منطق سینوی به روایت نیکولاس رشر./‏ترجمه و تألیف: لطف الله نبوی.

「﷽」

📚⃟.•#دانلود‌کتاب.•⇢
ـــــــــــــــــــــــــــ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ

⥢‏منطق سینوی به روایت نیکولاس رشر.
⥢‏ترجمه و تألیف: لطف الله نبوی.
⥢‏تعداد صفحات: ۱۸۸.

کتاب مشتمل بر سه مقاله از “نیکولاس رشر ” است که در آن ابداعات منطقیون مسلمان با رویکردی تاریخی تطبیقی معرفی شده است.

– مقاله اول، تاریخچه‌ای اجمالی از سیر منطق در جهان اسلام است که در آن به ریشه‌های یونانی آن اشاره شده و بر نوآوری‌های این دوره از تاریخ منطق توجه گردیده است.

– در مقاله دوم، منطق شرطی “ابن سینا ” معرفی شده است. “رشر” در این مقاله، علاوه بر پی‌جویی مبانی تاریخی بحث، فرمول‌بندی و نمادگذاری خویش را براساس اسلوب‌های منطق جدید از قضایای شرطیه ابن سینا طرح می‌نماید.

– مقاله سوم که مفصل‌تر از دو مقاله پیشین است، به معرفی نظریه موجهات زمانی ابن سینا اختصاص دارد. نویسنده در این مقاله پس از بازشناسی و معرفی نظریه «موجهات زمانی» ابن سینا، با استفاده از نظام‌های مختلف منطق جدید مانند منطق محمولات درجه اول، و منطق موجهات و منطق‌مان، آن را به شکل فرمول و نمادگذاری عرضه می‌کند.

– علاوه بر سه مقاله یاد شده کتاب شامل چهار مقاله از “دکتر لطف‌الله نبوی ” است که در مقاله اول با عنوان “منطق زمان و نظریه قیاس اقترانی شرطی ابن سینا ” در خصوص فرمول‌بندی “نیکولاس رشر” از قضایای شرطیه ابن سینا، بحث و بررسی می‌شود. مولف در این مقاله، با رویکردی انتقادی به تصحیح و تکمیل فرمول بندی یاد شده بر آمده ضمن آن که فرمول‌بندی خویش را عرضه می‌کند و نحوه بسط و توسعه آن را در ارزیابی قیاس اقترانی شرطی ابن سینا نشان می‌دهد.

– مقاله دوم با عنوان “نیکولاس رشر و فرمول‌بندی نظریه موجهات زمانی ابن سینا ” به مطالعه فرمول‌بندی نیکولاس رشر از نظریه موجهات زمانی، ابن سینا اختصاص دارد.

– نگارنده در این مقاله با رویکردی توضیحی درصدد است ناکارایی فرمول‌بندی “رشر “و نحوه بسط و توسعه آن را در ارزیابی نظریه یاد شده نشان دهد.

– مقاله سوم نیز درباره منطق سینوی و تصویر آن در معنا شناسی “کریپکی” بوده که در آن نیز نظریه موجهات ابن سینا بررسی می‌شود.

– در مقاله چهارم با عنوان “نظریه ضرورت بتاته سهروردی و سیستم QSS کریپکی “یکی از دستاوردهای منطقی مهم “شیخ شهاب‌الدین سهروردی” بررسی شده است.

پیشنهاد ما به شما

پاسخ به شبهات آتئیست‌ها درباره‌ برخی از آیات نجوم در قرآن./جلسه پنجم.

· · · ⌞📝🎤⌝ · · · «پاسخ به شبهات آتئیست‌ها درباره‌ برخی از آیات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green