قسمت چهارم: تدریس خدا‌شناسی در خطابه غدیر.

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلـود‌ویـدئو‌📥

دانلـود‌ pdf 📥

دانلـود‌صـوت📥

✎فراز دوم: وَ دَنَا فِی‏ تَفَرُّدِهِ‌‏.
✎معنی ریشه‌ایِ واژه‌ دَنَا در ذات الله.
✎ افاضه‌ کمالات، علم، قدرت و حیات، آن‌به‌آن از جانب خدا به موجودات.
✎واحد بودن ذات ربوبیّت بر خلاف واحد بودن انسان، دارای حجاب و حد و حصر نیست.

┓ 🖌┏؛ قسمت چهارم:
┛┗؛  تدریس خدا‌شناسی در خطابه غدیر ↓📋 › ؛

بِسْمِ‌اللّهِ‌الرَّحْمَنِ‌الرَّحِیم
«ألْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِین وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِهِ الطَّاهِرین»

در دومین فراز از خطبهٔ غدیر نبی اکرم صلَّى‌اللّٰه‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم در معرفی خداوند متعال می‌فرمایند که:
﴿وَ دَنَا فِی‏ تَفَرُّدِهِ‌‏﴾
اول فرمودند:
﴿الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی عَلَا فِی تَوَحُّدِهِ﴾:
«ستایش برای خدایِ بلندمرتبه در یگانگیش».
﴿وَ دَنَا فِی‏ تَفَرُّدِهِ‌‏﴾؛
دَنَا از دُنُوّ گرفته می‎شود!
دَنَا یعنی نزدیک، دُنُوّ یعنی نزدیک!
«فِی‏ تَفَرُّدِهِ‌‏»، یعنی در یکتایی، در تنهایی!
در فرد بودنش خداوند متعال نزدیک است.
یعنی در اینکه یک حقیقت است، کثرت در او راه ندارد، ولیکن به تمام موجودات از خودشان به خودشان نزدیک‌تر است!
نزدیک است در یکتاییش، در یگانگیش!
یعنی بُعد مکانی، نزدیک بودن در خصوص او نیست.
فرض کنید که در این اتاقی که هست، ده نفر هستند، هر کدام یک قسمت از اتاق ایستادند، خب من به یکی که نزدیک می‌شوم، از آن یکی دور می‌شوم!
به آن یکی که نزدیک می‌شوم، از نفر قبلی دور می‌شوم.
اما خداوند متعال در حینی که یکتاست، واحد است، این یکتایی و واحدیش، هیچ‌گونه بُعد و دوری نسبت به هیچ‌ کدام از مخلوقات نیست.
تعبیری که در قرآن است، از رگ گردن نزدیک‌تر است.
از خود انسان، از خود موجودات به خودشان نزدیک‌تر است.
اساسا موجودیتِ موجودات به ارادهٔ اوست و عالم مخلوق اوست و هر قدرتی که دارند، آن به آن از ناحیهٔ او افاضه می‌شود.
هر کمالی که در ارتباط با مخلوقات است، آن به آن به واسطهٔ آن اراده می‌شود، افاضه می‌شود.
یعنی حتی من همین اندازه که می‌فهمم که هستم!
موجودی هستم!
اینکه من می‌یایم هستم، آن به آن باید از ناحیهٔ او افاضه بشود! نعمت حیات، نعمت علم، دانستن که من بیابم من هستم!
لذا از خود موجودات به خودشان نزدیک‌تر است.
و اینکه خداوند واحد است، این وحدانیّت او سبب نمی‌شود که بُعد باشد، حجاب باشد نسبت به موجودات.
مثل این می‌ماند که مثلا ما واحد هستیم، اما گاهی اوقات توجهمان که به یک شیء، دو شیء، سه شیء می‌شود، دیگر نمی‌توانیم توجه نسبت به شیء چهارم داشته باشیم.
حالا مثلا می‌گویند خانم‌ها قابلیتی دارند که می‌توانند در آن واحد توجهشان به امور متعددی باشد.
اما همان هم محدودیت دارد!
مردها هم می‌توانند.
یعنی در حینی که رانندگی می‌کند، می‌تواند که یک درس تخصصی دانشگاه خودش را گوش بدهد، رانندگی هم بکند، بعضا تلفن هم جواب بدهد!
اما آیا دوتا، سه‌تا، چهار‌تا بشود می‌تواند توجه داشته باشد؟
می‌تواند اشراف داشته باشد؟
اما ذات ربوبیّت این‌گونه است که؛ با اینکه یک حقیقت واحد است و کثرات و موجودات به نحوی هستند که به گفتهٔ خودش در قرآن قابل احصاء نیست!
قابل شمارش نیست!
در حینی که خداوند متعال واحد است، این نزدیکی، این قرب، این توجه، این احاطه، این اشراف، این احاطهٔ قیّومیت نسبت به تمام موجوداتِ عالمِ موجودیت است.
لذا نبی اکرم فرمودند:
﴿وَ دَنَا فِی‏ تَفَرُّدِهِ‌‏﴾
والسلام‌علیکم‌ورحمه‌الله‌وبرکاته.

-دکتر وحید باقرپور کاشانی.

پیشنهاد ما به شما

شبهات‌ عقیدتی‌ در بوتـهٔ‌ نقـد‌ و بررسی./کارشناس: دکتر باقرپـور کاشـانی.

Ꞌ͜͡ ﻫﻭاﻟﻋﻟﻳﻣ⌟ :ﺻــﻭﺗ‌ ﺳﺧﻧﺭاﻧﯽ دانلـــ📥ـــــود ❍›شبهات‌عقیدتی‌دربوتـهٔ‌نقـد‌وبررسی ❍›کارشناس:دکترباقرپـورکاشـانی ❍›جلسه‌اول٫چهارم‌آذرماه۱۴۰۳ ❏›اهمّ عناوین: ⩴ توضیح برهان شر. ⩴انواع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green