپور کاشانی.

پیشنهاد ما به شما

گفتگویی‌باجمعی‌ازدانش‌آموزان‌ودانشجویان./استادپاسخگو:دکترباقر‌پورکاشانی.

صـوٺ گـفٺگو: دانلـــ📥ـــــود 🖇#گفتگو ❋گفتگویی‌باجمعی‌از: ❋دانش‌آموزان‌ودانشجویان. ❋استادپاسخگو:دکترباقر‌پورکاشانی. ❋تاریخ:ششم‌اردیبهشت‌ماه۱۴۰۳. ❋جلسهٔ‌پنجاه‌‌و‌یکم ❋اهمّ عناوین گفتگو:⇩⇩ ❋جمع‌آوری قرآن. ❋بررسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green