مناظره‌ی صوتی_ متنی با موضوع: بررسی عقلی برهان معجزه در اثبات وجود خدا

  •  

نشست صوتی_ متنی با موضوع:
بررسی عقلی برهان معجزه در اثبات وجود خدا.

طرفین:
دکتر باقرپور کاشانی _ دکتر صمیمیت.
تاریخ: ۱۴۰۰/۸/۴

دکتر باقرپورکاشانی:

دکتر صمیمیت:

خیلی تشکر میکنم از برادر عزیزم جناب کاشانی
تقریر خوبی بود.
به ذهن قاصر حقیر اینطور میرسد که مشکل اصلی استدلال مرحوم مجلسی و دیگران، عدم اثبات ملازمه میان مقدم و تالی است. بعبارت دیگر سوال این است:
چرا و چگونه از صدور اموری خارق العاده، وجود موجودی مشخص و متعین [به نام خدا و خالق هستی] نتیجه می شود؟
ظاهرا این مقدم، صرفا میتواند امر یا موجودی ماوراء طبیعت را اثبات کند که مصادیق زیادی میتواند داشته باشد[جن و فرشته و ارواح خبیثه و….] ولی چگونه اثبات خالق هستی میکند برای من جای ابهام و نقد دارد.

به عبارت دیگر می شود پرسید بسیاری از کارهای خارق العاده، فوق طاقت عموم بشر است[کارهای مرتاضان و…] ولی این کارها، دلالتی بر وجود موجود متعینی نمیکند جز امری ماوراء طبیعت.

دکتر باقرپورکاشانی:

دکتر صمیمت:
بله مخاطب ما قطعا ملحدین و ماتریالیستها هستند و اینطور که فرمودید برای او میخواهیم ماوراء طبیعت را اثبات کنیم و انحصار هستی در ماده را نقض کنیم.
هر چند ممکن است ملحد مادی، بگوید شاید اینها هم علل مادی مخفی دارد که علم ما به آن نرسیده است ولی از این اشکال هم صرف نظر کنیم خب این استدلال صرفاً ماوراء ماده را اثبات میکند. پس چرا اسمش را برهان معجزه بر اثبات خدا گذاردند و چرا مرحوم مجلسی و… تلاش دارند بگویند معجزات انبیاء، شاهد وجود خدا [خالق هستی] است؟

به نظرتان این نحوه استدلال، استدلال از عام به خاص نیست؟

دکتر باقرپور کاشانی:

دکتر صمیمیت:

علی کل حال فرمایش شما هم این بود که این استدلال صرفاً یک ماوراء طبیعت و ماده را اثبات میکند و نه موجود متشخصی را [خدا] لذا برای اثبات خدای متشخص باید براهین دیگری ارائه کرد.
این مطلب روشن است و به نظر حقیر هم امثال علامه مجلسی و… که این را دلیلی بر وجود #خدا دانستند مرتکب یک بی دقتی شدند و متوجه این مغالطه نبودند که از امر عام، به امر خاص، استدلال کردند.

بهرحال با نتیجه گیری شما موافقم و کارهای خارق العاده از انبیاء را صرفا دلیلی بر وجود اموری فرامادی میدانم ولی نکته مهم این است که ملحدی که به مبدا عالم بی اعتقاد است برایش فرقی ندارد که مدعی نبوت، در ادعایش صادق باشد یا کاذب. زیرا در هر دو حالت، با فرض عدم اعتقاد به خدا، نه نبوتی اثبات می شود نه خدایی.

دکتر باقرپور کاشانی:

 

دکتر صمیمیت:

تشکر از مطالب ارزنده شما. با فرمایشات شما موافقم و طبعا معجزات، راهی و روزنه ای به سوی عالم فرامادی است و پله پله، ملحد را میتواند به سمت خدای خالق هستی برساند. از اینکه فرصت ذی قیمتتان را در اختیار ما گذاشتید خیلی سپاسگزارم و از اینکه سعادت گفتگو با شما نصیبم شد خدا را شاکرم🌺

 

دکتر باقرپور کاشانی:

پیشنهاد ما به شما

علم به زیبایی خلقت خداوند اشاره دارد./ از زبان پروفسور ” تایلر وندرویل ” از دانشگاه هاروارد.

❲﷽❳ ◈ ━━ 𝐕𝐈𝐃𝐄𝐎 𝐏𝐎𝐒𝐓 ━━ ◈ ≻ علم به زیبایی خلقت خداوند اشاره دارد. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green