اثبات امامت امیرمؤمنان علی علیه­السّلام از زبان فضل بن شاذان

کتاب ارزشمند مناظره با دانشمندان تألیف عارف عامل مرحوم آیت­الله سیّدعلی علم­الهدی، اثری خواندنی و جالب توجّه است. نظر به اهمّیّت مناظـره­های ایـن کتاب، پاره­ای از آن­ها در شماره­های پیشین درج شد. در شماره حاضر، مناظره    سی و یـکم از این اثر، که در واقع اثبات امامت حضرت عـلـیعلیه­السَّلام، از زبان عالم بزرگوار فَضْل بن شاذان نیشابوری است، با اندکی ویرایش تقدیم می­گردد؛ تا علاوه بر بیان فضایل بی­شمار امیرمؤمنان و پیشوای پارسایان، روح بلند این عالم شیعینیز شاد گردد

 

از فَضْل بن شاذان نیشابوری[أ‌] پرسیدند: «چه دلیل دارید بر امامت حضرت علی بن أبی­طالب؟» پاسخ داد:«دلیل ما از کتاب خدا، سنّت رسول صَـلَّـی الله علیه و آله و سلَّم و اِجـمـاع مسلمانان است».

امّا کتاب خدا؛ حضرت حق می­فرماید: ﴿ أطیعوُا اللَّهَ وَ أطِیعوُا الرَّسوُلَ وَ اُولِی­الأمْرِ مِنْکُمْ﴾۱. یعنی: خدا را اطاعت کنید و فرستاده [خدا] و اولوا الامر خودتان را نیز اطاعت کنید.

خدای متعال در این آیه ما را امر فرموده به اطاعت خود، اطاعت رسول خود و اطاعت اولوا الامر، پس ناچاریم از شناسایی اولوا الامر؛ چنان چه نـاگزیریم از شناسایی خدا و رسول. پس نظر افکندیم به اقوال اُمَّت که درباره اولوا الامر اختلاف کرده­اند. بعضی گفته­اند: اولوا الامر، امیران و سرداران لشگرند. برخی گفته­اند: اولوا الامر، عالمان و دانشمندان مسلمان هستند. بعضی گفته­اند: حُـکّـام و بزرگان مردم در امر به معروف و نهی از منکر اولو الامر هستند. بعضی قائل­اند به این که اولوا الامر، امیرمؤمنان علی و یازده امام پس از ایشان     علیهم­السَّلام می­باشند.

پس از این که ما در جملگی این اَقوال نظر کردیم، دریافتیم که حضرت علی بن أبـی­طالب علیه­السَّلام بنابر جمیع آن­ها، مصداق أتـَمّ و اَکْمَـل اولـ‌وا الأمـر است؛ زیرا:

به گروه نخست گفتیم: آیا حضرت علی بن أبی­طالب علیه­السَّلام از سرداران لشگر پیغمبر نبوده است؟ پاسخ دادند: ایشان همواره در شمار بزرگان سپاه پیامبر قرار داشته است.

به گروه دوّم گفتیم: آیـا حضرت علی علیه­السَّلام از جمله عالمان و دانشمندان نبوده است؟ گفتند: آری بوده است.

به گروه سوّم گفتیم: آیا حضرت علی علیه­السَّلام از بزرگان امر به معروف و نهی از منکر نبوده است؟ گفتند: آری، بوده است.

پس، به قول هریک از این گروه­ها، حضرت علی بن أبی­طالب علیه­السَّلام مصداق این آیه می­باشد که خدا اطاعت او را واجب فرموده است. پس، امامت حضرت علی بن أبی­طالب علیه­السَّلام که مُجْمَعٌ عَلَیْه است را  می­گیریم و غیر او که مختلفٌ فیه است را رَدّ می­کنیم.

و امّا سنَّت پیامبر: رسول خدا صلَّی الله علیه و آله و سلَّم حضرت علی علیه­السَّلام را در یمن امر قضاوت داد.۲ و نیز تولیت و سرپرستی اموالی را بدو واگذارد و امر فرمود که دیه آن کسانی که خالـد بن ولـ‌یـد آن­ها را از راه ظلم و عدوان کشته بود، به بنی­جذیمه برساند.۳

همچنین پیامبر خدا صلَّی الله علیه و آلـه و سلَّم ایشان را برای فرستادن آیات سوره برائت به سوی مشرکان و قرائت آن بر ایشان اختیار فرمود.

و نیز هنگامی که به غزوه تبوک رفت، او را بر کسانی که در مدینه گذاشته بود، خلیفه خود گردانید. اساساً ما نیافتیم که پیغمبر اکرم صلَّی الله علیه و آلـه و سلَّم فرد دیگری را به این صفات و ویژگی­ها اختصاص دهد. مردم هم محتاج به امام هستند. پس، جانشینیِ رسول خدا صلَّی الله علیه و آله و سلَّم و امامت مسلمین پس از پیامبر، مُختَصّ حضرت علی علیه­السَّلام است، نه غیر او.

و امّا اِجـمـاع: به چند وجه محقَّق است؛ نخست آن که اِجماع مسلمین است که حضرت علی علیه­السَّلام امام بوده، لیکن اختلاف در این است که جمعی گفته­اند که در بُرهه زمانی خاصّی یعنی بعد از خلفای ثلاثه امام بوده. بر خلاف ابوبکر و غیره که عدّه­ای گفته­اند در بُرهه­ای از زمان امام بوده و جمعی گفته­اند اصلاً در هیچ زمانی امام بر حق نبوده­اند؛ پس اِجماع بر امامت حضرت علی بن أبی­طالب علیه­السَّلام فی الجمله قائم است.

دوّم آن که اِجماع مسلمین بر این است که حضرت علی علیه­السَّلام صلاحیّت برای امامت داشته است، لکن بر غیر علی اختلاف کرده­اند؛ عدّه­ای گفته­اند غیر حضرت علی علیه­السَّلام هیچ­کس صلاحیّت امامت نداشته است و عدّه­ای گفته­اند که صلاحیّت برای دیگران بوده است. پس آن چه اِجماع است و شُبهه­ای در آن نیست، می­گیریم و آن چه مورد اختلاف است- حُجّیت ندارد- رد می­کنیم.

سوّم آن که اِجماع اُمّت است به این که حضرت علی علیه­السَّلام بعد از پیغمبر عادل بوده و برای ولایت سزاوار، لکن اختلاف در عصمت اوست؛ عدّه­ای قائلند که معصوم بوده و عدّه­ای گویند که معصوم نبوده اما عادل و نیکوکار و پرهیزکار بوده است. پس اُمّت بر عدالت او اِجماع دارند و اختلاف فقط در عصمت اوست، به خلاف ابوبکر که اِجماع اُمّت قائم است به عدم عصمت او و اختلاف کرده­اند در عدالت او؛ عدّه­ای گفته­اند که عادل بوده و جمعی گفته­اند که عادل نبوده، زیرا چیزی را که حقّ او نبوده غصب کرده است.

پس کسی که اُمّت اِجماع بر عدالت او کرده­اند و اختلاف در عصمت او نموده­اند، اَولی و اَحَقّ است به امامت از آن کسی که اِجماع بر نفی عصمت او کرده­اند و اختلاف در عدالت او نموده­اند؛ در نتیجه امامت حضرت علی علیه­السَّلام از هر جهت محقَّق و امامت غیر او مشکوک است.

 

آیت­الله سیّدعلی عَلَم­الْهُدی(ره)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پی نوشت ها

۱-     نساء/۵۹ .

۲-     ر.ک: محبّ الدّین طبری، أبوجعفر احمد، الرِّیـَاضُ الـنَّـضِـرَه، ج۳، ص۱۴۴٫

۳-     ر.ک: تاریخ أبوالفداء، ج۱، ص۱۴۵٫

پیشنهاد ما به شما

نظرات مراجع تقلید شیعه بر وجود حضرت رقیه سلام الله علیها.

نظرات مراجع تقلید شیعه بر وجود حضرت رقیه سلام الله علیها. دانلود متن با کلیک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green