صوت ســـخنرانی:
سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی
𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:
┓ 🖌┏؛
┛┗؛ شرح صفت منتظَر برای ولیعصر علیهالسلام. ↓📋 › ؛
روایتی هست که مرحوم آیتالله آقا شیخ مجتبی قزوینی در کتاب بیانالفرقان در مبحث غیبت قسمت دوم، روایات وارده در خصوص وجود مبارک حجهبنالحسن علیهالسلام و آن در چند باب هست؛ باب اول، حدیث اول رو مطرح میکنند صفحهٔ ۸۴۹، از این پنج جلدی که هست.
عبارت این است:
«عَن الصَّقْرُ بْنُ أَبِی دُلَفَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَاجَعْفَرٍ مُحَمَّدَبْنَ عَلِیٍّ اَلرِّضَا عَلَیْهِالسَّلاَمُ. یَقُولُ: إِنَّ اَلْإِمَامَ بَعْدی اِبْنی عَلیٌّ أَمْرُهُ أَمْری وَ قَوْلُهُ قَوْلی وَ طَاعَتُهُ طَاعَتِی وَ اَلْإِمَامُ بَعْدَهُ فِی اِبْنُهُ اَلْحَسَنُ. أَمْرُهُ أَمْرُ أَبیهِ وَ قَوْلُهُ قَوْلُ أَبیهِ وَ طَاعَتُهُ طَاعَهُ أَبیهِ، ثُمَّ سَکَتَ فَقُلْتُ لَهُ یابْنَ رَسُولِ اَللَّهِ فَمَنِ اَلْإِمَامُ بَعْدَ اَلْحَسَنِ فَبَکَی عَلَیْهِاَلسَّلاَمُ بُکَاءً شَدِیداً».
ترجمه را مرحوم خود آقا شیخ مجتبی قزوینی آوردند که راوی میگوید:
«از حضرت محمدبن علی جوادالائمه علیهالسلام شنیدم که فرمود: امام بعد من علی پسر من است، امر او امر من است، گفتهٔ او گفتهٔ من است، طاعت او طاعت من است، امام بعد از او، پسرش حسن است و امر و قول و طاعت او، امر و قول و طاعت پدر اوست. پس ساکت شد (حضرت جوادالائمه علیهالسلام). گفتم ای پسر پیامبر یابن رسولالله! بعد از حسن چه کسی امام است؟ آقا گریهٔ شدیدی کرد و فرمود بعد از حسن، پسرش قائم به حق و منتَظر، امام است».
عبارت را دقت کنید!
سؤال میکند که:
«فَمَنِ اَلْإِمَامُ بَعْدَ اَلْحَسَنِ فَبَکَی عَلَیْهِاَلسَّلاَمُ بُکَاءً شَدِیداً ثُمَّ قالَ إِنَّ مِنْ بَعْدِ اَلْحَسَنِ اِبْنَهُ اَلْقَائِمَ بِالْحَقِّ اَلْمُنْتَظَرَ».
ممکن است یک نفر بگوید اعرابش بد گذاشته! این اینطوری بوده: «القائم بالحقّ المنتظِر»!
منتَظَر نبوده که بخواهی اینجا در نظر بگیری! منتظَر به این معنا هست که افرادی چشم به راه او هستند. یعنی در ارتباط با حضرت صاحبالزمان که میگوییم «منتظَر»، میگوییم خلائق در انتظار او هستند؛ اما وقتی میگوییم «منتظِر»، یعنی او در انتظار هست.
حالا ممکن است یک نفر بگوید بله، اینجا حضرت جوادالائمه گفتند، منظورشان این است که پسرشان قائم به حق و منتظِر هست، یعنی او انتظار میکشد. انتظار چه کسی را میکشد؟! انتظار همان ۳۱۳ نفر را میکشد.
ممکن است یک نفر اینطوری بگوید!
حالا ادامهٔ حدیث را بخوانیم:«فَقُلْتُ لَهُ: یابْنَ رَسُولِاَللَّهِ وَ لِمَ سُمِّیَ اَلْقَائِمَ؟ قَالَ: لِأَنَّهُ یَقُومُ بَعْدَ مَوْتِ ذِکْرِهِ وَ اِرْتِدِادِ أَکْثَرِ اَلْقَائِلینَ بِإِمَمَتِهِ».
