نزول آیه « ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً…» در باره عایشه و حفصه

3238913-44c6df2548bd0b2a9703288cced2cda1-l

نزول آیه « ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً…» در باره عایشه و حفصه:

التحریم/۱۰٫
خداوند براى کسانى که کافر شده‏اند به همسر نوح و همسر لوط مثَل زده است، آن دو تحت سرپرستى دو بنده از بندگان صالح ما بودند، ولى به آن دو خیانت کردند و ارتباط با این دو (پیامبر) سودى به حالشان (در برابر عذاب الهى) نداشت، و به آنها گفته شد: «وارد آتش شوید همراه کسانى که وارد مى‏شوند!».

قرطبى در تفسیر این آیه مى‌نویسد:
این سخن خداوند «ضرب الله…» مثلى است که خداوند به منظور ترساندن عائشه و حفصه نازل کرده است ؛ در آن هنگام که مخالفت کردند و علیه رسو ل خدا همپیمان شدند .

فخرالدین رازى، تفسیر پرداز شهیر اهل سنت، در کتاب المحصول خود مى‌نویسد که عثمان بن عفان نیز اعتقاد داشته است که این آیه در باره عائشه و حفصه نازل شده است :
عثمان در ارسال بعضى از ما سهم بیت المال عائشه تاخیر کرد ؛ به همین جهت عائشه ناراحت شد وبه عثمان گفت: آنچه نزد تو به امانت بود خوردی، امت را تحقیر کردی، افراد بد خاندانت را بر آنان مسلط کردی، به خدا سوگند! اگر نمازهاى پنجگانه نبود گروه‌هایى از مردم آگاه بر تو هجوم مى‌آوردند و تو را همانند شتر ذبح مى‌کردند.
عثمان به آیه‌اى از قرآن که در آن از دو تن از همسران پیامبران یعنى همسر نوح و لوط به بدى یاد شده است استشهاد مى‌کند: خدا براى افرادى که کفر ورزیده اند، زن نوح وزن لوط را مثل آورده است.

الجامع لأحکام القرآن، ج ۱۸، ص ۲۰۲
المحصول فی علم الأصول ، ج ۴، ص ۴۹۲
زاد المسیر فی علم التفسیر، ج ۸، ص ۳۱۴،
، تفسیر مقاتل بن سلیمان، ج ۳، ص ۳۷۹
الجواهر الحسان فی تفسیر القرآن ، ج ۹، ص ۳۵۱ ،

پیشنهاد ما به شما

چرا حضرت زهرا ‹علیها‌السلام› پشت در آمد؟!

صوت ســـخنرانے: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green