احمد بن حنبل : حقایق جنگ جمل و صفین را پنهان کنید و نگذارید کسی از آن با خبر شود !

f80d300eca6672d2cc188a3d1bb85530-425

احمد بن حنبل : حقایق جنگ جمل و صفین را پنهان کنید و نگذارید کسی از آن با خبر شود !

علما و محققین مخالفین شیعه همواره سعی کرده اند تا با پنهان کردن حقایق و کتمان آن ها نگذارند تا عوام و مردم عادی از حقایق با خبر شوند.
یکی از حقایقی که از مسلمات تاریخی است،خروج عائشه و برخی صحابه بر امیرالمومنین و جنگ جمل است.همچنین حقیقت مسلم دیگر،جنگ صفین است که در آن معاویه و اتباع معاویه بر امیرالمومنین خروج کردند.
از آن جایی که همین خروج بر امیرالمومنین که حاکم شرعی و مورد اتفاق بود،در صورت اثبات بطلان بسیاری از عقاید مخالفین شیعه را در پی خواهد داشت،افرادی همچون احمد بن حنبل سعی کرده اند تا حتی ثبت و نقل این حقیقت ولو برای نزدیکان خویش را منع کنند!

===========================================

ترجمه روایت :

حنبل (پسر عموی احمد بن حنبل) نقل می کند که تصمیم گرفتم تا کتابی در مورد جنگ صفین و جمل با کمک و با استفاده از خلف بن سالم بنویسم.پس به نزد احمد بن حنبل آمدم تا از او در این مورد سوال کنم.احمد بن حنبل گفت : چرا می خواهی چنین کاری بکنی در حالی که در این امر نه حلالی است و نه حرامی؟ { منظور احمد این است که تصمیمت کار مهم و قابل توجهی نیست } در حالی که من اسناد مربوط به جنگ جمل و صفین را جمع آوری کرده ام و سخن گفتن در مورد آن را ترک کرده ام و خلف بن سالم آن را نوشته است و من پیش غندر (محمد بن جعفر) حاضر شدم و در نزد او مطالب را جمع آوری کردیم و من سند های حدیث شعبه در این مورد را نوشتم و خلف بن سالم آن ها را نوشت.حنبل (پسر عموی احمد بن حنبل) می گوید گفتم : چرا سند ها را نوشتی ولی سخنان مربوط به آن را ترک کردی؟ احمد بن حنبل در پاسخ می گوید : خواستم تا ببینم شعبه در مورد جمل و صفین چه چیزی روایت کرده است.حنبل (پسر عموی احمد بن حنبل) گفت : پس من به نزد خلف بن سالم رفتم و مطالب مربوط به جنگ جمل و صفین را نوشتم و خبر این کارم به احمد بن حنبل رسید و او به پدرم گفت : کتاب را از حنبل بگیر و پنهان کن و نگذار به آن نگاه کند.

السنه لابی بکر بن الخلال،ج۲،ص۴۶۴،ح۷۲۳ ط دار الرایه

روایت از جهت سد صحیح است و محقق نیز در حاشیه به صحت روایت اشاره می کند.

===========================================

همانطور که ملاحظه نمودید،احمد بن حنبل نهایت سعی و تلاشش را می کند تا حنبل،پسر عمویش،به سراغ جمع آوری و نوشتن مطالب مربوط به جنگ جمل و جنگ صفین نرود و خودش نیز می گوید که من فقط اسناد مربوط به این وقایع را جمع آوری کرده ام و در مورد آن سخنی نگفته ام.با این همه پسر عموی احمد بن حنبل مطالب مربوط به جنگ جمل و صفین را می نویسد و وقتی خبر به گوش احمد بن حنبل می رسد،به عمویش گوشزد می کند که کتاب را پنهان کند و حتی اجازه ندهد تا به آن نگاه هم بکند!
آری ! حقایق مربوط به صدر اسلام را اینگونه از عوام پنهان داشتند تا مبادا خدشه ای بر قداست دروغین برخی افراد وارد شود ولی ” والله متم نوره ولو کره المشرکون ” .

پیشنهاد ما به شما

چرا حضرت زهرا ‹علیها‌السلام› پشت در آمد؟!

صوت ســـخنرانے: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green