سؤال میکنند چرا به وجود نازنین حضرت صاحبالزمان، این صفت قائم را میگویند؟
«گفتم یابن رسولالله! چرا نام او را قائم گذاشتند؟ فرمود: چون قیام میکند پس از اینکه ذکر و یاد او از بین رفته».
وضعیت یک جور میشود که امام زمان علیهالسلام را فراموش میکنند! اسم امام زمان علیهالسلام از بین مردم جمع میشود!
«و بیشتر از کسانی که قائل به امامت آن حضرت هستند مرتد میشوند».
در آن وقت امام زمان علیهالسلام تشریف میآورند! حالا عبارت بعدی را دقت بفرمایید:
«فَقُلْتُ لَهُ: وَ لِمَ سُمِّیَ اَلْمُنْتَظَرَ؟»
حالا برای چه به ایشان منتظَر میگویند؟
اگر بنا باشد منتظِر باشد، منتظِر مشخص است که او انتظار میبرد، او منتظِر ۳۱۳ نفر هست؛ اما اینطوری نیست! میگوید منتظَر، یعنی انتظار او را میبرند.
«وَ لِمَ سُمِّیَ اَلْمُنْتَظَرَ؟ قَالَ: لِأَنَّ لَهُ غَیْبَهً تَکْثُرُ أَیَّامُهَا وَ یَطُولُ أَمَدُهَا، فَیَنْتَظِرُ خُرُوجَهُ اَلْمُخْلِصُونَ».
چه کسانی؟ مخلصون!
«وَ یُنْکِرُهُ اَلْمُرْتَابُونَ وَ یَسْتَهْزِئُ بِذَکَرِهِ اَلْجَاحِدُونَ، وَ یَکْذِبُ فِیهَا اَلْوَقَّاتُونَ وَ یَهْلِکُ فِیهَا الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ یَنْجُو فِیهَا اَلْمُسْلِمُونَ».
عبارت را دقت بفرمایید!
حضرت جوادالائمه علیهالسلام سؤال میکنند چرا به او منتظَر گفته میشود؟! فرمود:
«برای اینکه او غیبتی میکند که روزهای آن زیاد، مدت آن طولانی، پس صاحبان اخلاص و تسلیم، انتظار ظهور و خروج مبارکش را دارند».
پس چه شد؟ شد منتظَر! چه کسانی انتظارش را دارند؟ صاحبان اخلاص و تسلیم، انتظار ظهور و خروجش را دارند. اگر او منتظِر بود، امام باید انتظار داشته باشد که آن ۳۱۳ نفر بیایند! نه! صاحبان اخلاص و تسلیم، انتظار ظهور و خروج وجود مبارکش را دارند! پس منتظَر هست!
بعد میفرمایند:
«و مردم شاک (شککننده) انکارش میکنند، و اهل جهود و انکار، به یاد او بودن را استهزاء کنند، و وقتمعینکنندگان برای ظهورش زیاد گردند».
آقا یک سال دیگر میآید، شش ماه دیگر میآید، هفت ماه دیگر میآید!
«و عجلهکنندگان هلاک شوند، و – مسلمین – کسانی که اهل تسلیم باشند نجات پیدا میکنند».
اینهایی که عجله میکنند دنبال این هستند یک سید خراسانی پیدا بکنند! یک یمانی پیدا بکنند! یک جوری به امام متصل شوند! نه این حرفها نیست! تو منتظِر خودش باش! تو وظایف خودت را انجام بده، عجله نباید بکنی! صبور باید باشی! منتها وظایف خودت را انجام بده کوتاهی نکن! تا امر خداوند هر وقت تحقق پیدا کرد، تعلق به خروج و ظهور پیدا کرد، انشاءالله اگر زنده بودیم در رکابشیم، وگرنه در رجعت انشاءالله عود میکنیم و جزو اصحاب ایشان خواهیم بود.