پاسخ به وهابیون در نفی علم غیب فرستادگان الهی در قرآن

صوت ســـخنرانی:

سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی

𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍
‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌
•دانلود ڪلیپ، pdf و صوتِ سخنرانی با ڪلیڪ روے عبارات زیر:

دانلود‌ویدئو‌ســـخنرانی

دانلود pdf 📥

دانلود‌صوت‌ســـخنرانی

┓ 🖌┏؛
┛┗؛  پاسخ به وهابیون در نفی علم غیب فرستادگان الهی در قرآن ↓📋 › ؛

﴿مَا کَانَ اللَّهُ لِیَذَرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلَىٰ مَا أَنْتُمْ عَلَیْهِ حَتَّىٰ یَمِیزَ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ ۗ وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُطْلِعَکُمْ عَلَى الْغَیْبِ وَلَٰکِنَّ اللَّهَ یَجْتَبِی مِنْ رُسُلِهِ مَنْ یَشَاءُ ۖ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ۚ وَإِنْ تُؤْمِنُوا وَتَتَّقُوا فَلَکُمْ أَجْرٌ عَظِیمٌ﴾.
(آل عمران/۱۷۹)
ترجمه آیه این است که خدا، بر آن نیست که مؤمنان را به این وضعی که شما بر آن قرار دارید – یعنی به این صورتی که منافق از مؤمن و خوب از بد، سره از ناسره، قابل تشخیص نیست – واگذارد. خداوند بر این است که تا پلید را از پاک – حالا به سبب آزمایش‌ها آزمون‌ها – جدا سازد. و خدا بر آن نیست که شما را بر غیب آگاه کند ولی خدا از میان فرستادگانش هر کس را بخواهد برمی‌گزیند. پس به خدا و فرستادگانش ایمان آورید و اگر ایمان آورید و تقوا پیشه کنید، برای شما پاداشی بزرگ خواهد بود.
یک نکته‌ای در این آیه‌ قابل توجه هست:
﴿مَا کَانَ اللَّهُ لِیُطْلِعَکُمْ عَلَى الْغَیْبِ﴾.
این‌جا عبارت این است که خدا بر آن نیست که شما را بر غیب آگاه کند.
علم غیب، ذاتاً فقط برای خداست؛ یعنی در آیات فراوانی به این مسئله تصریح شده اما یک قیدی می‌زند؛ قید این است که ﴿وَلَٰکِنَّ اللَّهَ یَجْتَبِی مِنْ رُسُلِهِ مَنْ یَشَاءُ﴾، «ولی خدا از میان رسلش، (فرستادگانش) هر که را بخواهد برمی‌گزیند».
یعنی به هر کسی بخواهد علم غیب می‌دهد. پس ببینید آیه‌ای که گفته علم غیب برای خداست، یعنی ذاتاً برای خداست؛ اما بالعرض خداوند متعال این علم غیب را به بعضی از رسلی که خودش انتخاب می‌کند، اعطاء می‌کند.
چون گاهی‌اوقات وهابیت چند آیه می‌آورند که علم غیب برای خداست، ما هم می‌گوییم علم غیب برای خداست، ذاتاً برای خداست!
اما می‌گوید شما که می‌گویید پیامبر علم غیب داشته، ائمه معصومین‌تون علم غیب داشتند، خلاف قرآن حرف زدید!
می‌گوییم این‌جا امکانش را مطرح کرده!
گفته بله بنا بر این هست ﴿وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُطْلِعَکُمْ عَلَى الْغَیْبِ وَلَٰکِنَّ اللَّهَ یَجْتَبِی﴾ برمی‌گزیند ﴿مِنْ رُسُلِهِ مَنْ یَشَاءُ﴾ هر کسی که بخواهد!
پس در این‌جا استفاده می‌شود بله خداوند به برگزیدگان خودش، می‌تواند علم غیب را اعطاء کند؛ و شخص نبی‌اکرم که شما آقایون وهابیت ایشان را به‌عنوان پیامبر قبول دارید، ایشان می‌گوید من علم غیب دارم. پس دیگر حرفی باقی نمی‌ماند! نه خلاف قرآن هست، بلکه در همین موضع هم می‌بینیم که این آیه هست و روایات هم فراوان!

-دکتر وحید باقرپور کاشانی.

پیشنهاد ما به شما

خوشبختی، سابجکتیو است یا آبجکتیو؟!

صوت ســـخنرانی: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green