سید جلال الدین آشتیانی فیلسوف معاصر و از شارحین و مروجین فلسفه ملاصدرا و حکمت به اصطلاح متعالیه در کتاب شرح مقدمه قیصری بر فصوص الحکم با طرح این مطلب که طریقه صوفیان و اهل مکاشفه بر طریقه اهل نظر ترجیح دارد، شیوه عرفا و صوفیه را در بیان اسرار و دقایق مربوط به توحید و معاد از شیوه بیان انبیای الهی و اهل بیت علیهم السلام برتر می داند. متن نوشته وی در صفحه ۷۴ این کتاب چنین است:
«بدون شک طریقه متصوفه و اهل کشف، ترجیح بر طریقه اهل نظر دارد لذا کلمات عرفا در اسرار راجعه به مبدآ و معاد دلپذیرتر از مبانی کلمات حکما و طریقه انبیای عظام و ائمه کرام است.»!!!
مطلب فوق شاهد دیگری بر میزان باور و اثر پذیری پیروان فلسفه ملاصدرا نسبت به معارف وحیانی و یه عبارت دیگر بیانگر عمق شکاف بین این فلسفه و معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام است.