سلسله مباحث معارف روایی/ شماره یک/تفسیر «جِهَادُ الْمَرْأَهِ حُسْنُ التَّبَعُّل»
موضوع حسن تبعل و شوهرداری خوب و نیک که در این حدیث شریف به آن اشاره شده است؛ و در قبال جهاد مرد با کفار و بذل نفس و شهادت طلبی بیان شده است، بخش نخست و مرتبه اولی آن، همان عملکردن زن به وظایف واجب شرعی است که در قبال مرد دارد؛ و بر حسب عقد ازدواج به آن تعهد میدهد. چنانکه مرد نیز بر حسب این عقد، تعهدات خاص و مسئولیتهایی را میپذیرد؛ ولی حسن تبعّل و خوب شوهرداری معنایی است که قداست و معنویت آن فراتر از یک معاهده خشک و قرارداد است.
رابطهای است که از آن تعبیر قرآنی)هُنَّ لِبَاسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ(است. رابطه مودت و مهر و رحمت مجعول الهی است. اینگونه نیست که زن، یک طرف قرارداد باشد، و مرد یک طرف و از هم جدا و بیگانه باشند.
زن در این جهاد، با مرد یک واحد و صاحب مصالح و منافع واحد میشود؛ هر مصیبتی که به هر کدام برسد، به دیگری هم میرسد، حفظ الغیب آنها از یکدیگر با حضور و حفظ منافع شخصی تفاوت نمییابد.
خوشبختانه در بیشتر زنهای مسلمانان این روحیه وجود دارد، و حقیقتاً جهادی که مینمایند حقیقی و نه فقط عدل جهاد اصغر، بلکه جهاد اکبر است.
در یک دوره طولانی همسری از هم رنجشی نمییابند، و غبار گله از یکدیگر بر صفحه دل پاکشان نمینشیند.
توقعات زن از مرد، هرگز خارج از توان او نمیشود، و مرد از این کم و زیادهای امور اقتصادی مورد اعتراض یا تقاضای جدایی واقع نمیشود.
خلاصه، این تبعل و این شوهرداری و قداست آن را فقط خود این بانوان با معرفت و تربیت اسلامی میدانند، و از آن لذت میبرند.
خانهداری، زحمات خانه، تحمل زحمت بارداری، ایام رضاع و بچهداری و مدیریت خانه، کار بسیار پر مسئولیتی است که اگر چه بسیاری از این موارد برحسب تکلیف شرعی بر زن نیست، ولی حسن تبعل و شوهرداری که در عین حال، ریشه و اصالت خاص دارد، و امید به ثواب و اجر الهی آن زن را با مرد و مرد را با زن یگانه میسازد که با هم به زندگی ادامه میدهند، و چه حال خوش و پر معنا و کامیابی مقدسی است.
این، جهاد است، و ثواب جهاد با کفار و منزلت آن را دارد، و تعالیم اسلام و هدایتهای نورانی اهل بیت علیهمالسلام، و سیره زنان و بانوانی که در صف اول این برنامه قرار دارند، برای همه زنها و خانوادهها، آموزش و درس و تعلیم و تربیت است.
منبع: معارف دین۳، تألیف حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانیمدظلهالعالی