(۶) اثبات پروردگار از طریق برهان نظم_باقرپور کاشانی

پیشنهاد ما به شما

چیستی مرگ و علت تقدم مرگ از حیات در قرآن.

صوت ســـخنرانی: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

۲ دیدگاه

  1. از براهین اثبات صانع جهان برهان نظم است. نظم و هدف در همه موجودات و بین اجزای آن دیده می شود. نکته اول و واضح در این مشاهده، پی بردن به وجود یک خالق است و در وهله ی بعد اشاره به وجود یک خالق با علم و قدرت بسیار است. برای مثالی از اشاره به عظمت خالق می توان به عنوان نمونه به وسعت عالم پی برد: تلسکوپ هابل تصاویری از کیهان را ثبت کرده که فواصلی از مرتبه ی ۳۰۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارند! یعنی ممکن است آن ها میلیونها سال قبل از بین رفته باشند اما نور آنها تازه به ما رسیده!!! بعد از میلیونها سال!! http://hubblesite.org/

  2. نظم موجود در جهان که در همه موجودات و به شکل پیچیده ای مشاهده می شود قابل انکار نیست. مادیون این نظم را به دو روش تعبیر می کنند. اولا این نظم را به ماده نسبت میدهند مثلا اگر یک دارو یک بیمار نوعی را درمان میکند این خاصیت شفا مربوط به ماده دارو است و نیاز به ناظر و گرداننده غیرمادی ندارد. دومین استدلال آنها این است که این نظم به صورت تصادفی ایجاد شده.
    در پاسخ به برهان اول باید گفت که ماده ی فاقد علم نمیتواند جهانی با این درجه علم غنی را ایجاد و اداره کند. در ارتباط با وجود نظم در دنیا نکته ی علمی زیر را به بیانات استاد اضافه میکنم: وجود نظم و تکرارپذیری شالوده اصلی تحقیقات علمی در همه ی حوزه های تجربی است. اگر نظم نبود مثلا هر دارو به طور تصادفی اثر داشت یا مثلا یک ماده سمی ممکن است یک انسان را در جا بکشد اما فرد دیگر هیچ تاثیری از سم نگیرد!! اما میدانیم که قایق و هواپیمایی که بر روی سیال حرکت میکند همیشه این رفتار را دارد مادامیکه به همان طرزی که بقیه ساخته شده اند ساخته شود. به عبارتی قوانین طبیعت مانند شیمی و فیزیک همه بر مبنای وجود نظم بنانهاده شده اند طوری که اگر سیستم منظم نبود پاسخ متفاوتی به دست میداد و اصلا هیچ قانونی نمیتوانستیم وضع کنیم. پس تمام علوم باید درشان تخته میشد و تکنولوژی به اینجا نمیرسید.
    در پاسخ به فرض ایجاد تصادفی ماده باید گفت که احتمال ایجاد یک سیستم چنین پیچیده و با نظم حیرت انگیز بزرگ تقریبا و عملا صفر است. و حتی اگر چنین ایجاد شده باشد دوام منظم این سیستم پیچیده محال تر است!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green