ابن عباس (رض) : کفش کهنه و پاره از بعضی از صحابه بهتر است.

cc89c88f419fdbd416c67778a8d7e0be-425
ابن عباس (رض) : کفش کهنه و پاره از بعضی از صحابه بهتر است.

مخالفین شیعه قائل به مساله ی ” عدالت صحابه ” هستند و بر این مبنا تمامی صحابه را عادل شمرده و هر گونه نقد و نقاش در مورد آنان را نهی می کنند و حتی بر همین مبنا تمامی آن ها را توثیق می کنند.
این ادعا در حالی صورت میگیرد که نه تنها هیچ پشتوانه ی قرآنی و روایی ندارد بلکه روایات متعدد و معتبر در منابع مخالفین در رد این ادعای اهل تسنن وجود دارد.

==========================================
در روایت صحیحی در کتب اهل سنت آمده است که ابن عباس فرمود :
حَدَّثنا أَبُو موسى، قَال: حَدَّثنا یَحْیَى بن حماد، قَال: حَدَّثنا أَبُو عَوَانه، عَن سُلَیْمَانَ عَنْ عَدِیّ بْنِ ثَابِتٍ، عَن سَعِید بْنِ جُبَیر، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، رَضِی اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ: یَقُولُ أَحَدُهُمْ: أَبِی صَحِبَ النَّبِیّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیه وَسَلَّم، وَکان مَعَ أَبِی ولَنَعْلٌ خَلَقٌ خَیْرٌ مِنْ أَبِیهِ.

ابن عباس می گوید : یک از آن ها می گوید پدرم صحابی پیامبر (ص) بوده است و پیامبر با پدرم بوده است در حالی که کفش کهنه از پدرش بهتر است.
مسند البزار، ج ۱۱، ص ۲۷۷، ح ۵۰۶۸ ط مکتبه العلوم والحکم – المدینه المنوره

========================================
ابن حجر هیثمی نیز این روایت رو صحیح دانسته است.
ابن حجر العسقلانی نیز در مختصر زوائد مسند البزار صحیح الإسناد دانسته .
========================================

از آن جایی که تمام راویان این سند از ثقات و از راویان بخاری و مسلم هستند، به بررسی سند آن نمی پردازیم. ( در صحت سندی روایت شکی نیست)

اکنون با وجود چنین روایتی و چنین کلامی از صحابی جلیل القدر، ابن عباس (رض)، باز هم مخالفین شیعه ادعا می کنند که صحابه بهترین افراد بوده اند و تمامی آنان عادل هستند ؟!

ادعایی از جانب مخالفین و پاسخ به آن :
برخی از مخالفین وقتی پاسخی برای این روایت نیافته اند، این گونه توجیه کرده اند که منظور از این روایت ” منافقین ” می باشد که بعضا در بین صحابه وجود داشته اند.

اما پاسخ به این ادعا :
اولا : در روایت مذکور، این عباس هیچ صحبتی از ” منافقین ” نکرده است بلکه به ادعای ” صحابی ” بودن پاسخ داده است. (أبی صحب النبی)

ثانیا : هر چند که مخالفین این ادعا را بدون دلیل طرح کرده اند و قرینه ای هم در روایت مذکور بر این ادعا وجود ندارد اما اگر ادعایشان را بپذیریم چه بسا اوضاع بدتر هم بشود ! چرا که این ادعا نشان می دهد که در بین صحابه منافقینی بوده اند که چه بسا بسیاری از آن ها شناسایی هم نشدند و در افسانه و ادعای باطل ” عدالت تمامی اصحاب ” وارد شدند بدون آن که مخالفین چیزی در مورد منافق یا عدم منافق بودن آنان بدانند ! یعنی با این ادعا ممکن است در بین صحابه ای که مد نظر مخالفین شیعه است، ” منافق ” یا ” منافقینی ” نیز حضور داشته باشند ولی شناسایی نشده باشند و صفت عادل نیز بر آنان اطلاق می شود !

ثالثا : طبق تعریف برخی از علمای اهل سنت مانند بخاری، هرکس که پیامبر را دیده باشد ،صحابی است و قول ابن عباس در روایت مذکور نیز همان طور که اشاره کردیم صرفا بر ” صحابی ” دلالت می کند ( در پاسخ به ادعای ” أبی صحب النبی ” ) نه منافق ! و می دانیم که ” صحبه ” اعم از ” رؤیه ” است و ادعای مطرح شده در متن روایت مذکور حتی از تعریف بخاری از صحابه نیز جامع تر و شامل تر است ! بنا براین راهی برای توجیه متن این روایت برای مخالفین وجود ندارد.

========================================
قرآن و اهل بیت تنها راه نجات از آتش جهنم :
«ألا إن مثل أهل بیتی فیکم مثل سفینه نوح، من رکبها نجا، ومن تخلف عنها هلک»
آگاه باشید داستان اهل بیت من همانند داستان کشتى حضرت نوح است، هر کس سوار این کشتى شود نجات مى یابد و هرکس تخلّف کند، هلاک خواهد شد.
فضائل الصحابه، ج ۲، ص ۷۸۵ ح ۱۴۰۲

حاکم نیشابورى پس از نقل روایت گفته است :
«حدیث صحیح على شرط مسلم ولم یخرجاه»
المستدرک، ج ۳، ص ۱۶۳ ح ۴۷۲۰

پیشنهاد ما به شما

وجه ڪنیه‌ے ام‌ابیها براے حضرت زهرا ‹علیهاالسلام›.

صوت سخنرانی: دانلود‌صوت‌سخنرانی •عنوان: بررسے سیره‌‌ے حضرت‌ فاطمه‌ے زهرا ‹علیها السلام› در مدارڪ عامه. •عناوین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green