صوت ســـخنرانے:
سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی
𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانے با ڪلیڪ روے عبارات زیر:
تفسیرآیهی«کَفَىٰبِاللَّهِشَهِیدًا»درمعرفتفطری_
تفسیر آیهی «کَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِیدًا» در معرفت فطری.
بر اساس نصوص دینی ما، عوالمی قبل از این عالم بوده؛
عالم ارواح بوده، عالم ذر بوده،
«خَلَقَ الْأَرْوَاحَ قَبْلَ الْأَبْدَانِ بِأَلْفَیْ عَامٍ»
عالم ذر بوده، به قول شیخ حُرّ عاملی
بیش از هزار حدیث در خصوص عالم ذر بوده.
خب در آنجا معاینه صورت گرفته، خداوند معرفت خودش را در وجود آن ذرات، آن ارواحی که تعلق به آن ذرات گرفتند، معرفت خودش را اعطاء کرده و از آنها آزمون گرفته و قالُوا بَلی گفتند، خیلی خب پس چه کافر، چه مشرک در این دنیا، آن معرفت را داشته!
منتها آن معرفت فطری، هیچ وقت محو نمیشه، اما مستور میشه، حجابی قرار میگیره!
که گاهی اوقات در بَأساء و ضرّاء،
در استرسها و اضطرابها در آن شرایط خاص همان کافر هم متوجه همان حقیقت میشه!
یا بعضی وقتها یک نفر در ارتباط با خداوند کأنه مییابد که بین او و خداوند هیچ فاصله و هیچ حائل و هیچ مانع و هیچ حجابی وجود نداره، چنین چیزی را می یابد.
این همان معرفت فطری است که در عالم ذر داده شده، افراد به آن معرفت فطری آزمون، آزمایش شدند.
در روایات ما هم بیان شده، در همین دنیا آن
معرفت، موقف را از یادشان برده، یعنی آن شرایط، آن مسائلی که در عالم ذر بوده، یادشان نیست! اما اصل معرفت در این دنیا هست.
این معرفت به همهی انسانها هم داده شده، لذا همگانی است، هر چیز فطری همگانی است.
این معرفت بعد از این که در عالم ذر داده شد، آمدند در این دنیا در هر نقطهای از کرهی زمین باشند، ولو جایی که اسم خدا و الله، به گوششان نخورده باشه، باز هم این معرفت هست، لذا این معرفت همه جایی است. و این معرفت محو نشدنی است، هیچ وقت این معرفت نابود نمیشه، مستور میشه، حجاب قرار میگیره، اما نابود نمیشه.
لذا این «کَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِیدًا» که داره مطرح
میکنه که در ارتباط با خود کفار وقتی مطرح میکنند، اینها در وجود خودشان خدا را یافتند، منتها روی لج و لجبازی و جهات دیگر… شبهاتی، اینها باعث شده که حجابی بر آن معرفت فطریشان قرار بگیره و کار به این جا برسه در وجود خدا شک میکنن، یا وجود خدا را انکار می کنند، یا دشمنی با وجود خدا میورزند.
پس این بر میگرده به معرفت فطری.
این طوری نیست که در این عالم به کافر هم..
خواب دیده باشد، در خواب معرفت به مستخلف داده شده باشه، یا کشفی صورت گرفته باشه!
و گیرم هم چنین باشد، شما می فرمایید؛
این کشف و خواب برای کسی است که نفس خویش را پاکیزه بکنه، پس این کافر سالبه منتفی به انتفاء موضوع است.
دکتر وحید باقرپور کاشانی