قرآن عثمان از نگاه امام مالک بن انس (امام مالکی مذهب ها)

f31d74ba5b71be867f6e31b00f952f0a-425
قرآن عثمان از نگاه امام مالک بن انس (امام مالکی مذهب ها)

حَدَّثَنا عَبْدُ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الطَّاهِرِ، حَدَّثَنَا ابْنُ وَهْبٍ قَالَ: سَأَلْتُ مَالِکًا عَنْ مُصْحَفِ عُثْمَانَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ فَقَالَ لِی : ” ذَهَبَ “.

ابن وهب می گوید از مالک بن انس در مورد مصحف عثمان پرسیدم و او گفت : رفت ! { یعنی از بین رفته است }

المصاحف لابن ابی داود، ج ۱، ص ۲۳۹ و ۲۴۰، ر ۱۱۷ ط دار البشائر الاسلامیه
فضائل القرآن لابن کثیر، ص ۹۰ ط مکتبه ابن تیمیه
البرهان فی علوم القرآن، ص ۱۵۵ ط دار الحدیث
التمهید لما فی الموطا من المعانی والاسانید، ج ۸، ص ۲۹۲
الجامع فی علوم القرآن، ج ۳، ص ۶۱ ط دار الغرب الاسلامی

========================================

توجیه و تدلیس برخی از علمای مخالفین برای فرار از معنای روایت :

برخی از علمای مخالفین وقتی نتوانسته اند در مورد معنا و مفهوم روایت که دلالت بر تحریف می کند پاسخی بدهند، به تدلیس و توجیه های خنده دار روی آورده اند.
ابن کثیر در این مورد می گوید :

یُحْتَمَلُ أَنَّهُ سَأَلَهُ عَنِ الْمُصْحَفِ الَّذِی کَتَبَهُ بِیَدِهِ، وَیُحْتَمَلُ أَنْ یَکُونَ سَأَلَهُ عَنِ الْمُصْحَفِ الَّذِی تَرَکَهُ فِی الْمَدِینَهِ، وَاللَّهُ أَعْلَمُ.

احتمال دارد که از مالک در مورد مصحفی که با دستش آن را نوشته سوال کرده است و احتمال دارد در مورد مصحفی سوال کرده که آن را در مدینه گذاشته است.والله اعلم.

تفسیر ابن کثیر، ج ۱، ص ۳۴ ط دار طیبه

واقعا ما نمی دانیم این توجیه خنده دار و بی اساس را ابن کثیر از کجا آورده است !!! جالب آن که ابن کثیر حتی خودش هم در مورد استدلال باطلش مطمئن نیست و از احتمال سخن می گوید و هیچ دلیل و قرینه ی محکم و قطعی هم برای اثبات ادعایش ندارد.البته این استدلال به قدری پوچ و غیر علمی است که نیازی به توضیح ندارد.

تدلیس دیگری که آن را در کتاب ” الاستذکار ” مشاهده می کنیم این است که فعل ” ذَهَبَ ” به معنای ” رفت ” را به ” ذَهَبٌ ” به معنای ” طلا ” تبدیل کرده اند !!!! این در حالی است که در تمامی منابع دیگر این کلمه به صورت فعل آمده و ابن کثیر هم اصولا به همین دلیل به توجیه های بی اساس روی آورده است.به هر جهت محتوا و مفهوم و مضمون این روایت دال بر تحریف بوده و جایی هم برای انکار آن نیست.

پیشنهاد ما به شما

وجه ڪنیه‌ے ام‌ابیها براے حضرت زهرا ‹علیهاالسلام›.

صوت سخنرانی: دانلود‌صوت‌سخنرانی •عنوان: بررسے سیره‌‌ے حضرت‌ فاطمه‌ے زهرا ‹علیها السلام› در مدارڪ عامه. •عناوین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green