پرسش و پاسخ در مورد تحدی و اعجاز قرآن، در بین جمعی از مخالفین اسلام.

پرسش و پاسخ در مورد تحدی و اعجاز قرآن، در بین جمعی از مخالفین اسلام.

🔸پرسشگر: 

در مورد تحدی قرآن توضیح بدهید.‌

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

الان من الان یک سوره بیارم فصیح و بلیغ، داور چه کسی هست؟ سوره هم میارم، هم فصیح هم بلیغ.

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

پاسخ به تحدی 

ارض موعود کجاست؟

قبله تان کافی نیست؟

و تقدس چیست ای دینداران؟

چیست این جنگ هزاران ساله؟

 بر سر چیست جدال؟ 

که چه افزون بکنید؟

 که چه حاصل بکنید؟  

نیست بس اینهمه کشتار شدند؟

نیست کافی بسی عشق که در خاک برفت

یک شما وان دگری قوم یهود

که بسایید تن خویش بر آن؟

 یا گزارید نماز؟

 مهر و سجاده مگر کافی نیست؟ 

واگذارید آخر

کاش می فهمیدید که مقدس دگر است

که مقدس عشق است

و مقدس صلح است

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

مگر پیغمبر به زبان مادریش کلام نمیاورد؟ این چه تحدی عادلانه‌ای هست که من باید به زبان غیر از زبان مادریم بیارم و بهتر از اون باشه و اگر نتونم شما جشن بگیرید؟! خنده داره این. نکته‌ی دوم این رو اولین باره که می‌شنوم که تحدی در مقابل یک سوره‌ی خاص باید باشه. یعنی چی؟ موضوعش یکی باشه؟ جملات یکی باشه؟ یعنی چی؟ بعد شما گویا خودتون رو داور می‌دونین که خب معلومه تا ابد من سوره بیارم پیروز هستید. شما گفتید عقل من داور هست. عقل من اگه داوره می‌گه این کلام من بسیار بهتر از کلام آقای محمده. شوخی کلام من نیست، بلکه فلسفه‌ی این تحدی یک شوخی هست.

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

آیا به عربی آوردن عادلانه است؟

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

به عربی؟

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

بعد عادلانه است؟ 

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

پرسشگر:

می‌خوای مدح و ثنا برات می‌سازم خیلی زیبا و فصیح، ولی فارسی.

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

خداحافظ با این عدالت‌تون. من عربی بلد نیستم.

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

من هنرم اینه فصیح بگم به فارسی اون عربی کنه اون شاید فصیح نگه.

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

خیلی خدای با حالیه!

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

من نمی‌تونم به زبون عربی فصیح بیارم، این یعنی اینکه محمد عرب زبان بر من پیروز شده و قرآن معجزه است. اوکی قبول کردم!

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

شما یک کتاب بیاورید، منم مو به مو بسنجم ببینم همسنگ شاهنامه فردوسی هست.

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

تا وقتی داور این تحدی مسلمون‌ها باشن همیشه پیروزید!

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

می‌گم عقل من می‌گه کلام بنده بهتره، پس تمومه دیگه!

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

به شرفم قسم اگه دروغ بگم!

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

می‌گم داور کیه می‌فرمایید عقل خودتون، بعد می‌گم عقلم می‌گه متن من بهتره، عقل من رو زیر سوال می‌برید.

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

مشابه کدوم سوره بیارم به فارسی؟

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

تعریف آیه و سوره چیه که می‌گید اون سوره نیست؟

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

خب باز می‌گید فصاحت، مگه قرار نشد خودتون تبدیل به عربی فصیح کنید؟ من فارسی می‌تونم فصیح و بلیغ بگم.

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

هر چند جمله یک آیه است؟

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

هر آیه چند جمله است؟

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

الان من اگه بخوام مشابه سوره‌ی توحید بیارم، منظورتون چیه؟ یعنی مثلا مدح و ثنای یک خدایی رو انجام بدم؟ اوکی هست؟

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

منظور از همسنگ با قرآن چیه؟

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

الان مثلا شما همسنگ میازار موری که دانه کش است رو بگید من بدونم منظور شما از همسنگ چیه؟

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

یعنی دقیقا همون مطلب ولی با کلمات مشابه؟ اولا که خنده داره، دوما که این‌طوری همه‌ی کتاب‌های شعر و نثر مسجع معجزه هستن!

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

همین متنی هم که من آوردم هم پس معجزه است. چون کسی نمی‌تونه این کاری که شما می‌گی رو در موردش انجام بده.

