صوت ســـخنرانی:
سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی
𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:
┓ 🖌┏؛
┛┗؛ در نظریهی عینیت، اختیار انسان بیمعناست ↓📋 › ؛
انسان مختار است یا مجبور؟
در بین متکلمین اهل تسنن، اشعری و معتزلی، یک درگیری بوده که آنها خدا را فاعل مباشر و بدون واسطه میدانستند؛ معتزله قائل به بحث اختیار بودند.
شیعه چیزی که مطرح میکند، نه جبر نه تفویض، امر بین الامرین است؛ لا جبر و لا تفویض بل امر بین امرین؛ جبر نیست تفویض نیست، یک چیزی در جهاتی جبر است در جهاتی تفویض.
حالا ببینید اگر چنانچه وجود یک وجود هست، وجود چی هست؟
آن چیزی که منشأء اثر هست، پس اثر از اوست.
اینجا چه معنا میدهد که من الان مجبورم یا مختار؟
هیچکدام!
به خاطر اینکه وقتی جبر و اختیار مطرح میشود که یک وجودی باشد، غیر از وجود خدا، حالا بگوییم این وجود مختار هست یا این وجود مجبور هست!
وقتی غیر از وجود خدا وجودی نیست، میشود سالبه منتفی به انتفاء موضوع!
اصلاً وجودی غیر از وجود خدا نیست!
پس اینکه مجبور هست یا مختار هست، مثل این میماند بگویی این دیوار کور هست یا بینا! اصلاً نسبت به این معنا ندارد!
نسبت به ما هم همچین چیزی معنا ندارد!
و اشکالات بسیار دیگر.
بعد تازه وجود جهنم غیر از وجود خدا نیست! وجود جهنمیها هم غیر از وجود خدا نیست! وجود بهشت و بهشتیان هم غیر از وجود خدا نیست!
دکتر وحید باقرپور کاشانی
ـٖٖٖـٖٖٖـٖٖٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖـٖٖـٖـٖٖـٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖـٖٖـٖـٖٖـٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖـٖٖـٖـٖٖٖـٖٖـٖٖٖـٖٖٖـٖٖٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖـٖٖـٖـٖٖـٖٖٖـٖٖٖـٖٖٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖـٖٖـٖـٖـٖٖـٖٖٖـٖٖٖـٖٖٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