روایت در کتاب «مسند احمد بن حنبل»
رقم الحدیث: ۱۶۵۳۱
(حدیث مرفوع) حَدَّثَنَا أَسْوَدُ بْنُ عَامِرٍ ، أَخْبَرَنَا أَبُو بَکْرٍ ، عَنْ عَاصِمٍ ، عَنْ أَبِی صَالِحٍ ، عَنْ مُعَاوِیَهَ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : ” مَنْ مَاتَ بِغَیْرِ إِمَامٍ مَاتَ مِیتَهً جَاهِلِیَّهً ”
ترجمه=>
پیامبر فرمود «هرکس بدون امام بمیرد به مرگ جاهلی مرده است»
آدرس روایت در کتابخانه اینترنتی اهل سنت
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=121&pid=61057&hid=16531
————————————————————————————————————
سند روایت
حَدَّثَنَا أَسْوَدُ بْنُ عَامِرٍ ، أَخْبَرَنَا أَبُو بَکْرٍ ، عَنْ عَاصِمٍ ، عَنْ أَبِی صَالِحٍ ، عَنْ مُعَاوِیَهَ
————————————————————————————————————
جرح و تعدیل
۱-أَسْوَدُ بْنُ عَامِرٍ =>ثقه
http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=1141
۲-أَبُو بَکْرٍ =>صدوق حسن الحدیث
http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=130
۳-عَاصِمٍ =>صدوق حسن الحدیث
http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=4059
۴-أَبِی صَالِحٍ =>ثقه ثبت
http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=2840
۵-معاویه ابن ابی سفیان =>صحابی
http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=7570
————————————————————————————————————
� [نکته] اما ممکن است که اشکال کنند که در این روایت مراد از «امام» ، قرآن است!
در پاسخ میگوییم …
✔ اولا ؛ قرآن برای تمام زمانها و عصرهاست و گذشت زمان، تغییری در آن پدید نمی آورد تا هر قرآنی، امام زمان مردم زمان خود باشد
✔ دوما ؛ اگر اینچنین باشد، پس باید منظور از معرفت، شناختن کلمات و آیات قرآن باشد، در هر عصری، افراد زیادی از مسلمانان هستند که سواد خواندن و نوشتن ندارند، حال باید بگوییم آنان که نمی توانند، بخوانند و بنویسند در هنگام مرگ به مرگ جاهلیت می میرند؟!و این حرفی است که عقل آن را قبول نمی کند
✔ سوما ؛ اگر «کتاب» به تنهایی هدایتگر و امام بود، خداوند انبیا (ع) را ارسال نمینمود و اصلاً ضرورتی به وجود آنها باقی نمیماند.
کتاب را میتوان به هر شخص دیگری نیز داد و اساساً میتوان به هر شخصی یک جلد کتاب داد. چنان چه امروزه مسلمان یا کافر میتوانند قرآن را بردارند و بخوانند.
اما الله تعالی فرمود: من فقط «رسول» را نفرستادم، بلکه به همراه او «کتاب» و نیز «میزان» را نازل نمودم.
و جدا کردن «رسول»، «کتاب» و «میزان» در آیه بیانگر است که هر کدام با دیگری متفاوت است
«لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ …»
ما پیامبران خود را با معجزات فرستادیم و با ایشان کتاب و میزان را فرود آوردیم تا مردم براستى و داد برخیزند.(الحدید، ۲۵)
✔ چهارما ؛ واگر مراد از روایت من مات قرآن باشد دیگر نیازی نبود که پیامبر صلی الله علیه و آله بفرماید انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی؟! پس ذکر عترت در کنار قرآن دلیل بر این است فقط قرآن کافی نیست
————————————————————————————————————
اهل سنت از طرفی این روایت را با سند صحیح از پیامبر نقل کرده اند و از طرف دیگر عملاً هیچ امامی ندارند که همگی بالإتفاق از او تبعیت کنند . و این پارادوکسی است که از حل آن عاجز مانده اند !
اگر هیچ روایت دیگری برای بطلان مذهب اهل سنت وجود نداشته باشد ، همین یک روایت کفایت می کند .