اعتراف فخر رازی درباره اینکه وضوی شیعه درست است !!

f3553dc7614dbbfb0968793fadbd0c3cc86e3436
اعتراف فخر رازی درباره اینکه وضوی شیعه درست است !! ( قابل توجه عزیزان اهل سنت)

فخر رازی در ذیل همین آیه ۶ سوره مائده مسئله شماره ۳۸ می نویسد :

الْمَسْأَلَهُ الثَّامِنَهُ وَالثَّلَاثُونَ: اخْتَلَفَ النَّاسُ فِی مَسْحِ الرِّجْلَیْنِ وَفِی غَسْلِهِمَا،
فَنَقَلَ الْقَفَّالُ فِی تَفْسِیرِهِ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ وَأَنَسِ بْنِ مَالِکٍ وَعِکْرِمَهَ وَالشَّعْبِیِّ وَأَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الْبَاقِرِ: أَنَّ الْوَاجِبَ فِیهِمَا الْمَسْحُ، وَهُوَ مَذْهَبُ الْإِمَامِیَّهِ مِنَ الشِّیعَهِ.

مردم دو دسته شدند و اختلاف کردند که آیا پا را مسح کنند یا بشورند ؟! آقای قفار در تفسیرش نقل کرده از ابن عباس، انس بن مالک، عکرمه ، شعبی و ابی جعفر محمد بن علی الباقر (ع) که اینها گفتند : آن چیزی که واجب هست در وضو این است که ما پاهامون رو مسح کنیم، این مذهب شیعه است.

و در ادامه میگه :

حُجَّهُ مَنْ قَالَ بِوُجُوبِ الْمَسْحِ مَبْنِیٌّ عَلَى الْقِرَاءَتَیْنِ الْمَشْهُورَتَیْنِ فِی قَوْلِهِ وَأَرْجُلَکُمْ فَقَرَأَ ابْنُ کَثِیرٍ وَحَمْزَهُ وَأَبُو عَمْرٍو وَعَاصِمٌ فِی رِوَایَهِ أَبِی بَکْرٍ عَنْهُ بِالْجَرِّ، وَقَرَأَ نَافِعٌ وَابْنُ عَامِرٍ وَعَاصِمٌ فِی رِوَایَهِ حَفْصٍ عَنْهُ بِالنَّصْبِ، فَنَقُولُ: أَمَّا الْقِرَاءَهُ بِالْجَرِّ فَهِیَ تَقْتَضِی کَوْنَ الْأَرْجُلِ معطوفه على الرؤوس، فَکَمَا وَجَبَ الْمَسْحُ فِی الرَّأْسِ فَکَذَلِکَ فِی الْأَرْجُلِ.

دلیل کسانی که گفتن مسح واجبه : ابن کثیر ، حمزه ، ابو عمر ، عاصم و عده ای دیگه. « وَأَرْجُلَکُمْ » رو به (جر) خوندند.
و نافع و ابن عامر و عاصم با روایت حفصه کذاب (با نصب) خوندند!!!!

باز در ادامه بعد از نقل روایات متعدد نتیجه گیری می کند و اعتراف میکند که :

إِذَا ثَبَتَ هَذَا فَنَقُولُ: ظَهَرَ أَنَّهُ یَجُوزُ أَنْ یَکُونَ عَامِلُ النَّصْبِ فِی قَوْلِهِ وَأَرْجُلَکُمْ هُوَ قَوْلَهُ وَامْسَحُوا وَیَجُوزُ أَنْ یَکُونَ هُوَ قَوْلَهُ فَاغْسِلُوا لَکِنِ الْعَامِلَانِ إِذَا اجْتَمَعَا عَلَى مَعْمُولٍ وَاحِدٍ کَانَ إِعْمَالُ الْأَقْرَبِ أَوْلَى، فَوَجَبَ أَنْ یَکُونَ عَامِلُ النَّصْبِ فِی قَوْلِهِ وَأَرْجُلَکُمْ هُوَ قَوْلَهُ وَامْسَحُوا فَثَبَتَ أَنَّ قِرَاءَهَ وَأَرْجُلَکُمْ بِنَصْبِ اللَّامِ تُوجِبُ الْمَسْحَ أَیْضًا، فَهَذَا وَجْهُ الِاسْتِدْلَالِ بِهَذِهِ الْآیَهِ عَلَى وُجُوبِ الْمَسْحِ .

ما دوتا عامل در اینجا داریم یکی عامل : « فاغْسِلُواْ » و دیگری عامل : « وَامْسَحُواْ » و در این آیه عامل اقرب « وَامْسَحُواْ » نزدیک تر است وقتی عامل اقرب اینجا هست نوبت به عامل بعید نمی رسد!!

ترجمه قسمت آبی رنگ : پس ثابت شد که قرائت “وارجلکم” به نصب لام مسح را واجب می گرداند پس این وجه استدلال به این آیه در وجوب مسح است.

التفسیر الکبیر، ج ۱۱ ، ص ۳۰۵ ، الناشر: دار إحیاء التراث العربی – بیروت، الطبعه: الثالثه – ۱۴۲۰ هـ

پیشنهاد ما به شما

چرا حضرت زهرا ‹علیها‌السلام› پشت در آمد؟!

صوت ســـخنرانے: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green