نقد طریقیت وحی در رویا و کشف احمدالحسن.

        دانلود‌صوت‌ســـخنرانی

ـ⁣⁣⁣⁣💕  نقد طریقیت وحی در رویا و کشف احمدالحسن.

نکته‌ای که ما در جلسه‌ی پیش نقدی را مطرح کردیم که جناب احمد‌الحسن روش انبیاء و اولیاء الهی را در خصوص معرفت به مستخلف و خداوند در خصوص تمام انسان‌ها این مسیر را باز گذاشته و این که از خدا و رسولانش از طریق وحی در رؤیا و کشف بشنوند و بتوانند سیر و سلوک و مراتب و تقرب و همه‌ی آن‌ها را به واسطه‌ی خواب یا مکاشفه به دست بیاورند.
عرض ما این بود که‌؛ در خصوص معصوم که تشخیص میده خواب را، خواب صادقه را از خواب‌های شیطانی، یا اَضْغاثِ اَحْلام، یا کشف رحمانی را از شیطانی یا حتی تجسم اوهام و تخیلات برای معصوم که قابل تشخیص است، بله وحی است، این وحی از طریق خواب و رؤیا مطرح است.
اما برای غیر معصوم، وقتی مواجه میشه با کشفی، معلوم نیست این رحمانی است یا شیطانی، وقتی مواجه میشه با خوابی، رؤیایی، معلوم نیست این رحمانی است یا شیطانی! و این از این جهت خواب یا مکاشفه‌ نمی‌تواند حجت باشد. ما نمی‌گیم خواب و مکاشفه کلاً باطل است، اتفاقا در آن جلسات ابتدایی آیاتی را در خصوص کشف مطرح کردیم، آیاتی را در خصوص رؤیا مطرح کردیم،
اما فقط از باب تأیید، تأیید حکم عقل، تأیید حکم شرع! یعنی آن چیزی برای ما حجیت دارد که عقل و شرع حکم بکنه، اگر چنانچه خواب و مکاشفه‌ای صورت گرفت، در ارتباط با همان مسأله که در دین گفته، این میشه در تأیید همان، حجیت نداره، میشه در تأیید همان مسأله‌ای که در دین است، هیچی، در نصوص دینی است، در حکم عقل است، فقط تأیید است، مؤید است.
اما اگر یک چیزی گفت که حالا نفیاً یا اثباتاً شرع چیزی نگفته باشه، یک‌ مسأله‌ی جزئیه را مطرح کرد، آیا حجیت داره؟خیر! نه خواب، نه کشف.
اگر چنانچه تعارض داشته باشه خواب و کشف
با وحی، با نصوص دینیِ ما، خب این قطعاً باطل است.
اگر چنانچه تعرض نداشته باشه، در همان راستا باشه، می‌تونیم بگیم این رحمانی است؟ گفتیم نه!
ممکن است که در ابتدا شیطان از باب جلب اعتماد فرد، مطالب درستی که مطابق نصوص دینی است، القاء بکند و به رؤیت فرد برساند، بعد که اعتماد این را جلب کرد، کم به کم مطالب نادرستی را به او القاء بکنه و‌ در جهت انحراف و اعوجاج بکشاند فرد را.
پس این اشکال را این جا به جناب احمد‌الحسن ما مطرح کردیم که ایشان راه را برای تمام انسان‌ها مطرح کرده‌اند در خصوص وحی در رؤیا و کشف، می‌خوایم بگیم نه‌، این حجیت نداره، از عبارت جناب احمد الحسن حجیت استفاده میشه، و این اشتباه است، مطلب ایشان درست است، فقط نسبت به انبیاء، نسبت به اوصیاء، نسبت به حجت‌های الهی، نسبت به معصومین، اما برای غیر معصومین نمی‌توانند معارف خودشان را از خواب یا کشف بخواهند به دست بیاورند.
اگر آن چیزی که در ارتباط با خواب و‌ کشف است همان چیزی است که در دین است، خب مستقیم از دین بگیرند، آن چه در تأیید است. اگر در دین نیست‌، خیر! برای ما حجیت نداره.
اگر در تعارض با دین است، خیر،
برای ما مقبولیت ندارده، اشکالی که ما بیان کردیم این بود.

دکتر وحید باقرپور کاشانی

پیشنهاد ما به شما

استدلالی بر حس زنانه بر لزوم حجاب به زبان طنز./استاد قرائتی

❲﷽❳ ◈ ━━ 𝐕𝐈𝐃𝐄𝐎 𝐏𝐎𝐒𝐓 ━━ ◈ ≻ استدلالی بر حس زنانه بر لزوم حجاب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green