صوت ســـخنرانی:
سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی
𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:
┓ 🖌┏؛
┛┗؛آیاانساناشرفمخلوقاتاست؟!
یک عقیدهای هست که؛ انسان را به عنوان اشرف مخلوقات در نظر میگیرند.
خب انسان به عنوان اشرف مخلوقات، از کجا این را میگویی، باید حدیثی باشد، آیهای باشد
هیچ آیه و حدیثی وجود ندارد که انسان اشرف مخلوقات باشد، بله! تو قرآن آورده که نسبت به
بسیاری از مخلوقات ما این را برتری دادیم،
اما این که اشرف مخلوقات انسان باشد، از کجا میگویی؟! اگر بحث نقلی را بخواهیم مطرح بکنیم، هیچ آیه و حدیثی نیست، اگر بود دوستان بیاورند ما استفاده میکنیم.
اگر بحث عقلی بخواهی در نظر بگیری، عقل این جا جایی ندارد.
ما آیا استقراء تام و تمام نسبت به کل موجودات در این نظام آفرینش کردهایم که ببینیم انسان از همه اشرف است؟ از کجا می دانیم!
مگر ما آسمانها را رفتهایم؟ مگر ما کهکشانها را دیدهایم؟
ما هنوز در همین آسمان اول خودمان ماندهایم.
از همین کهکشان خودمان بیرون نرفتهایم.
از کجا میتوانیم چنین چیزی را تشخیص بدهیم، استقراء نکرده ایم که، بررسی نکردهایم که ببینیم…
بله انسان به تمام مخلوقات، موجودات زمینی اشرف است. یعنی نسبت به حیوانات اشرف است، نسبت به گیاهان اشرف است، نسبت به احجار (سنگها) اشرف است،
اما نسبت به کل نظام آفرینش، نه!
پس این جا که فرمودهاند انسان تجلی الله است در عالم آفرینش، خب بله! در عوالم آفرینش به تعبیری اهل بیت علیهمالسلام تجلی خداوند هستند در نظام آفرینش؛ یعنی نمود نور ایشان، عظمت ایشان در کل نظام آفرینش…
در حدیث کساء میخوانیم، میگوید:
«یا مَلاَّئِکَتی و یا سکّان سَماواتی اِنّی ما خَلَقْتُ سَماَّءً مَبْنِیَّهً»
می گوید این آسمان را خلق نکردم، زمین را خلق نکردم، این را خلق نکردم، آن را خلق نکردم.
«اِلاّ فی مَحَبَّهِ هؤُلاَّءِ الْخَمْسَهِ»
الا بهخاطر محبت خمسهی طیبه.
ائمه چرا، ائمه تجلی خداوند هستند در کل نظام آفرینش.
لذا عالم را بر اساس روایات، فرمودند که ؛ از انوار این حضرات معصومین علیهمالسلام خلق کردهاند، اینها خلقت نوری داشتهاند، انوار به عنوان اولین مخلوقات خداوند بودند.
در روایات هست که؛
«أَوَّلُ مَا خَلَقَ اَللَّهُ نُورِی»
اولین مخلوق نور من است، نور اهل بیت علیهمالسلام من است.
خداوند بهشت را، خداوند آسمان را، خداوند زمین را
خداوند نظام آفرینش را از انوار مقدسهی حضرات معصومین خلق کرد.
لذا اینها در حقیقت تجلی خداوند هستند نسبت به کل آفرینش و منشاء کل آفرینش به اینها بر میگردد
یعنی به طفیل اینها به محبت ایشان
«اِلاّ فی مَحَبَّهِ هؤُلاَّءِ الْخَمْسَهِ»
به محبت ایشان خلق شدهاند.
اما نوع انسان دلیلی ندارد!
پس لذا یک نکتهای که اینجا جا دارد مطرح بکنیم در خصوص نوع انسان، نه، چنین چیزی نیست.
دکتر وحید باقرپور کاشانی