صوت سخنرانی:
سخنران: دکتر وحید باقرپور کاشانی
𑁍 ┈┈ 𑁍 ┈┈ 𑁍 ┈┈ 𑁍 ┈┈ 𑁍
•دانلود کلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با کلیک روی عبارات زیر:
آیابداءدرظهوروعلائمظهورراهدارد؟!
┓ 🖌┏؛
┗؛آیا بداء در ظهور و علائم ظهور راه دارد؟!
یکسری از امور، بداء توش راه داره؛ یکسری امور بداء راه نداره.
اصل بر این هست که تو همه چی بداء راه داره؛ الّا مواردی که خود انبیاء بگن در این مورد بداء راه نداره.
اصل قیامت؛
حالا ممکن هست قیامت زمانش ما نمیدونیم، ولی قیامت اتفاق خواهد افتاد! مرگ اتفاق خواهد افتاد!
حالا سی سال اون جوون میمیره، ولی بالاخره باید بمیره!
از مواردی که:
﴿کُلُّ شَیْءٍ فانٍ﴾
هر چیزی باید فانی بشه!
یا:
﴿کُلُّ شَیْءٍ هالِکٌ﴾
هر چیزی باید هلاک بشه!
یکی از مواردی که فرمودند اگر چنانچه یک روز از عمر دنیا باقی مونده باشه، همون یک روز رو باعث میشه که خداوند، امام زمان علیهالسلام رو بفرسته!
یعنی اصل ظهور امام زمان علیهالسلام بداء توش راه نداره!
میگه آقا ممکن هست بداء باشه اصلًا امام زمان علیهالسلام کلاً نیاد؟
گفتن که نه!
امام زمان علیهالسلام خواهد آمد، بداء تو این راه نداره!
یا مثلاً از مواردی که گفتند که ائمه اثْنَی عَشَرَ،
اثْنَی عَشَرَ اِمَاماً، اثنی عَشَرَ خَلِیفَهً؛ تعبیرات مختلفی شده.
یعنی ائمهی ما دوازده تا هست، لذا فرمودند اگر کسی بگه سیزده تا هست، یکی بگه یازده تا هست، کأن کل ائمه رو انکار کرده!
کل حجتهای الهی رو انکار کرده!
این از مواردی هست که بداء راه نداره!
حالا یک نفر میگه نه یکی دیگه اومده پسر امام زمان علیهالسلام هست، اون مهدی اول هست، مهدی دوم و بیست و چهارتاش بکنید! دوازده تا بودن بیست و چهارش بکنید! نه آقاجان!
داد زدن شیعه و سنی در صحیح مسلم؛ من شاید این رو خیلی قبل دیدم در صحیح مسلم، شاید شش تا یا هفت تا روایتی که صراحتاً گفتند که دوازده تا خلیفه، دوازده تا امام، از نبی اکرم گزارش شده!
پس بداء راه نداره در تعداد ائمهی معصومین!
خیلی موارد دیگه هم هست که خودشون اگر گفته باشند بداء راه نداره تموم هست.
حالا یک روایت بخونم یک مسئله هم اینجا ما بگنجونیم؛
«شیخ نعمانی به سند خود از ابوهاشم داوودبن قاسم جعفری آورده که گفت: در خدمت حضرت ابوجعفر محمدبن علی الرضا علیهالسلام بودیم، سخن از سفیانی به میان آمد و اینکه در روایات است که امر او از محتوم است. من به حضرت ابوجعفر علیهالسلام عرض کردم آیا برای خداوند در امر محتوم بداء میشود؟
فرمود آری.
عرض کردم پس میترسم در قائم علیهالسلام نیز برای خداوند بداء حاصل شود! فرمود قائم از میعاد است و خداوند بر خلاف وعدهاش کاری نمیکند».
غیبت نعمانی/ صفحه ۱۶۲.
حالا ببینید ما گفتیم یک علائمی داریم دیگه! یک علائمی داریم بهعنوان علائم حتمی، یک علائمی داریم غیر حتمی. اینها البته در آینده توضیح میدم؛ فقط اینجا چون به مناسبت بداء هست میخوام بگم تو اینها هم راه داره.
غیر حتمی یعنی ممکن هست رؤیت بشه، امام زمان علیهالسلام نیاد؛
ولی حتمی اگه باشه امام زمان علیهالسلام حتماً باید بیاد.
یکی از اونها چیه؟
مثلاً فرض کنید که خروج سفیانی هست؛ کشته شدن نفس زکیه هست؛ یک فردی بهعنوان سید حسنی میاد؛ یک فردی به عنوان یمانی میاد؛ یک صیحهی آسمانی.
خب یعنی ما باید الآن منتظر علائم حتمی حضرت باشیم؟
نه! ما باید منتظر خود حضرت باشیم!
یعنی میگن تا سفیانی میاد بعضی گفتن شش ماه بعد، یعنی پس این شش ماه دیگه هیچ تغییری نمیکنه؟
باید شش ماه صبر بکنیم سفیانی هر کاری میخواد بکنه؟
نه!
زمانش ممکنه تغییر بکنه؛ ممکنه سفیانی شش ماه بشه سه ماه، بشه یک روز! از بین بره! این یک نکته!
اساساً سفیانی ممکنه اصلاً نیاد؟
میگن بله!
ببینید اینجا یک نکته هست! خب این شد همون غیر حتمی هست که!
ببینید غیر حتمی گفته اتفاق میافته، ممکنه بیفته! ممکنه نیفته!
اگه بیفته امام زمان علیهالسلام نمیاد. اما علائم محتوم اگه اتفاق بیفته، امام زمان علیهالسلام حتماً میاد! یعنی در زمان کوتاه هم میاد.
حالا اگر اتفاق بیفته، اون زمانی که گفتن شش ماه و اینها باید طول بکشه؟
نه!
ممکن هست کمتر بشه، ممکنه بیشتر بشه!
اگر چنانچه این علائم هیچکدوم اتفاق نیفته امام زمان علیهالسلام بیاد، گیر داره؟
نه!
امام زمان علیهالسلام نیاز به اتفاق افتادن علائم حتمی نیست!
اینها علیت براش نداره، اینها نشانه هست. میخواد بگه که اگه این نشانهها رو دیدید، دیگه واقعاً بدونید نزدیک هست! فقط همین!
الان ما حق نداریم بگیم ظهور امام زمان علیهالسلام نزدیک هست!
ما چه میدونیم نزدیک هست یا دور هست!
اما اگر این علائم رو دیدیم میتونیم بگیم نزدیک هست، چون اینها گزارش شده.
پس ممکن هست این علائم هم اتفاق نیفته، امام زمان علیهالسلام همین جمعه انشاءالله صدای أَنَا بَقِیَّهُ اللَّهشون بلند بشه!
دکتر وحید باقر پور کاشانی