صوت ســـخنرانی:
سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی
𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:
┓ 🖌┏؛
┛┗؛ اثبات وجود امام زمان علیهالسلام از آیهی ۷ سوره رعد ↓📋 › ؛
روی این آیه یک استدراکی داشته باشیم؛ از این آیه چند مسأله استفاده میشود:
یکی اینکه در هر قومی باید «هادی» باشد؛ پس طبیعتاً این قوم در هر دورهای هست، لذا
در هر دورهای باید هادی باشد! چطور؟ این قسمت:
﴿وَلِکُلِّ قَوْمٍ هَادٍ﴾
برای هر قومی! مطلق گفته! هادی هست!
ممکن است یک نفر آدم مؤمنی باشد [هادی] و هدایت بکند؛ اینجا یک بحثی دارد:
﴿هَادٍ﴾ اگر به معنای نسبی در نظر بگیرید، این فرمایش درست است؛ اما اینجا به معنی مطلق آمده! ﴿هَادٍ﴾ یعنی به معنای حقیقی، هدایتکننده!
از این عبارت، عصمت هم به وجود میآید. ببینید مثلاً شما فرض کنید که یک نفر آدم خوبی باشد، غرض و مرضی در کارش نباشد، گناه نکند، خلاف شرع انجام ندهد، اما تقوای این باعث نمیشود که سهو ازش سر نزند! گاهیاوقات چه بسا نیتش هم خیر هست، اما اشتباه میکند! و در همان اشتباه خودش، خودش و اطرافیانش یا جامعه را ممکن است به اشتباه بکشد! به نادرستی بکشد! پس سهواً میتواند هدایتگر نباشد، گمراهکننده باشد.
اما اینکه میگوید ﴿وَلِکُلِّ قَوْمٍ هَادٍ﴾،
وقتی مطلق حساب میکنیم، یعنی نباید در آن سهو راه داشته باشد! وگرنه به معنای مطلق، ﴿هَادٍ﴾ نیست! در بعضی مواردی ﴿هَادٍ﴾ هست، در بعضی موارد گمراهکننده هست!
حتی خودش ممکن است گمراه شود، اشتباه کند! پس این یک نکتهای است که میتوان از این آیه استفاده کرد.
اینکه برای هر قومی ﴿هَادٍ﴾ باید باشد، یعنی در هر دورهای باید هادی باشد؛ پس در هر دوره باید حجت باشد، در هر دوره باید معصوم باشد؛ اگر استدراک دقیقی روی این آیه شود که اتفاقاً روایات زیادی ذیل همین آیه داریم که این مسألهای که من عرض کردم، از این روایات به راحتی استفاده میشود.
لذا ممکن هست یک نفر بگوید که الان شما میگویید که امام زمان علیهالسلام هست، به چه دلیل؟! چون عامه اعتقاد دارند حجت نیست! میگویند مهدی هنوز به دنیا نیامده! حجت نیست! اینجا که آیه میگوید ﴿وَلِکُلِّ قَوْمٍ هَادٍ﴾، ﴿هَادٍ﴾ اینجا حجت هست پس باید امام زمان علیهالسلام باشد!
الان یک قومی هست، ﴿لِکُلِّ قَوْمٍ﴾ باید هادی باشد. میتوانید اینگونه هم به این آیه استناد کنید و کار قرآنی انجام بدهید برای اینکه در الان باید حجت الهی از ناحیهٔ خدا حاضر باشد.
پس این هم یک استدراکی نسبت به آیهٔ هفت سورهٔ مبارکهٔ رعد.
-دکتر وحید باقرپور کاشانی.