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

هر استاد ادبیاتی هم خواستید کمک بگیرید. اگر متن من رو با تونستید زیباتر بیارید اونوقت.

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

شما یه مصرع رو مثلش رو بیار من دقیق بفهمم منظور شما چیه؟ مثلا به جای میازار موری که دانه کش است، آزار مده مورچه ای که حمل دانه می کند. حالا به فرض فصاحت اینطوری منظورتونه؟ یا اینکه نه معنای کلی آزار رو بگیری و مثلا بگی رنج تحمیل مکن بر دگری گر چه به مور. کدوم حالت؟

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

خب این رو می‌دونید که جایگزین کردن کامل یک غزل، یک قصیده، یک متن مسجع، به این صورت که می‌فرمایید یعنی حالت اول که معنا حتی جابه‌جا نشه، برای کل مردم فارسی‌زبان حتی ممکنه مقدور نباشه که شعر یک شاعر معمولی رو روش این کار رو انجام بدن. حتی مواردی که ذکر کردید ممکنه شاعرانی اومدن کلا یک مصراع رو برداشتن چیز دیگه‌ای گذاشتن، یا مناظره‌ای گفتن. ولی همون شعر حافظ رو مثلاً نیومدن عیناً همش رو جایگزین کنن بدون تغییر معنی، این هیچ ربطی به اعجاز نداره.

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

آقا من یک متن از یکی از بزرگان میارم، یا اصلا خودم می نویسم، یک ادم بی طرف باسواد که کمی ادبیات خوانده باشد مثلا از یک کشور دیگر بیاورید متن بنده رو با متن قران تطبیق بدهد و بگوید کدام پر مفهوم تر و زیباتر است. در ضمن عناد و لجاجت فقط مختص طرف مقابل شما نیست. می تونه درباره‌ی شما و مومنین صادق باشه. بهترین متن جهان هم بیاری باز مومن می گوید نه قران بهتر از اینه. چرا؟ چون سلاحش اینه. چرا؟ چون اگر بگوید راست می گویی، این پاراگراف یا این دو خط از هگل یا کانت یا فردوسی یا شخص خودم از قرآن بهتر است، کل بساط ایمان متزلزل می شود. اصلا این تحدی قرآن و شماها، دگراندیشان رو دنبال نخود سیاه فرستادن است. اصلا در مغز یک مومن نمی‌شود که متنی بهتر از یک سوره‌ی قرآن پیدا شود. پس اتفاقا این شما هستید که عناد می‌ورزید نه ما.

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

برادر عزیز اصلا بحث فصاحت و بلاغت نیست. بحث سر مفهوم است. شما می توانید یک جمله ی بی معنی هم با هزار جور فصاحت و بلاغت بیان کنید. این که دلیل بر پرمفهوم بودن آن متن نیست. بنده می تونم کلی شعر و مطلب برای شما بیارم که فصاحت و بلاغت و تکنیک های ادبی بالایی دارند اما کوچکترین اندیشه ایی درشون نیست.

دو: شماها که معتقد هستید قران برای کل بشریت است. اگر برای کل بشریت است که یک تانزانیایی هم باید آن را بفهمد. خیل خب ترجمه قرآن برای همین است. برای اینکه کل بشریت مثلا کلام خدا را بفهمند. چرا اونجا که بحث تبلیغ و تشویق و جهانی کردن قرآن است، یک دور عربی و صرف و نحور را به ایرانیان و مردمان دیگر از سایر نقاط جهان آموزش نمی دهید تا دقیقا بفهمند الله چه گفته؟ ولی اینجا که ما می گوییم این کتاب را چندین نفر ترجمه کرده اند و وقتی مثلا خیلی از کتاب ها را با آن مقایسه می کنی متوجه میشوی قران چیزی برای گفتن ندارد، بحث عربی را پیش می کشید؟

سه: این مشکل ماست که الله عربی حرف زده یا مشکل خودش؟ می خواست به زبان قابل فهم برای کل افراد بشر سخن می گفت. برای هر کشور پیغمبر تولید می کرد تا هر کس متوجه کلام او شود.

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

🔸پرسشگر:

اصلا زبان خداوند که کلمه نیست. کلمه در شان آفریدگار نیست. خدایی که شما عزیزان مصادره به مطلوب کرده اید، این ویژگی را دارد. نه افریدگار.

🔹دکتر باقرپور کاشانی:

 

 

پیشنهاد ما به شما

آیا خدا می‌تواند خودش را نابود کند؟!

صوت ســـخنرانی: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green