حکایت قضاوت از پشت شیشه گمان بد.

﷽❳

◈ ━━ 𝐕𝐈𝐃𝐄𝐎 𝐏𝐎𝐒𝐓 ━━ ◈

≻ حکایت قضاوت از پشت شیشه گمان بد.

ꨄ︎ .. …دانلودویدئو… .. ꨄ︎

ꨄ︎ .. …دانلود‌پی‌دی‌اف… .. ꨄ︎

– حکایت قضاوت از پشت شیشه گمان بد

﴿یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضًا ۚ أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِیمٌ﴾
«ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از بسیاری از گمان‌ها بپرهیزید چرا که بعضی از گمان‌ها گناه است و (هرگز در کار دیگران) نکنید. و هیچ یک از تجسس شما دیگری را غیبت نکند. آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟ (یه یقین همه) شما از این امر کراهت دارید. تقوای الهی پیشه کنید که خداوند توبه‌پذیر و مهربان است».
حجرات/ ۱۲

شیشهٔ کثیف
زن و مرد جوانی به محلهٔ جدیدی اسباب‌کشی کردند. یک روز زن جوان بعد از صرف صبحانه آمد پشت پنجره و زن همسایه را دید که رخت‌هایش را شسته و در حال آویزان‌کردن هست. یک مرتبه چیزی توجه زن را به خود جلب کرد و رو کرد به شوهرش و گفت: بیا ببین همسایه‌مان مثلاً رخت شسته! به نظرم خیلی دل به کار نمی‌دهد و هنوز هم لباس‌هایش چرک و کثیف هست! انگار نه انگار لباس شسته! احتمالاً باید پودر لباس‌شویی بهتری بخرد! این دیگر از کجا پیدایش شده که عرضهٔ لباس شستن هم ندارد!
همسرش یک نگاهی به او کرد اما چیزی نگفت. هربار که زن همسایه لباس‌هایش را می‌شست و برای خشک‌شدن آویزان می‌کرد، زن جوان می‌آمد پشت پنجره و همان حرف را تکرار می‌کرد تا اینکه حدود یک ماه بعد، روزی از دیدن لباس‌های تمیز روی بند رخت همسایه تعجب کرد و به همسرش گفت: بالاخره یاد گرفته چطور لباس‌هایش را بشورد! یعنی چه کسی به او یاد داده؟
مرد یک نگاه معناداری به همسرش کرد و گفت: من امروز صبح زود پا شدم و شیشهٔ پنجره‌ای که از پشت آن به همسایه نگاه می‌کردی را حسابی پاک کردم. شیشه خیلی چرک و کثیف بود!
همسرم! واقعیت این بود که لباس زن همسایه کثیف نبود، این شیشهٔ پنجره ما بود که چرک و کثیف بود! نگاه هم از پشت شیشهٔ آلودهٔ گمان بد باعث چنین اشتباهی می‌شود!
یکدیگر را قضاوت نکنیم!
پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم:
«شَرُّ النّاسِ الظّانُّونَ وَ شَرُّ الظّانِّینَ المُتَجَسِّسونَ وَ شَرُّ الْمُتَجَسِّسینَ القَوّالونَ وَ شَرُّ القَوّالینَ الهَتّاکونَ»‌؛
«بدترین مردم، بدگمانانند و بدترین بدگمانان تجسس‌کنندگانند و بدترین تجسس‌کنندگان بازگوکنندگانند و بدترین بازگوکنندگان پرده‌درانند».
مستدرک‌الوسائل، ج۹، ص۱۴۷، ح۱۵.

پیشنهاد ما به شما

پاسخ به شبهات آتئیست‌ها درباره‌ برخی از آیات نجوم در قرآن./جلسه پنجم.

· · · ⌞📝🎤⌝ · · · «پاسخ به شبهات آتئیست‌ها درباره‌ برخی از آیات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green